Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Enkele remschijf

 
Schrijver Nocx

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 21 april 2013 21:26 
Vandaag een discussie gehad met een paar mensen over het gebruik van een enkele remschijf op het voorwiel. En dan met name over het gevoel in je stuur bij het remmen. Sommige zweren dat ze niets merken andere beweren het tegenovergestelde. Kan het úberhaupt dat je het voelt.

Heeft iemand hier ervaring met het rijden met een enkele remschijf. ?

Iedereen wist dat het niet kon, totdat er iemand kwam die dat niet wist.

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 21 april 2013 22:07 
Remt perfect , geen enkel probleem, bovendien is deze remschijf groooooter, dan de dubbele remschijf. Ik heb hem op mijn Custom '82 uit Canada (is eigenlijk een GL, met transistorontsteking)

groeten van Henk.
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver sieds

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 21 april 2013 22:20 
Alle 650C zijn uitgerust met een enkele grote schijf.
Nog nooit gevoeld dat de motor naar links trok.

Ps. Luc, accu's zijn aangekomen met dank aan Teto en Toto.
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'- 3 x '83
'Leaver dea as slaef'

Schrijver beinhart

Bestuur 
#4 | Geplaatst: 21 april 2013 22:20 
luc,

ikzelf geen ervaring, maar heb die verhalen ook wel eens gehoord. dat je met een noodstop naar de zijkant zou gaan omdat het voorwiel maar aan 1 kant remt en dat trekt dan. maar dat kan tochniet, anders zouden ze bij de fabriek toch altijd 2 remschijven voor monteren?

groetjes werner (dat de remweg langer zou zijn met 1 schijf? klopt ook niet denk ik)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver jakob

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 22 april 2013 00:09 
zit er niet standaard een voorvork stabilisator geplaatst bij motoren met 1 schijf om torderen tegen te gaan ??
V2 vs Twin . Ervaring is kennis die je krijgt, kort nadat je het nodig had.

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 22 april 2013 10:03 
Ach het is vaak een persoonlijk gevoel

Als je het echt wilt weten ???

Moment is kracht maal arm

pak de technische tekening erbij en ga krachten plaatsen maar pas op vergeet er geen eentje na een paar uur zie je door de bomen het bos niet meer en schuif je alles aan de kant kijk naar buiten trek je pak aan en ga lekker tuffen
bij de gp motoren van vandaag de dag is alles instelbaar via pc en dat doen ze dus steeds alles heeft invloed op alles
daar hebben die van ons geen last van die start je en klinkt hij lekker dan ga je lekker genieten

gr Arnold

Schrijver Nocx

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 22 april 2013 10:25 
undefined:
Als je het echt wilt weten ???

Ja Arnold anders vraag ik het niet.

Zo zit ik nu eenmaal in elkaar. Als iemand iets beweerd en hij heeft gelijk dan wil ik ook weten waarom dat dat is. Het simpelweg aannemen van dat feit is voor mij onvoldoende, dat kan ik ook niet helpen.

Iedere gek, heeft z'n gebrek. !

Iedereen wist dat het niet kon, totdat er iemand kwam die dat niet wist.

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 22 april 2013 11:43 
Hoi Nocx,

Ik probeerde met het stukje te laten overkomen dat er al veel onderzoek naar is gedaan maar dat het dus een gevoels kwestie is
als er duidelijke voordelen aan het een of andere systeem zouden zitten waar geen technische oplossing voor was zouden ze het niet gebruiken

Kijk naar de nieuwste snufjes bij div motoren
ABS Traction control
Anti duik vering
Als het 100 % In orde is werkt het
als er echter iets onvoorzienbaars optreed kan het zelfs tegen werken
ABS schijnt bij afdalingen in de bergen onder een bepaalde hoek en weersituatie zelfs gevaarlijk te zijn , daarom kan je het ook uitschakelen

ik hoop hiermee duidelijk gemaakt te hebben dat er voor en tegens zijn die per situatie verschillen en ook per situatie voor of nadelig kunnen zijn
gr
Arnold

Schrijver beinhart

Bestuur 
#9 | Geplaatst: 22 april 2013 11:52 
arnold,

ik heb je op de onderdelenbeurs gemist?

groetjes werner (luc, mischien een optie; haal van je pan 1 remschijf af en ga rijden?)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 22 april 2013 12:38 
Ja Werner Klopt,

Ik ben op dit ogenblik ziek Thuis
en zit dus onder de medicijnen vann daar mijn afwezigheid op de onderdelenbeurs

gr Arnold

Schrijver beinhart

Bestuur 
#11 | Geplaatst: 22 april 2013 20:34 
arnold,

beterschap dan!

groetjes werner
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 22 april 2013 21:57 | Aangepast door: brinkcx 
Ooit heb ik ook met een enkele schijf voor gereden, en als je dan hard remde kreeg ik altijd wel het gevoel dat de vork het - laten we zeggen - niet leuk vond, voelde niet altijd zo stabiel aan. De diepere oorzaak is waarschijnlijk dat de poot met schijf wat moeilijker in/uit veert door de remkrachten. Echt vervelend of gevaarlijk werd het nooit, als je zo hard remt heb je toch wel de handen vol om de motor op koers te houden, zeker op een slechte weg. Bergaf of in de racerij is het misschien wat anders, in twee schijven kan je misschien meer warmte kwijt, geen idee.

Kortom : met één goede schijf kan je ook best remmen (vind ik)

plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 23 april 2013 20:07 
@ nocx.
Ik heb wel degelijk wat gevoeld.
Heb zelf enkele schijf op andere motor.
Reed onlangs op zelfde motor met
dubbele schijf. Bij noodstop voelde ik
wel degelijk wat....... asfalt. remde zo stevig dat ik onder uit ging. conclusie.... ja je voelt verschil tussen 1 en 2 schijven voor.
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 23 april 2013 20:33 
Mijn eerste Silverwnig had een enkele remschijf wat gezien het gewicht van de motor nogal iets was om rekening me te houden. Mijn tweede Silverwing had gewoon dubbele schijven en het verschil was op zich wel te merken.

Ik rij nu echter al weer enige jaren op mjin Delux met enkele schijf en ach, als het maar stopt vind ik het prima. Ik denk dat de kwaliteit van die tijd toch niet te vergelijken is met de hedendaagegse techniek enkel of dubbelle schijf.

Mijn Triumph heeft ook een enkele schijf maar is moderne techniek en remt 10 keer beter.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver laurentzv
Gast 
#15 | Geplaatst: 24 april 2013 11:35 
ik rijd met zowel een cx500 met dubbele remschijf als een cb550f met enkele remschijf..

Remt alletwee perfect buiten het feit dat de cb550 minder remkracht heeft...

Geen verschil dus qua gevoel als je het mij vraagt..

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Enkele remschijf

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven