Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

CX650-E: Spanningssprobleem

 
Schrijver Peter650
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 4 aug. 2013 17:35 
Een weekje geleden, nog even een ritje maken. Na een moeizame start, (want had al een paar dagen bij grote hitte stil gestaan, dus waarschijnlijk zijn de vluchtige delen van de benzine uit de carburateur verdampt)rijden. Motor loopt prima, maar al na 200 meter begint de motor te sputteren, geeft nog een paar klappen, reageert niet meer op het gas. Nog een klap, en dan diepe rust. Gelukkig nog op loopafstand van thuis.

Startmotor draait niet meer, ik zie op het "dashboard" geen enkel lampje meer branden. Claxon, licht, richtingaanwijzers...alles dood.

Er is dus een ernstige stroomstoring. Dan maar gaan meten. Dat is niet mijn sterkste punt.

1. De accu geeft 12 Volt.
2. Stekkerblok bij contactslot los genomen.
3. Het contactslot ontvangt 12 volt op een van de ingaande pootjes. (spanningsmeting)
4. Bij contact "aan" zijn twee van de pootjes "uit" doorverbonden. (Weerstandsmeting)
5. De twee kontactpunten in de dodemansknop kunnen nog wek verbonden en onderbroken worden. (weerstandsmeting).
6. De zekeringen hebben alle een weerstand van ongeveer 0 ohm.
7. Het spanningsverschil tussen de zekeringen en massa is steeds 0 Volt: (Betekent dat iets? )

Wie kan mij een goede tip geven?.
Wat en waar moet ik vervolgens meten, om zodoende het kapotte onderdeel of draadbreuk oid te vinden?

Vriendelijke groet, Peter van Waveren
(Het zal toch niet gebeuren dat ik weer niet bij ons jaarlijkse treffen kan zijn?)

Schrijver kuipwillem

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 4 aug. 2013 18:49 | Aangepast door: kuipwillem 
Ik denk dat je het moet zoeken in de brandstof ,je zegt hij begint te sputteren ,nog een paar klappen geen gas meer nog een klap en stil .Maar als er een zekering springt ,of een draad breuk dan stopt de motor direct .Kijk ook of je nog een vonk heb . Gebruik even een auto accu ,en kijk naar je hooft zekering ,ook de accu kabels moeten goed vast zitten .Een beetje met je contact sleutel bewegen ,zit vaak storing in . (en wel naar sjk komen ivm carburateur ) .Gr Wim .

Schrijver Peter650
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 4 aug. 2013 18:56 
bedankt voor je reactie.

1. het kan inderdaad net het moment zijn geweest, waarop ik op reserve had moeten overgaan. Maar ik heb nu ook nergens meer spanning, behalve op het contactslot.

2. Waar zit de hoofdzekering? (in mijn zekeringkastje zitten vijf zekeringen.

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 4 aug. 2013 19:05 
Mmmm... Beste Peter

Je probleem is mij niet 100% duidelijk, maar wel een poging tot hulp:

Heeft de accu genoeg ampère? (een oude accu kan nog 12 v geven zonder genoeg amp.)
Maar dat verklaard niet waarom je fiets 'dood' is....

Heb je ook de zwaarste zekering gecontroleerd? (bij een 500 onder de linker zijkap) in sommige gevallen geeft dat een effect wat je beschrijft.....

Je meet wel 12v op je slotstekker.... is je slot kapot....??
Als je het stroomschema hebt kan je met twee draden het in de losgehaalde slotstekker je slot omzeilen (aan de draadboom kant)(dus zonder sleutel starten). of de sleutel iets "naast" de -on- positie zetten en dan nog eens proberen (zoals bij mijn Honda Sabre)

Indien er een kortsluiting de bron van het probleem is kan je neus soms helpen, kortsluiting is te ruiken....

Verder weet ik niet waar je woont, misschien is er een handige CX-er in de buurt die je kan en wil helpen.....

Succes!

Groet Erik


DISCLAIMER:
let op het bovenstaande is gebaseerd op de 500, ik heb geen ervaring met de 650....



(leuk, even dissen met een DISclaimer)

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 4 aug. 2013 19:07 
De hoofdzekering zit op het startrelais onder een zwart afdekkapje!
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver kuipwillem

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 4 aug. 2013 19:08 
Peter peter toch ,je hooft zekering zit aan het start relais, naast de accu ,in een plastic behuizing .Stekker er uit trekken ,dan kan je een klepje naar voren buigen ,en daar zit hij . zit vast met twee schroefjes 30 amp (plaat zekering) met een betje geluk zit er nog een reserve in. Gr wim

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 4 aug. 2013 19:39 
Als je spanning hebt op het contactslot zou de hoofdzekering in orde moeten zijn, denk ik zo.

'in mijn zekering kastje zitten vijf zekeringen'
Euh.... vier actieve, en een reserve, denk ik.

Harmony,
Hans.
( niet zo heel goed in CX650e elctro )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Peter650
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 4 aug. 2013 20:46 
Jongens, ik denk dat een van de tips raak is geweest.
Ik ben op zoek gegaan naar een hoofdzekering. Deze zou in de buurt van het starter-relais moeten zitten. Inderdaad zit daar achter een zwart dekseltje, dat waarschijnlijk al 20 jaar niet van zijn plaats is geweest, een zekering. Ik blij!
Deze onmisbare verbinding verpulverde bij aanraking tot grijs poeder. Het leek wel een scene uit een Indiana Jones film, waarbij diep in het gangenstelsel onder een piramide een oude constructie het begeeft.

Ik heb de verpulverde zekering vervangen door een stukje koperdraad, dus een 1000 ampere zekering ipv de oorspronkeleijke 30 amp.
Even snel getest: controle-lampjes branden weer, claxon geeft kreunend een teken van leven. Verder durf ik nog niets te testen, omdat ik dus een veel te zware zekering heb heb geplaatst.

Morgen vervangen door de juiste zekering, en dan weer rijden.

Bedankt voor de snelle hulp! Ik denk dat we met z'n allen heel blij mogen zijn met ons uitstekend werkende forum!

Groeten, Peter.

En waarschijnlijk tot ziens op ons club-weekeind, met een rijdende CX650, een van de fijnste motoren. Soms denk ik tijdens een rit wel eens aan die japanse ingenieurs, die aan de wieg van onze geliefde CX-en hebben gestaan. Het moet toch geweldig zijn geweest voor die gasten, om in de ontwerpfase dit ding te zien ontstaan. En om nu, waarschijnlijk allang met pensioen, te merken hoe zorgzaam wij nog steeds omgaan met hun creaties!

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 CX650-E: Spanningssprobleem

Dit onderwerp is gesloten. Je kunt niet meer reageren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven