Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Voorvering

 
Schrijver ejfrolich
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 30 aug. 2012 15:51 
Beste mensen,

Dit is geen vraag maar wel een ervaring die ik graag deel. Toen ik in 2005 mijn CX kocht vond ik de vering echt heel slecht. Veel te slap en voorvering en de achtervering (nog originele dempers) konden mijn gewicht (105kg) niet dragen op de zwaarste stand.
Ik ben dus gaan zoeken naar een goede oplossing. Ik heb Wirth veren gekocht voor in de voorpoten en heb nieuwe Hagon dempers voor achter gekocht. Het was een hele verbetering en ik heb er jaren op gereden. Toch was het voor mij niet helemaal fijn. Vooral op klinker wegen kreeg ik veel te veel schokken in mijn handen. Ik heb slechte handen (RSI/Reuma) waardoor dat op den duur met langere ritten niet heel fijn was.

Aangezien ik al langer rijdt met mijn CX en vaak hier op het forum zoek naar oplossingen was ik al lang geleden in contact met Marco Bekker. Waarom ik hem nooit eerder heb gevraagd mee te denken weet ik niet maar ik heb het onlangs wel gedaan. Marco heeft naar mijn probleem geluisterd en heeft mijn voorpoten gekregen om ze na te kijken en een poging te doen met zijn kennis en ervaring een oplossing te verzinnen.

Het resultaat van deze actie is een CX die rijdt als nooit tevoren en mijn handen zo ontlast dat ook op langere ritten ik zonder al te heftige pijn van mijn CX af kom. Had ik dat maar veeeeel eerder gedaan.

Wat is er gedaan. Uiteindelijk heeft Marco de Wirth veren er uit gehaald en mijn originele veren teruggeplaatst. Opvallend was dat de Wirth veren er heel vreemd uit zagen. Het was geen nette spiraalveer meer maar er leken allemaal knikjes in de veren te zitten. Of dat de oorzaak van mijn probleem is geweest weten we niet maar kloppen doet het ook niet natuurlijk. Verder zijn de poten schoongemaakt en gecontroleerd. Nieuwe keringen geplaatst en afgevuld met125cc ATF en 30cc 10W40 per poot. Dat is dus wat Marco iedereen adviseert te doen. Kijk maar in het mooie verhaal over de voorvering hier op de site.

Het resultaat maakte wel dat de achtervering moest worden aangepast. Die stond altijd op de middelste of hoogste stand maar dat was echt te veel als ik alleen rij. De achterveren staan nu in de slapste stand wat zorgt voor een strakke en goed verende motor. Drempels kunnen gewoon met 100 worden genomen zonder doorslaan of na-ijlen.

Ik weet nu dat de standaard vering van Honda heel erg goed was mits er iets meer dan de standaard 135cc olie in gaat.

Ik weet ook dat de achtervering goed moet worden ingesteld op het gewicht. Vooral bagage en een passagier zorgen voor verstoring van een evenwichtig veerkarakter. Ik moet zeggen dat dat nog niet meevalt met de Hagon achterdempers. Ze zijn maar in 3 standen verstelbaar. Staan ze te strak dan voel ik dat meteen terug in mijn handen maar ook te slap heeft invloed op wat de voorpoten doen. Misschien dat IKON dempers hier nog wat kunnen helpen...

Marco bedankt voor je advies en hulp in deze!

Ernst-Jan
CX500A 1979

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 30 aug. 2012 17:29 
De achterdeempers of zoals wij het hier zegen schokbrekers zijn voor de Cx 500 Cx500c Cx500 D CX 650 C met twee hydraulische gedempte veer elementen uitgevoerd in dit zijn Koni schokbrekers met veer instelling op drie stande maar nu komt het onder de bovenste rubberen afdichting zit een draai plaat die je kunt draaijen van een naar drie deze verzorgt de hydraulische demping voor de schobrekers
P/s het kan zijn dat de boven zijde half gedraait is om deze tekunnen zien
Zlf bij mij staat deze op twee en de veer afstelling op op twee
groeten o.j.
Er zijn natuurlijk in de loop van de jaren veel geexpiriteerd hier mee maar kijk wat er op zit
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 5 sept. 2012 13:41 
mooi te lezen, groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Voorvering

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven