Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Luidruchtige toerenteller

 
Schrijver borisz
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 7 april 2013 20:16 
Hallo,

nu het eindelijk wat minder koud is ben ik eindelijk aan de slag gegaan om de "Purple Haze" (CX500B denk ik). Dit weekend het blok van Teto eronder gehangen en gestart. Geen vuiltje aan de lucht.

Bij de eerste proefrit kwam ik erachter dat er een zoemend/huilend geluid uit de toerenteller kwam. Gelukkig had ik nog een setje tellers liggen, dus maar een andere toerenteller gemonteerd. Deze toerenteller gaf hetzelfde geluid (wel iets minder luid) en blijft op stationair toerental rond de 3000 toeren zwabberen.

Wat nu? Vooralsnog heb ik 2 opties:
1. De toerentellerkabel loopt soepel, maar ik denk dat het goed is om die alsnog een keer te smeren.
2. De toerenteller uit elkaar halen en inwendig reinigen.

Met optie 2 heb ik geen ervaring. Heeft iemand dit wel eens gedaan, of heeft iemand hier een goede tip?
Wie later remt is langer snel!

Schrijver Superpapa

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 7 april 2013 22:48 
Bij mijn Honda hetzelfde probleem alleen dan met de kilometerteller. Inspuiten hielp wel eventjes, maar het gejank en gegil kwam elke keer terug. Ik heb de teller er afgehaald en flink volgespoten met siliconenspray en dat leek te helpen. Ik zeg leek, want het gegil begint weer. Misschien moet ik hem nu maar eens inspuiten met WD40.
Andere optie is dan toch maar een andere teller.
Succes, groet Leo

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 7 april 2013 22:52 | Aangepast door: Hansv 
Borisz,

Ik weet het niet, en zeker niet hoe je de toerenteller uit elkaar kan halen, en daarna werkend weer terug bouwen.

Ik heb een metaal krijsend geluid gehad in de kilometer teller, en dat was einde kilometer teller.

Wel weet ik dat de toerenteller kabel af en toe ook heel vreemde geluiden kan maken. Mijn advies: kabel vervangen, zeker ook omdat je het enge geluid uit twee verschillende tellers hebt horen komen.

Harmony,
Hans.
( dingen die geen herrie horen te maken en dat toch doen ..... lastig hoor )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 7 april 2013 23:36 
Het beste zou zijn je kabel goed invetten, en aan je toerteller zelf wat olie in het gat te doen waar je teller in komt. Niet in de andere gaten want dan komt het gewoon op je glas terecht. Je kan wd40 gebruiken, maar dat is volgens mij te lichte olie om echt goed te smeren. Beter wat machineolie.

De toerenteller kan je uit elkaar halen denk ik, maar heb ik zelf nog nooit gedaan. Hier is een engelse link als je daar wat mee bent. Het gaat over de kilometerteller maar is vrijwel hetzelfde als de toerenteller

denk dat het wel een fragiel werkje kan zijn.. URL

Schrijver borisz
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 8 april 2013 06:53 
Okay, bedankt allemaal.

Ik heb ook met losgekoppelde toerenteller gereden en toen had ik helemaal geen bijgeluiden. Vandaar dat ik denk dat het in de toerenteller zelf zit. Maar ik zal vanmiddag eerst eens de kabel oliën, dat kan sowieso geen kwaad.
Mocht dat niks opleveren dan gaat er een toerentelller uitelkaar. Ik zag namelijk op het linkje van boterkoek dat er in de km-tellerkabel een worm/rol overbrenging zit. Ik kan me zo voorstellen dat daar in de afgelopen 32 jaar aardig wat vuil en olie kan zijn aagekoekt.

Ik hou jullie op de hoogte!!
Wie later remt is langer snel!

Schrijver Superpapa

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 8 april 2013 10:54 
Hier dezelfde ervaring Borisz, alles schoongemaakt en ingevet en nog steeds problemen. Toen de weg op met ontkoppelde meter en jawel, stilte!!
Ik heb het filmpje gezien wat Boterkoek doorstuurde, ja een hele klus toch wel. Misschien ga ik toch maar voor een ander teller kijken.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Luidruchtige toerenteller

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven