Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Ontkoppelt slecht, nieuwe platen/veren nodig?

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver KlaasDC

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 13 juli 2013 14:21 
Als ik mijn CX in 1e trap, dan "kruipt" 'ie al lichtjes vooruit. Opschakelen is zga onmogelijk. Ik heb de kabel volledig bijgesteld, maar zonder merkbaar effect

Om zeker te zijn dat het probleem toch niet een slechte afstelling van de kabel is, hebben we maar eens een tang op de arm aan het deksel onderaan geplaatst. Zelfs als die helemaal tot bovenaan gehouden wordt, vergt het enorm veel kracht om van 1 naar 2 te gaan. Neutraal vinden is al helemaal onmogelijk.

De motor heeft een tijd stil gestaan (10 maand ofzo) en toen was het eigenlijk al lastig om neutraal te vinden...

Zijn de platen of veren aan vervanging toe, of kan er nog iets anders aan de hand zijn?

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 13 juli 2013 14:44 
Beste klaas,

In de regel sleept de koppeling altijd iets het stilstaande deel mee.
Normaal gesproken komt dit probleem langzaam aan het licht als de platen versleten zijn. Hierdoor zijn de groevjes niet meer zo diep, en kan de olie niet afgevoerd worden.
Dit geeft problemen met schakelen.

Echter kan het zijn dat vuil / roest in jouw geval het probleem is. Ook hier kan de olie niet snel afgevoerd worden.

Als dat het geval is, dan zullen de platen tegen elkaar blijven plakken en slepen. Hierdoor blijft de versnellingsbak onder druk staan, en daardoor is schakelen moeilijk.

In sommige gevallen help het om gewoon je olie te verversen. Of een betere kwaliteit olie te gebruiken.
Mocht dit niet helpen, plaats dan nieuwe platen Een setje kost 58 euro, en montage is zo gebeurd.

Als ik dan naar jouw oproep kijk, denk ik dat schoonmaken en los nemen van alle platen de oplossing is.
Gebruik wat benzine en schuur de staal platen iets op.

Mocht je vragen hebben, mail gerust naar: marcobecker@zonnet.nl
En koppelingplaten set op voorraad liggen voor 58 euro imitatie.

Groetjes Marco Becker
vliegersveld 37
8256 gn biddinghuizen
0321 312336
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver theojansen
Gast 
#3 | Geplaatst: 13 juli 2013 15:15 
Wanneer de olie nog koud is 'kruipt' een CX wel vaker als je hem in één zet.
Maar zoals Marco al zei: eerst maar eens olie verversen.
Groet, theoj

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 13 juli 2013 15:16 
Misschien een kleine opmerking hierbij die marco misschien vergat te melden. Als je de stalen platen opschuurt is het best dit te doen met zo'n scotch brite en niet gewoon schuurpapier. De groeven die erin komen door schuurpapier kunnen ervoor zorgen dat je koppelingsplaten in die groeven blijven hangen waardoor je een klevende koppeling als gevolg krijgt.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 13 juli 2013 16:12 
ok, die kende ik nog niet. Wel heb ik zelf gezandstraalde stalen platen gebruikt samen met neiuwe koppelings platen enik moet zeggen dat dit heel goed beviel.
En ik heb dit gemonteerd in een oude CX500 koppeling dus met rubbers en neit met axiaal veren er in. Mijn wing is nu wel heel aprubt met optrekken.
Dus dat bevalt mij wel.

Dat was vroeger wel anders.
Toen kon ik de koppeling bijna laten schieten. Dat hoef ik nuniet meer te proberen.

Dus dat zandtralen van de staal platen is een optie, en dat van het schuren wist ik nog niet.

Wel heb ik ooit de tip gekregen om kleine gaatjes te boren in de staal platen, ook het zandstralen ga hij als tip.
Dit heb ik van een ervaren racer ducati 1 cilinder.
En hij heeft mij alle hoeken op een rontonde laten zien met een honda250cc, ik kon hem niet bij houden.

Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Arno Luierweert
Gast 
#6 | Geplaatst: 13 juli 2013 18:33 
Klaas,

Probeer eens nieuwe olie ( duurder ) olie misschien heb je dan geen last meer.

Groet Arno

Schrijver KlaasDC

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 13 juli 2013 19:38 
Bedankt voor al jullie tips en info!
Ik ben de koppeling aan het loshalen om de staat van de platen te kunnen bekijken. Die centrale moer zit echter muurvast en is ook niet echt fris meer.
Morgen maar eens herbekijken.

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 14 juli 2013 12:37 
Die zit idd muurvast Ik krijg die enkel los met een zwaar accuschroefmachine of luchtsleutel.

En @ Marco, ik wist het vroeger ook niet, maar heb het zelf mogen ondervinden.. Ik schuurde mijn platen steeds gewoon op met schuurpapier en na een tijdje kreeg ik last van een klevende koppeling bij het opstarten. Niet dat hij een beetje bewoog, maar hij begon gewoon te rijden met koppeling in. Alles uitgeprobeerd, niets hielp. Platen opnieuw uitgehaald en dankzij wat research als laatste de stalen platen wat opgepolijst. Nadien nooit geen last meer van gehad.

Schrijver KlaasDC

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 14 juli 2013 21:16 
Ik was daarnet de oude olie in een fles aan het gieten na een nachtje bezinken, en onderaan de opvangbak vond ik kleine zilverkleurige en goudgele "puntjes" in de olie...

Foto: http://img13.imageshack.us/img13/5587/p870.jpg

Moet ik mij hier zorgen om maken?

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 17 juli 2013 00:34 
Mmm... ik zou zelf nadenken....

Hoe ziet je olie filter er uit?
(open maken, voorzichtig kijken wat er door het filter uit de olie is gehaald.)

Dan kan je inschatten wat en hoeveel schade er is.

Zoeken op het forum kan ook veel info verschaffen....

Groet Erik

Schrijver KlaasDC

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 17 juli 2013 08:51 
Ok, dat zal ik doen. Hopelijk is het gewoon wat rommel van de koppelingsplaten na de pogingen om ze los te krijgen....

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 17 juli 2013 13:37 
Hoi Klaas,

Ik hoop voor je dat het wat "onschuldige" slijtage is.....
Als er veel metaal in je olie filter zit weet je dat er iets kapot moet zijn, meestal kan je dat aan de kleur en soort materiaal zien.
je hebt (bijvoorbeeld) kans dat je nokkenas ketting te los staat (of stond) en daardoor wat boutjes en dergelijke heeft opgegeten, komt vaker voor en is geen ramp (wel reden tot onderhoud of vervanging van de nokkenketting). Als je koper, metaal, alu, chroom en bronskleurige stukjes tegenkomt is de kans dat een lager 'opgegeten' is waarschijnlijk.

Ik ben hier geen expert in ..... als je je olie door een filter haalt (doek oid) en de metaaldelen uit je oliefilter bij elkaar schraapt kan je nog een keer een foto posten en vragen om reacties, dan is er beter te zien wat je probleem kan zijn....

Succes!

Vriendelijke groet Erik

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 17 juli 2013 17:51 
als het bronskleurige schilvertjes zijn, dan ligt er een lagerschaal uit.

Dan heb je hoge kosten. Deze slijtage is niet altijd hoorbaar, reden, lagerschal is doorgeschoten naar de andere kant en ligt nu dubbel dik. Vaak heb je wel iets gehoord, en of gemerkt maar wil je het niet onderkennen.

Andere kleur schilvers of brokjes kunnen een hoop zaken zijn. Is het aluminium kleurig, dan is het waarschijnlijk een distributie spanner. Echter dan had je wel een hoop herrie uit het blok kunnen horen.

Is het zwart en fijn stoffig, koolstof kleurig, dan is het de nokken as of een nokken as sleper.


Ik denk dat als ik naar de foto kijk, dat het een lagerschaal is. Ik moet er bij zeggen, het blijft een foto, en het is ook moeilijk om te zien.

In bijna alle gevallen waarbij dermate veel slijpsel is terug te vinden in de olie is er echt wel wat aan de hand.

Mijn keuze is het om het blok uit elkaar te halen en na te lopen.

Is het bronskleurig, dan weten we zeker dat drijstang ( en ) en crukas vervangen dienen te worden.


Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver KlaasDC

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 17 juli 2013 18:58 
Bedankt voor je uitleg erikcx en marco, daar heb ik zeker wat aan!

Hier is nog een tweede foto: http://img855.imageshack.us/img855/781/ervb.jpg

De meeste "spikkeltjes" kon ik niet eens voelen tussen mijn vingers, andere als zeer fijn zand. Voornamelijk zilver/aluminium van kleur, slechts een klein deel waren goud/messing. Brons is nog iets donkerder van kleur geloof ik?

Wat ik verder nog weet is dat het blok 20000km terug uit elkaar is geweest. Oa opgeboord, nieuwe zuigers, en opgelaste krukas (iets ivm onbeschikbaarheid van overmaat lagers). Waarschijnlijk is dit gebeurd bij http://nuytsrevisiebedrijf-krukassen-motoren.be/nl

In het weekend kan ik de filter eens bekijken, dan heb ik hopelijk nog wat meer info.

Schrijver KlaasDC

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 17 juli 2013 19:08 
Marco, als een lagerschaal "doorschiet", is het dan eigenlijk nog mogelijk om oliedruk op te bouwen?

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Ontkoppelt slecht, nieuwe platen/veren nodig?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven