Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Dip tussen de 6 en 7000 toeren.

 
Schrijver Bertus Klein
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 10 sept. 2012 17:05 
De cx500 van 1979 pas voorzien van een nieuwe dynamo sealtjes, pakkingen en alles wat er nog meer bij komt kijken.
Hij is tevens uitgerust met een Ignitech ontsteking (CDI), maar al voor de nieuwe dynamo.

De eerste keer starten liep de cx direct prachtig en reageerde keurig op het gas.
Maar bij een proefritje viel mij op dat de motor tussen de 6000 en 7000 toeren even wegvalt ( het geluid van een toerentalbegrenzing) om dan gelijk weer op te pakken en door te gaan naar het rode gebied.
Dit doet hij in elke versnelling, dus wil je 80 km. per uur rijden in z'n vijf zit je net in die (dip).
Al gekeken of hij geen valse lucht trekt en de filter bekeken, maar daar lag het niet aan.
Wat mij wel opviel is dat de bougie van de rechter cilinder er zwart en roetig uitzag, terwijl links mooi lichtgrijs is.

Heeft er iemand een oplossing.

Bij voorbaat dank en de groeten.

Schrijver toto

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 10 sept. 2012 19:47 
Misschien wordt 't tijd om de carburateurs te kuisen(extreem zuid-nederlands voor schoonmaken)
Alleen nog de Savage en de Guzzi

Schrijver Bertus Klein
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 10 sept. 2012 20:12 
Carburateurs heb ik met het geheel meegenomen en ook gecleaned.
Kan voor de zekerheid een plonsje carburateur cleaner in de benzine gooien en even checken of de bougies wel dezelfde afkomst hebben.
U hoort van mij.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 10 sept. 2012 21:47 
bougiekappen gedaan?
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Bertus Klein
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 11 sept. 2012 20:38 
Zojuist de weerstanden uit de bougiekapjes verwijderd, er zat behoorlijk wat roet in de kappen en de weerstanden waren zwart, van de rechter weerstand was er een stukje afgebroken.
Morgen maar eens kijken of de dip verdwenen is.

Groet.

Schrijver Superpapa

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 12 sept. 2012 11:27 | Aangepast door: Superpapa 
Gewoon nieuwe weerstanden er in, die dingen zitten daar niet voor niks.
Mijn Honda ( bouwjaar 1985 ) heeft weerstanden in de doppen en volgens het handboek adviseren zij zelf om er NGK DPR8EA-9 bougie's in te doen. Als ik het goed heb begrepen staat die R voor weerstand en zou ik dus dubbele weerstand hebben. Als Honda dit zelf adviseert moet het toch gewoon goed zijn.

Schrijver MAST

Moderator 
#7 | Geplaatst: 12 sept. 2012 11:56 
De weerstand is voor de radio ontstoring.
Geen idee waarom Honda een bougie met een R adviseert, terwijl er in de bougiekappen al een weerstand zit. Lijkt mij dubbelop.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Superpapa

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 12 sept. 2012 12:05 | Aangepast door: Superpapa 
Het lijkt misschien wel dubbelop, maar zouden wij het dan beter weten dan Honda?

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 12 sept. 2012 12:38 
Jazeker, want Ouwe Jan heeft al vele mensen geholpen met het advies de weerstanden uit de bougiekappen te halen.
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver Superpapa

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 12 sept. 2012 12:48 
Hij heeft ze er bij mij ook uitgehaald omdat het beter zou werken, maar ik heb ze er weer in gedaan en mijn Honda loopt als een zonnetje. Het advies van een kenner: gewoon laten zitten, ze zitten er niet voor niks en er is heus wel over nagedacht door Honda. Honda was anders zelf wel met een alternatief gekomen als een dubbele weerstand slecht voor de motor en zijn werking zou zijn.

Schrijver Bertus Klein
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 12 sept. 2012 17:24 
Opnieuw een verbetering na verwijderen van de weerstandjes uit te bougiedoppen.
De motor ""brobbelt"" nog heel even bij 7000 toeren, maar het klinkt en voelt al beter.
Verder op onderzoek.

Een prettige avond.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 12 sept. 2012 22:56 
Als dat al zoveel geholpen heeft, misschien ook eens andere bobine(s) proberen? Kan je ook doormeten overigens.

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Bertus Klein
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 24 sept. 2012 15:14 
Gisteren nog even een proefritje gemaakt, motor heeft nog nooit zo goed gestart en opgetrokken, de eerste tweehonderd meter spoten er nog wel donkere rookwolken uit de uitlaten , maar hier geef ik de carburateur cleaner nog de schuld van, verder reed de CX zonder horten,stoten of inhouden.
Totdat de motor goed op temperatuur was, begon bij ongeveer 7000 toeren opnieuw het toerental begrenzings gevoel, maar in veel mindere mate als de motor gedaan had. Nu moet ik toegeven dat de motor de laatste 2 jaar niet tot nauwelijks gereden heeft en nu na het installeren van de nieuwe dynamo plots weer moet werken.
Ik kan de suggestie van Brinkcx nog proberen en andere bobines installeren.

Verder bedankt voor jullie reacties.
Bertus Klein.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Dip tussen de 6 en 7000 toeren.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven