Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Bridgeston BT45 banden

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver jakob

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 24 april 2013 11:14 | Aangepast door: jakob 
Ja, ik weet het, ...... wιιr een vraag over banden.

Heb via zoekfunctie alle topics over "banden" gelezen, en toch weer een nieuwe vraag.

Heb afgelopen weekend plm. 700 km gereden, en vindt mijn motor –teveel- zoekerig op spoorvorming en op witte wegmarkeringen.

Rijsituatie is op dit moment: (betreft een CX 650 E, bandmaat voor 110/90-18, achter 120/80-18 )
• voorband Bridgestone BT45F DOT 01/10 profiel plm. 3 mm, 2,4 Bar ( voorschrift 2,5 Bar ) geschatte tot nu toe mee gereden plm 7.000 km.
• achterband Bridestone BT45R DOT 35/08 profiel plm 1,5 mm 2,5 Bar ( voorschrift 2,8 Bar ) geschatte tot nu toe mee gereden plm. 11.000 km.

BT45F


[imgs= ]bt45 rear[/imgs]

Mijn vraag aan de kilometervreters:
• heeft iemand ook deze ervaring met de BT, -te- spoorgevoelig ?
Uiteraard aan het kijken geweest voor alternatieven.
Nu gaat de bandentechnologie heel hard, en de BT is qua ontwerp al flink op leeftijd. Als ik ga zoeken kom ik eigenlijk maar op een aantal mogelijkheden voor de CX (E), mogelijkheden vallen mij erg tegen. ( allemaal oudgedienden, met weinig moderne rubber technologie )

URL

• Bridgestone BT45
• Metzeler lasertec
• Pirelli sport demon
• Avon AM 26
• Maxxis ? ( staat geen band in de juiste maat op hun www site )

Dit beeld wordt idd ook bevestigd als ik de oude topics er op na lees.
Even voor mijn bandenkeuze gerekend met de volgende uitgangspunten:
• neutraal stuurgedrag
• goed stuurgedrag in bochten
• voor mijzelf sprekend, rijden in regen minder van belang , ja dat heb je met hobbyrijders ;)
• Aantal te halen kilometers iets minder belangrijk als lekker stuur/bochten gedrag
Kom ik voor de bandopvolging ook nu weer met vragen:
• Welke is meest geschikt ?
en
• Gaat het zo worden (of is het al zo) dat er voor onze plm 30 jaar oude motoren geen nieuwe, al dan niet technologische hoogstaande, banden meer gemaakt gaan worden, en dat de keuze met de jaren steeds beperkter gaat worden ??


Gr. Jakob
V2 vs Twin . Ervaring is kennis die je krijgt, kort nadat je het nodig had.

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 24 april 2013 11:43 
Hallo Jacob, met een achterband die "al"11.000 km achter de rug heeft, is het niet zo gek dat je motor dit rijgedrag vertoont. Met 1,5 mm zit je ook onder de wettelijk verplichte profieldiepte van 1,6 mm (of is dat alleen voor auto's?)
Vervangen dus.
En wat je andere vragen betreft, geen idee wat de fabrikanten van plan zijn. Het 'moderne" rubber is allicht beter als wat er 30 jaar geleden te koop was.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 24 april 2013 11:54 
Ja zeker, ik heb er al meer over geschreven.
Dit komt door het dual rubber compound dat er gebruikt is.
Het is vast wel terug te vinden hier op de site.

Ik zelf ben daarom over gestapt op Maxxis banden. Niet het beste maar wel als het om prijs kwalitijt verhouding gaat. Dan is de maxxis band beter dan de BT45. En dat meen ik ook echt.
Ik heb er al vele versleten en vervangen. De meeste komen met 6000 kilometer al terug voor een andere achterband omdat het rij gedrag niet lekker is.

Ik weet ook wel dat in het verleden de BT45 heb aan geprezen, maar daar kom ik van terug. Maxxis is betaalbaar en beter dan de BT45 banden.

groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 24 april 2013 11:56 
maxxis banden zijn te koop bij roukama.
En soms heb ik ze ook op voorraad liggen.
Op dit moment nieuw twee voorbanden voor de CX500E en of CX650E

kosten zo rond de 90 euro per stuk.

Groetejs Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 24 april 2013 15:42 
Hallo Jakob,

aan de bandenwijsheid heb ik even niets niets toe te voegen (rij zelf ook BT45 en Shinko, voor mij beide prima), maar als je last hebt van "spoorzoeken" controleer dan ook zeker de balhoofd- en wiellagers goed.

plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 πŸ’°

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 24 april 2013 16:17 
En controlleer eens de schokbrekers voor of er nog genoeg olie inzit en of de olie nog helder is en geen afwasmiddel [dit gebeurd als de olie oud is een zeepich word ] Vervolgens ook de achterschokbrekers of de nog goed werken na dertig jaar of meer komen er toch problemen hier mee en of de afstelling van de veerspanning nog op de juiste afstelling staan.Verders alle banden zijn aan slijtage onderhevig,en de een rijd rustig en de anderen houd van opschieten ,verders de banden spanning is ook onderhevig aan de persoon zijn gewicht [bedenk dat eens want de Jappannertjes zijn lichte personen en wij Hollanders zijn nog wel eens aan de zware kant ] groeten o.j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Jottum

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 24 april 2013 17:22 
Op BT45 heb ik vorig jaar 17.000 km gereden. Niets mis mee. Mijn stepjes komen nooit op de grond. M.a.w. ik ga niet tot het uiterste.
Zoekend gedrag van de motor heb ik ook wel eens last van gehad. Na vervangen van balhoofdlagers geen centje pijn meer! Het is het overwegen waard (vervang ze dan meteen door conische lagers.
Hoe moeilijk kan het zijn?

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 24 april 2013 22:37 
Ik heb onder de "Rode Rakker" BT45 zitten. Door mijn extreme rijstijl blijven die erg lang goed. Voorband na bijna 20.000 km, achterband al bij 12.000 km vervangen.

Harmony,
Hans.
( extreem rustig dus )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver jakob

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 25 april 2013 07:58 
@ O.J.

afgelopen zaterdag in Veghel hebben Theo en ik nog naar m`n prolink gekeken of deze werkt, omdat mijn buurman zijn prolink op ook een E vast zat. Mijne is goed, 30 jaar oud, maar nog maar 30.000 km. "gebruikt"
rechter voorvork keering lekt wel een heel klein beetje. Dit zal komend weekend aangepakt gaan worden, maar of dit het is ??
Voor mijn gevoel is de motor alleen maar onrustig in spoorvorming en witte strepen.
zal kijken hoe de fiets zich gedraagt na vervanging keerring. ( Wirt veren in gekomen in 2009, dus olie is nog maar 4 jaar oud.)
ook zal ik de banden eens wat harden gaan oppompen, ben idd geen japanner
V2 vs Twin . Ervaring is kennis die je krijgt, kort nadat je het nodig had.

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 25 april 2013 12:30 | Aangepast door: Honkie Tonkie 
@Jakob, zeg je eigenlijk niet zelf waar het aan ligt? Vooral bij spoorvorming in de weg en de witte lijnen op de weg. Het ligt dus aan de weg en logisch, dat een band gaat zoeken...Ik vermijd altijd de witte strepen (bij inhalen tussen de strepen door en rijd altijd langs de pijlen op de weg in verband met glad oppervlak) Ik ben lid van de MAG en wat er aan ellende op de weg gebruikt wordt, alles lijkt een aanval op je leven!!
Allereerst koppie er bij!!!

Groeten van Henk
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tΓ³ch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver Jottum

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 25 april 2013 19:44 
+1
Hoe moeilijk kan het zijn?

Schrijver Jaap43

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 27 april 2013 21:28 | Aangepast door: Jaap43 
undefined:
Hallo Jacob, met een achterband die "al"11.000 km achter de rug heeft, is het niet zo gek dat je motor dit rijgedrag vertoont. Met 1,5 mm zit je ook onder de wettelijk verplichte profieldiepte van 1,6 mm (of is dat alleen voor auto's?)

Dat is dus alleen voor auto's. Voor motoren geldt wettelijk geen minimum profieldiepte. Motorbanden zijn rond en voeren het water dus makkelijker weg.

@Jacob: kijk eens op de zijkant van je BT45. Daar staat om de ca. 20 cm een klein driehoekje tegen het loopvlak dat naar het loopvlak wijst. Daar zit in de middengleuf een slijtindicator. Als die vlak komt met je oppervlak is je band pas versleten.

Schrijver jakob

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 27 april 2013 22:31 
op de foto kun je het slijtindicatie blokje zien, ik zit er nog niet gelijk mee, dus kan nog.
Had vorig jaar de bandenspanning beiden op 2.0 Bar, en nu beiden plm. 0,5 Bar verhoogd. ( druk nog onder wat de bandenleverancier voorschrijft. ) Met deze bandendruk rijdt hij heel anders. Niet zoals ik graag wil.
Zoals O.J. al aangaf, kijk eens met naar der bandenspanning.
Hier wil ik in de komende tijd eens mee experimenteren.
V2 vs Twin . Ervaring is kennis die je krijgt, kort nadat je het nodig had.

Schrijver Jaap43

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 27 april 2013 22:45 
Ik heb toendertijd bij mijn CX een nog hogere bandenspanning gehad, 2,5 voor en 2,8 achter. Gevoelig worden voor richels zal te maken hebben met het vierkant worden van je band.

Schrijver barry334
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 1 feb. 2015 17:54 
op oponeo.nl kan je erg makkelijk banden selecteren op merk, afmeting, snelheid etc... ook vind je daar reviews en andere handige dingen, en gratis verzenden! Misschien kun ja daar iets vinden?

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Bridgeston BT45 banden

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven