Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

onbekend probleem/ graag reacties

 
Schrijver ernst
Gast 
#1 | Geplaatst: 7 nov. 2003 08:50 
Beste CX500 experts,
al een tijdje probeer ik een ander blok goed lopend te krijgen. Starten en de eerste 20 km gaat prima, loopt als een zonnetje.
Na ongeveer 20 km wil de motor niet meer boven de 5000 toeren. Wanneer ik dan de koppeling intrek loopt het toerental zonder problemen op. De choke uitrekken heeft geen effect, volgens mij is de electrische installatie in orde. Beide cilinders (warm) hebben een nogal lage compressie van 5. Kleppen heb ik wat ruimer gezet, geen effect.
Wie heeft er nog een idee?

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 7 nov. 2003 09:29 
Ik rij nog niet lang genoeg CX om mezelf expert te noemen, maar wat je beschrijft klinkt toch echt als een stator probleem. Ik gok erop dat je stator op weg is om de geest te gaan geven. Dat je dit pas na 20 km rijden merkt, komt doordat het blok dan is opgewarmd. Heb je de stator gecheckt met een multimeter? Zie deze website www.elsham.pwp.blueyonder.co.uk/cx500/statchek.html over het doormeten en de zgn. white wire fix.

succes
Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 7 nov. 2003 12:12 
Ik deel in principe de mening van Floris, maaaaar een compressie van 5 bar is wel extreem laag voor een CX (moet bij warme motor en volledig geopende carbschuiven zo tussen de 10 en 12 bar liggen). Ik neem aan dat de CX ook onder de 5000 t/min als ie warm is niet meer zo best wil (door)trekken ?

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver frans
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 7 nov. 2003 12:30 
Wat verklaart dan het feit dat wanneer de koppeling wordt ingetrokken het toerental oploopt?

Schrijver Guernica
Gast 
#5 | Geplaatst: 7 nov. 2003 13:18 | Aangepast door: Guernica 
Terechte opmerking van frans, als het zo is moet je het dus 'achter' de koppeling zoeken. Intrigerend probleem, als je ontkoppelt verhoogt het toerental alleen als je stilstaat of ook als je rijdt? Diagnose door eliminatie...

Daniël

Schrijver Guernica
Gast 
#6 | Geplaatst: 7 nov. 2003 13:20 
verhoogd=verhoogt; torental=toerental; ik zal het maar op die kleine lettertjes steken....

D

Schrijver Hans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 7 nov. 2003 14:38 
Frans,

da's redelijk simpel(lijkt mij !!??); dan hoeft de motor niet te 'werken' (koppeling + eindaandrijving uitgeschakeld) en heeft dus geen/minder last van de lage compressie (loopt dan rond op de dynamorotor (= vliegwiel) en die is bij een CX heeeeel zwaar).

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Roadkill
Gast 
#8 | Geplaatst: 7 nov. 2003 16:00 
Als je de koppeling in knijpt en je schakelt een versnelling in, zal toch de aandrijving een klein beetje in geschakeld worden, probeer maar eens als je motor koud is met weinig choke, hij loop net(eigenlijk te weinig toeren)... Dan koppeling in en in zijn een, bij mij slaat ie dan af

Schrijver Hans

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 7 nov. 2003 16:28 
Waar het op neer komt is dat de motor onbelast meer toeren maakt.
Veelal is dat het resultaat van een mechanisch defect, zoals valse lucht of een lekke klep/defecte koppakking/gescheurde kop etc.

Als ik verder over het probleem nadenk neig ik naar een probleem met (een van) de cylinderkoppen (ook vanwege de extreem lage compressie bij warme motor).

Dus demonteren en bekijken/meten.
Succes,

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Ray
Gast 
#10 | Geplaatst: 8 nov. 2003 00:19 
JA, wat Roadkill bedoelt is de slip die er op de koppeling zit. Zie je ook als de de motor op de bok in zijn vrij laat lopen, dan draai het achterwiel ook een beetje. Maar ook ik ben geneigd te denken aan of een kapotte kop (-pakking) en of vals lucht o.i.d, want 5 is erg weinig compressie, en bij de minste of geringste belasting kapt ie er dan mee. Als ie koud is wil het nog wel, maar bij warmte (metaal uitgezet) verlies je een hoop. Koelwater dus checken op olie en : rookt de machien erg, en welke kleur rook is het dan? Het feit dat ie nwarm of koud onbelast wel boven de 5000 komt, sluit denk ik de stator wel uit. In het gunstigste geval is er ander met de carbs iets mis,: bij warmte te weinig benzine doorstroom of valse lucht...Werk aan de winkel dus....maar ik denk dat je het electrische verhaal dus wel kan uitsluiten...
Succes
Ray (die het dus met Hans eens is...)

Schrijver ernst
Gast 
#11 | Geplaatst: 11 nov. 2003 09:07 
Bedankt voor jullie reacties.
De stator is een paar maanden geleden doorgemeten en de waarden waren OK. Ik heb lange tijd gedacht dat wanneer de motor onbelast (al of niet in de versnelling is een marginaal verschil)wel toeren maakt moet het iets met de carburatie te maken hebben. Er zitten al nieuwe luchtslangen op tussen carburateur en kop, en bij het luchtfilter lijkt alles OK. De carburateur is tig keer doorgespoeld en schoongemaakt. De motrot trekt inderdaad niet goed, ook als ie koud is. Maar omdat ik toch al zo'n slome rijder ben heb ik daar geen last van. Ik denk inderdaad dat het tijd wordt de boel open te halen. Daar zat ik nu net niet op te wachten. Wanneer ik dat gedaan heb meld ik me weer.
Bedankt.
Ernst

Schrijver Anoniem
Gast 
#12 | Geplaatst: 14 nov. 2003 16:16 
mischien niet van toepassing maar hoe lang ligd dat blok al stil?
Kan zijn dat de zuigerveren niet goed meer zijn, vastzitten in de zuiger.
Laat em eens draaien met de intluchtingstop er uit en als ie langs daar merkbaar druk opbouwd zijn de zuigerveren er aan.
Groetjes

Schrijver John Verschuren
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 16 nov. 2003 23:26 
Volgens mij zijn het toch echt je impulsgevers,meet ze maar eens door dan weet je wat.
Ik heb jou probleem ook eens aan de hand gehad met een "gereviseerde" dynamo,de impulsgevers worden namelijk niet meegereviseerd
JWVerschuren

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 17 nov. 2003 18:27 
doet hij het nog of draaid hioj nu al goed kan anders geen oplossing voor je bedenken
Ouwe_jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver niekvdh
Gast 
#15 | Geplaatst: 19 nov. 2003 20:16 | Aangepast door: niekvdh 
Voor mij klinkt dit als een compressieprobleem. Die koppeling ontkoppelt weliswaar de bak etc., maar als je hem ingedrukt hebt, staat er best een flinke axiale kracht op de krukas. De echte test voor onbelast draaien is in zijn vrij, zonder koppeling. Als de motor harder gaat lopen met de koppeling ingetrokken, en niet in zijn vrij, dan heeft het dus mogelijk een relatie met het opnemen van de axiale speling van de krukas. Dat klinkt wel heel erg versleten...
Als je compressie zo laag is, en de motor wordt warm, gaat de compressie nog verder omlaag. De cilinders zetten uit, de olie wordt dunner, dus dicht minder af. In het gunstigste geval zitten de veren alleen maar vast. Daar schijn je schoonmaakmiddelen voor te hebben die het blok schoonmaken terwijl het loopt. Shell Pura schijnt van zichzelf al flink schoon te maken. Anders moet je gaan reviseren. Ik wens je in ieder geval succes.
En o ja, blow-by, het blazen uit de olievulopening, dat hebben vrijwel alle motoren. De mijn ook, met links en rechts 11 bar compressie.
Niek

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 onbekend probleem/ graag reacties

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven