Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

"Vervuiling" met wisselstroom

 
Schrijver kaspar
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 25 sept. 2013 15:43 
Ik heb het volgende probleem: tussen blok en min pool van de accu is wisselspanning meetbaar. Heel raar. Wie weet waar dit door kan ontstaan?
Slechte aarding van het blok?

Is er wellicht iets in de dynamo defect? De motor loopt verder prima. Het is een
Cx 500 met cdi onsteking.

Wie heeft suggesties?
Bvd
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 25 sept. 2013 16:20 
het kan zijn dat er een wikkeling tegen massa aan ligt. Hierdoor kan men wissel spanning meten.

Echter de vraag is wat je nu echt meet.
Waar meet je mee, en wat is het probleem op dit moment.

Een volt meter met alleen spanning, en niet het vermogen dat er zou kunnen zijn. Dus je met alleen een potentiaal verschil tussen twee punten. Dit kan door inductie spanning opgewekt worden. Echter is deze spanning wel aan wezig, maar kun je hetniet benutten omdat het geen vermogen kan geven.

Wat ik bedoel uit te leggen is dat je meter al heel snel iets kan meten zondat dat het een probleem is. Neem nu eens een kabel 2 adres, en leg die eens langs een belast verleng snoer. Meet de kabel nog eens, terwijl de twee adres gewoon los liggen. Je meet waarschijnlijk al een wissel spanning.

Hoe dan te meten. Wil je weten of die wissel spanning er echt is, dan zal je er een verbruiker bij moeten zetten. Een lampje. Dan kun je eventueel meten of er werkelijk een wissel spanning aan wezig is.

Wat je ook kan doen, let wel, motor uit. is de weerstand meten. Meet eens van de min pool naar het blok?
dus moet nagenoeg 0 ohm zijn.
Maar meet nu eens van het blok naar 1 van de drie gele draden?
deze moet nagenoeg oneindig hoog zijn.
Meet je nu iets, 1,7 ohm ongeveer, dan weet ik dat er een wikkeling naar massa ligt. Dynamo zal speodig overleiden.

Ik hoop dat je er iets mee kunt. Meten is weten, maar mijn vraag op de mts was altijd,: wat meet je nu???????
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver kaspar
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 25 sept. 2013 20:43 | Aangepast door: kaspar 
Hoi Marco, dank voor je reactie.
Als de dynamo kapot is zou ik wel erg zuur zijn, want zoals je weet heb ik net een nieuwe distributieketting erin.

De goede werking is noodzakelijk voor het geregelde lpg systeem dat erop zit. De wisselspanning verstoort het lambda signaal waardoor de lpg computer van slag raakt.

Er komen piekjes van meer dan 250 volt voorbij, daarom dacht ik ook aan de ontsteking. Of geen goede aarding.
Een extra aarde draad van min pool accu naar het blok maakt geen verschil.

Ik heb de weerstanden gemeten met de multimeter. Alle drie de gele draden t.o.v. het blok hebben een weerstand groter dan 2000 kilo ohm.
Onderling hebben ze overigens weinig weerstand, ong 1,5 ohm.

Kan het de gelijkrichter zijn?
(Liever die dan de dynamo)
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 25 sept. 2013 22:45 | Aangepast door: Boterkoek 
Ik weet er niet veel van, maar dacht dat ze onderling onder de 1 ohm moesten zitten, zeker niet meer? Wat is de weerstand van je twee uiteinden van je multimeter zelf? Als je dat aftrekt zitten ze mss wel onder 1 ohm. Anders zit je ook met een slechte stator. wat er dan juist aan kapot is weet ik ook niet. Alleszins ik hoop voor jou dat ik fout ben

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 25 sept. 2013 23:47 
Als je een draad hebt gemaakt tussen blok en min-pool van de accu en dan nog steeds pieken van 250V meet - aan de twee uiteinden van een stukje draad dus - is er iets heel raars aan de hand.

Geef eens aan exact wat voor meter je gebruikt en hoe ingesteld, en waar je op het motor blok meet.

De deksels van de cylinderkoppen zijn door de pakkingen electrisch geïsoleerd, die "zweven" dus tov van de accu en als je daarop meet kan je rare waarden verwachten.

Wanneer je een "gewone" universeel meter gebruikt dan wordt de waarde die je afleest maar een paar keer per seconde bijgewerkt, als dat al 250 volt geeft? ( zit de stekker er nog in ?

laat eens horen?

groet, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 26 sept. 2013 09:41 
Kasper, wat jij daar meet is goed. Het is dus niet je dynamo.

Het enige wat ik niet kan vertellen is hoe het zit met de ontsteek spoelen op jouw blok. Reden, ik heb er net niet genoeg kennis van in huis om jou uit te leggen hoe je dan moet meten.
De meting wordt nu een stuk ingewikkelder, en daarvan ligt de groene draad aan massa. Ik heb het dan over de witte, blauwe, groene draad die de spanning voor jouw cdi unit regelen.

Maar ik heb wel mischien een andere oplossing.

Piek spanningen, kunnen met behulp van condensatoren worden afgevlakt. Zo hebben we ook ontstoor condensatoren in veel elektro motoren zitten. Voor als als er koolborstels gebruikt worden.

Wat kan jij dan doen. Bij de voeding van jouw LPG kun je nog wat extra condensatoren plaatsen in de voeding draden. eventueel nog een diode opnemen in het geheel, maar dan zal de spanning met 0,7 volt zakken. Gebruik hiervoor 25 volt 2000 u farad.(µF)

Ook over de accu kun je een kleine condensator zetten voor ontstoring.
25 volt 10 u farad.(µF)

Dan kan het zijn dat er best een probleem met jouw gelijk richter is die piek spanningen veroorzaakt. Als enige test kun je die eens los halen en dan gaan meten of er nog piek spanningen zijn. Als dat niet het geval is, en de spanning is nu stabiel, dan kun je de gelijk richter vervangen.

Nu het volgende, het kan zijn dat de voedings condensatoren in jouw lpg aansturing kapot zijn. dus het probleem wat jij hebt bestaat al langer, maar de lpg aansturing kan het niet meer verwerken. Ook hier kan dus een fout zitten. Ik noem dit de DELL ziekte.

In het verleden zijn veel problemen geweest met een goedkope serie condensatoren. Deze gingen bol staan, waardoor ze niet meer werkte. Dell heeft dat geweten. Ook het KPN digitenne kastje is daarvan het slachtoffer. Ook hier ging de voeding kapot. Zoek op internet, en je zult dit probleem terug vinden. Op marktplaats werden veel reparaties aangeboden, zij vervangen dan voor 2,5 euro de condensatoren, en berekenen dan iets meer.

Dus, ik hoop dat je hier iets mee kunt.
Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver kaspar
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 26 sept. 2013 22:36 
dank voor jullie reacties!

Ik heb niet meteen tijd om alles uit te proberen, maar zal zeker reageren als ik zover ben.

Ik kan nu op de late avond een heel verhaal houden over wat ik met de multimeter heb gepoogd te meten aan de lambdasonde, weerstanden, spanningen. Maar volgens mij wordt nu dat geen begrijpelijk Nederlands meer.

Als ik meer weet laat ik het horen.
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver kaspar
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 28 sept. 2013 17:46 | Aangepast door: kaspar 
Het was loos alarm.
De multimeter was stuk.
Ik heb een nieuwe gehaald en toen bleek of leek er althans geen wisselstroom over het systeem.

Toch heb ik je advies opgevolg Marco en een condensator over de accu heen gezet met een zekering.

Overigens lijkt het lpg probleem te zijn dat de lamdasonde traag warm wordt waarna hij pas gaat meten. De lpg computer stopt na verloop van tijd met meten en bijregelen als ie geen goed signaal krijgt.

Dus loos alarm. Ben erg tevree met de nieuwe multimeter....
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 28 sept. 2013 18:50 
ha, meten is weten, maar ja als de meter het niet weet, hoe moeten wij het dan weten???? zo nu kan die wel weer, ik zat even te klooien met de muis......
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 "Vervuiling" met wisselstroom

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven