Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Newbies vraagjes

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver frankvink
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 18 sept. 2013 13:52 | Aangepast door: frankvink 
Hi allemaal,

De mechanicien heeft mijn Cx500 uit 1980 weer aan de praat na bijna een jaar stilstaan. Ik rij er nu twee weken op en heb een paar vragen:
- de temperatuur loopt hoog op. Bij lage snelheid maar ook op de snelweg staatvde meter in het rood. Hoe gevaarlijk is dat en wat doe ik eraan?
- vandaag begon mijn linkerknalpijp te ploffen, vooral als ik weer gas geef na even uitgerold te hebben. Wat zou ik daaraan kunnen doen?
- hij slaat soms af als ik stationair draai bij een stopplicht ofzo. Is dit alleen afstellen?

Alvast bedankt voor enige input!

Groeten, Frank

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 18 sept. 2013 14:22 
Hier mogen de echte experts zich straks lekker in vastbijten
Maar als ik dit zo lees dan maak ik mij wel zorgen, met name vanwege de combinatie van de klachten.

Zijn genoemde klachten tegelijk ontstaan?
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver frankvink
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 18 sept. 2013 14:39 
Dank je voor je reactie - 't ploffen begon vanmorgen en hij heeft al de hele tijd de neiging voor 't stoplicht af te slaan. Soms hou ik de choke iets uitgetrokken om dat te voorkomen, soms speel ik lichtjes met het gas...

De temperatuur is al twee weken erg hoog.

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 18 sept. 2013 14:57 | Aangepast door: JiMi 
Tja, het kunnen ook op zichzelf staande euvels zijn. Door de lange stilstand zijn de carburateurs misschien vies geworden, waardoor de brandstoftoevoer niet meer optimaal is. Vandaar het geplof. Maar het geplof kan ook veroorzaakt worden door valse lucht (gescheurd inlaatrubber bijvoorbeeld). Maar als simpelweg de stationair-stelschroef verkeerd (lees: te laag) is afgesteld, dan kan ik me niet voorstellen dat daar de motor van gaat ploffen, er moet iets meer aan de hand zijn.
Wat betreft de temperatuurmeter: als de verchroomde waterpijp links op het blok goed warm is, dan mag je ervan uitgaan dat het met de koeling van het blok wel goed zit. In dat geval kan de temperatuursensor of de 7V-regulator kapot zijn. Als de waterpijp koud blijft dan heb je een probleem.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver frankvink
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 18 sept. 2013 15:21 | Aangepast door: frankvink 
Is de waterpijp de pijp die onderuit de radiator (?) komt en horizontaal naar achteren loopt en dan weer naar binnen gaat?

Zal vanavond even een klein rondje rijden en voelen...

Als ik aan de achterkant in de radiator (?) kijk zie ik een ventilator zitten die ik met m'n vingers niet rond kan draaien. Is dat misschien ook iets dat niet hoort?

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 18 sept. 2013 15:57 
Klopt, dat is hem. Als die in bedrijf is dan is hij handwarm tot heet. Kun je dus met je blote hand voelen.

De ventilator zit inderdaad achter de radiator. Deze zit vast aan de nokkenas en kun je zeker niet met de hand ronddraaien. Hij draait automatisch mee met de nokkenas.

Succes met testen.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 18 sept. 2013 16:13 
En natuurlijk is het ook mogelijk dat de gele draad naar de temperatuurmeter geen 7 volt geeft, zoals zou moeten, maar 12 volt, omdat de 7 volts regelaar het heeft begeven.

Het 7 volts circuit is HIER te vinden

De verschillen in aflezing worden HIER beschreven

Harmony,
Hans.
( heeft al eens een CX zonder 7-volts circuit gezien, en die zat ook constant in het rood )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 18 sept. 2013 17:05 
Klopt, dat is hem. Als die in bedrijf is dan is hij handwarm tot heet. Kun je dus met je blote hand voelen.

Even op mezelf reageren:
Verwar de waterpijp niet met de linkerbocht, want dan kun je gelijk door naar Beverwijk
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver frankvink
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 18 sept. 2013 17:12 
undefined:
Verwar de waterpijp niet met de linkerbocht, want dan kun je gelijk door naar Beverwijk.

Bedankt voor de tip! Ennuh... om maar eens aan te geven wat een newbie ik ben: als je zegt "linkerbocht" dan heb je het over de bocht die naar de uitlaat gaat, toch?

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 18 sept. 2013 17:36 
Ja klopt. Die dikke verchroomde bocht die uit de cylinder komt. Dat is zo'n beetje het heetste onderdeel aan de buitenzijde van het blok, denk ik.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver frankvink
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 18 sept. 2013 17:51 
Heb net een rondje gereden en de waterpijp wordt goed heet. Ik kan hem niet langer dan een halve seconde aanraken na een minuut of 10 rijden.

Ik begrijp dat ik specifiek moet zijn in het beschrijven van de problemen dus ff voor de beeldvorming: Het ploffen aan de linkerkant is wel structureel geworden. Hij ploft vooral als ik weer gas geef na schakelen of als ik even ben uitgerold en weer gas geef. Maar soms ook gewoon als ik rondtuf bij lage toeren.

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 18 sept. 2013 18:33 | Aangepast door: JiMi 
Okee, er stroomt dus water door de waterpijp. Dat is goed. Check nu ook of de radiator tot de nok is gevuld met water, dus tank eraf en dop op radiator losdraaien (niet direct na het rijden, want heet!!!) en check ook of het expansievaatje is gevuld tussen min en max. Als beide goed zijn, dan vermoed ik dat de 7V regulator of de temperatuursensor kapot is. Voor wat betreft de 7V-regulator zul je moeten gaan meten met een multimeter. Lees daarom het verhaal van HansV even door, misschien kun je er iets mee.
De temperatuursensor gaat bijna nooit kapot, dus mijn verwachting is dat het de 7V-regulator is.

En dan het ploffen. Dat staat hier helemaal los van, denk ik. Dat zijn vieze carbs of aanzuiging valse lucht zoals gezegd.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver frankvink
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 18 sept. 2013 18:46 
Is het expansievaatje dat plastieken tankje helemaal aan de achterkant van het blok? Zo ja, die zit inderdaad net onder de "full." Is er geen manier om de radiator te checken/vullen zonder de tank eraf te halen?

Ik zal proberen aan de hand van de site van Hansv kijken of ik de 7V regulator kan onderzoeken...

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 18 sept. 2013 19:07 
Klopt, dus dat is in orde.
Ik ben bang dat het niet mogelijk is om de dop los te draaien zonder de tank te beschadigen. Dus maar beter verwijderen. Dat is maar 2 minuten werk hoor. Bovendien ben je daardoor straks geen newbie meer, hahaha.

Bij een gewone CX werkt het als volgt. Benzinekraantje dichtdraaien. Verwijder het zadel en draait de bout midden achteraan de tank los. Daarna de tank schuin omhoog tillen en iets naar achteren trekken, en dan til je de tank er zo af. Let even op het benzineslangetje (naar de carbs), die trek je gewoon mee.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 18 sept. 2013 19:18 
O ja: de (enige/meest) betrouwbare meting van het waterniveau is dus via de radiator. Het niveau moet daar maximaal zijn. Meting via het expansievat is niet betrouwbaar. Vandaar dat dit even moet gebeuren.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Newbies vraagjes

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven