Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

kettingspanner

 
Schrijver marcus
Gast 
#1 | Geplaatst: 26 nov. 2003 21:45 
hallo ,kan er iemand zeggen of je kan horen aan je blok of de spanner van de distributieketting moet vervangen worden ? of waar of hoe ik dit kan nagaan ? en wanneer moet die eigelijk worden vervangen? alles welkom hierover merci marcus

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 26 nov. 2003 22:08 
Hallo Marcus,

Een versleten distributie ketting veroorzaakt een luide tik in het midden van het blok. Neem eenschroevedraaier en houdt deze tegen het blok aan in het midden achter de cylinders. Houdt je oor tegen de schroevedraaier en luister naar het geluid. Veel geratel betekent een versleten ketting. Het is aanbevolen om de ketting te vervangen na 40.000 mijl. Als je de geschioedenis van het blok niet weet sowieso vervangen. Als het breekt ben je verder van huis.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver petophetnet
Gast 
#3 | Geplaatst: 26 nov. 2003 22:39 
let wle op Dikkezeug heeft 40.000 mijl geschreven dus dat is ongeveer om de 64000 km,

ik zeg het maar even voordat mensen om de 40.000 km de ketting gaan vervangen.

gr Petophetnet

Schrijver terry

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 26 nov. 2003 22:58 
Heb er ééntje gehad en die heeft exact 89000 Km meegegaan. Geen referentie natuurlijk; enkel de spanner was gelukkig gebroken.
Wacht nu op herstelling.

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 26 nov. 2003 23:40 
Sorry voor de verwarring met de mijlen/kilometers. Had ik even niet bij stil gestaan.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 27 nov. 2003 15:58 | Aangepast door: Hans 
Aangezien de spanner altijd eerder de geest geeft dan de ketting, bij gebroken spanner altijd beide spanschoenen en de nokkenasketting vervangen.
Mijn ervaring is ook dat dat zo tussen de 60.000 en 80.000 km aanstaande is.

Doorrijden met een gebroken spanner KAN leiden tot nokkenaskettingbreuk met grote schade aan zuiger en kleppen. Voor het overige is het kettinggeluid bij een gebroken spanner niet om aaaaaan te horen, dus doorrijden is op zich al geen pretje.

Let wel dat door het (uit)slaan van de nokkenasketting bouten en delen van het motorblok worden 'weggefreesd' waardoor metaaldeeltjes in de olie terecht komen. Een daar kunnen m.n. de krukaslagerschalen slecht tegen. Dit doet zich ook voor bij niet niet periodiek naspannen van de spanner bij de eerste typen CX. De vrije bewegingsruimte van de ketting is zeeer beperkt.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 28 nov. 2003 10:28 
Ik vind het vreemd dat (voor zover ik heb kunnen nagaan) in geen enkel CX handboek iets staat over het preventief vervangen van de spanner en de ketting. Dankzij jullie bijdragen kunnen we nu dus wel een aanbeveling geven: bij 70.000, 140.000, 210.000 km is het raadzaam om dat te doen.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver kaspar
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 28 nov. 2003 15:46 
mijn 650e heeft 53000 op de teller staan, en ik vind het geluid nu al niet meer prettig. (Ben dus ook bezig de spanner en ketting te vervangen.
gr. Kaspar
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver Hans

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 28 nov. 2003 19:32 
Kaspar,

de 650 E heeft een automatische spanner. Weet je wel zeker dat het geluid van de ketting + spanners afkomstig is ?

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver niekvdh
Gast 
#10 | Geplaatst: 2 dec. 2003 23:17 
Als je het controlegat van het vliegwiel open maakt (schroefdop achter de rechter cilinder), kan je met een vinger bij de spanner. Als je dan beweging voelt in de ketting (meer dan een mm of zo) is de spanner stuk. Je mag de ketting zeker geen centimeter heen en weer kunnen halen.

Niek

Schrijver Roadkill
Gast 
#11 | Geplaatst: 3 dec. 2003 00:17 
Goede tip Niek, natuurlijk overbodig om te zeggen dat je dat nooit met draaiende motor moet doen!

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 kettingspanner

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven