Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Achtervork

 
Schrijver ejfrolich
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 23 sept. 2012 09:08 
Dames en heren van dit Forum,

Ik heb weer eens wat. Dat hoort natuurlijk ook bij het spel van rijden met een oude bike...

Gisteren heb ik de achterveren van mijn CX vervangen. hagon naar Koni. Toen ik de dempers er af had zag ik de vork een rare beweging maken. Er bleek speling te zitten in de achtervork. Een heleboel zaken vielen toen op zijn plek. Af en toe rare zwabbers (huh, was dat een richel in de weg. Zit ik te slapen). Nee dus er was speling. Die controleer ik eigenlijk altijd bij de beurt maar nooit gevoeld. Grappig is dat ik gister mijn achterband heb laten wisselen. Bij die motorzaak kijken ze ook altijd naar speling, cardan en remvoeringen. Geen speling!?

Enfin. Ik heb de borgmoer links gelost en heb de stelstift vastgezet. geen speling meer nu. Wat me opviel was dat hij toch behoorlijk ingedraaid moest worden. Echt wel een aantal slagen.

Hoe kan ik zien of de lagers vervangen moeten worden? Alles lijkt nu prima maar ik wil toch wel een beetje zekerheid dat het echt nog goed zit nu.
CX500A 1979

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 23 sept. 2012 10:17 | Aangepast door: JiMi 
Volgens mij slijten die lagers nauwelijks. Als je het zeker wilt weten, zou ik gewoon de achervork even loshalen zodat je de lagers handmatig kunt controleren. Is niet zo veel werk (zie FOTO'S ongeveer halverwege de pagina). Kost je misschien wel een nieuwe keerring.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 23 sept. 2012 10:41 | Aangepast door: brinkcx 
Hallo EJ,

je kan niet zo zien of de lagers slecht zijn.

Eerste controle is de onderkant van de vork zelf, vooraan, op roest en vervorming. Rotte achterbruggen zijn beslist niet zeldzaam :=)

Is daar niets bijzonders te zien, dan wiel er uit en schokbrekers los, liefst cardanklok ook er af. Dan kan je met de hand de brug bewegen en dan voel je wel of het goed is of niet. En als je zover bent haal je het hele ding er ook zo uit, als je ten minste de stift links los kan krijgen maar dat is je dus al gelukt. Dan kan je de lagers ook gelijk schoonmaken en in het vet zetten.

Als ze echt slecht zijn is het probleem om de oude er uit of los te krijgen, daarvoor heb je een goede trekker nodig (heb ik ook niet, op 't verlanglijstje voor sinterklaas)
Het schijnen wel standaard lagers te zijn, voor nieuwe hoef je dan niet persé naar de Honda onderdelen winkel.

plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver ejfrolich
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 25 sept. 2012 14:33 
Thanks voor de leuke foto serie. Ik ben blij dat mijn CX er dan heel mooi uit ziet in verglijking met.

Ik heb de beoel gesteld en er mee gereden ook. Het rijd stkken beter moet ik zeggen. Na het stellen ook even goed gevoeld of ik nog gekke dingen voelde bij het op en neer bewegen van de vork maar alles voel goed en soepel.

We gaan dus weer lekker rijden.

De Koni dempers die ik nu heb zijn overigens wel heel veel fijner dan de Hagons die ik had. De laatste in 2008 nieuw gekocht. Nu dus redelijk nette gebruikte Koni schokbrekers. et voelt een stuk soepeler zonder doorslaan. De instelbare demping werkt geweldig vind ik. Kortom... Een aanrader!
CX500A 1979

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Achtervork

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven