Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Carburateur en koude start

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver ejfrolich
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 17 okt. 2013 21:20 
Mijn eigen CX start uitermate slecht koud, dat is ook altijd zo geweest.
Mijn vriend heeft er ook een en raad eens, de zelfde problemen.
Carbs al schoongemaakt en gecontroleerd maar niets raars aan te ontdekken.
De remedie die steevast werkt:
1 gebruik een starthulp spuitbus.
2 giet een beetje benzine in de cilinders.
3 eerst lang starten met de dodeman op off en volgas de chaoke openen half of heel lijkt zinloos.

Ik heb haast het idee dat er een fundamenteel gebrek is aan dit carb ontwerp. Hoe krijgen de beide cilinders extra benzine bij een koude start. Volgens mij nauwelijks. hooguit kan het mengsel wat rijker gemaakt door de choke klep echter de extra benzine moet uit de hoofdsproeier komen. Die zal er niet veel komen want daarvoor is het vacuum niet voldoende dus de zuigers zullen niet erg omhoogkomen tot de motor loopt.

Wie heeft er een remedie om dit probleem te verhelpen? de enige remedie die echt goed werkt is een beetje benzine in de cilinder laten lopen. Dan starten ze meteen.

De motoren lopen beide keurig. de bougies hebben de goede kleur wat wijst op mooie verbranding.
CX500A 1979

Schrijver borisz
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 17 okt. 2013 21:48 
Hoelang hebben ze stilgestaan voordat je ze start?
Wie later remt is langer snel!

Schrijver ejfrolich
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 17 okt. 2013 21:50 
De ene heeft het elke dag en de mijne start redelijk als ik hem dagelijks gebruik maar na een week, grrrrr
CX500A 1979

Schrijver ejfrolich
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 17 okt. 2013 21:53 
De ene draait op een standaard ontsteking en de mijne heeft een Ignitech. Van alletwee zijn de weerstanden al uit de doppen. Op het zicht vonken ze beide even mooi. En aangezien de benzine truuk bij alletwee dé remedie is zit het in de brandstoftoevoer bij starten.
CX500A 1979

Schrijver ejfrolich
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 17 okt. 2013 21:56 
Bij beide zijn de stationair sproeiers het zelfde afgesteld. Afstellen op max toeren per cilinder en 1/4 slag extra open. In de praktijk blijkt dat ongeveer 1,5 slag uit te zijn. De verschillen vallen binnen een kwart slag.
CX500A 1979

Schrijver borisz
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 17 okt. 2013 22:32 
Als de motoren langer stilstaan dan een paar dagen zou ik de carbs drainen. In de vlotterkamer verdampt een deel van de bestanddelen van de benzine.

Check eens je rubberdoppen die tussen de beide sproeiers zitten als deze niet goed meer afsluiten gaat het starten ook niet altijd even lekker.

Hoest met je luchtfilter? Als de schuimrubberring aan de bovenkant van het luchtfilter er niet meer opzit kun je ook startproblemen krijgen.
(kwam ik ooit eens achter nadat ik 2x de carbs had gedemonteerd en gereinigd. Starten en starten maar toen bleek dat de schuimrubberring vergaan was)
Wie later remt is langer snel!

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 18 okt. 2013 00:43 | Aangepast door: Honkie Tonkie 
Choke open(eventueel vasthouden) en gas dicht (en de benzinekraan open) , starten, als die aanslaat voorzichtig gas er bij.......en dan even op toeren laten komen....no problem, doejjjj
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver theojansen
Gast 
#8 | Geplaatst: 18 okt. 2013 09:30 
@ejfrolich: Het probleem zit hem niet in het ontwerp van de carburateurs, maar in de veranderde samenstelling v d benzine. Tegenwoordig zit er in benzine ivm de milieu-eisen meer vluchtige bestanddelen. Even zorgen voor ''verse'' benzine vóór het starten en dat probleem is veel minder.
Groet, theoj

Schrijver Marcel Gosselink

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 18 okt. 2013 09:34 | Aangepast door: Marcel Gosselink 
Bij regelmatig gebruik, slaat de mijne altijd direct aan. Maar na een paar weken stilstaan, is het hommeles.

Toch krijg ik hem altijd aan de praat. Mijn manier:

1. Zorg voor een volle accu
2. Choke uit, gas dicht
3. Starten
4. Stug door blijven starten
5. Na ca. halve/hele minuut begint de rechter cilinder te ploffen.
6. Gewoon door blijven starten (geen gas geven)
7. Na een seconde of 10 begint de linker cilinder ook voorzichtig mee te doen
8. Blijven starten en na seconde of 5 voorzichtig gas geven.
9. Startknop loslaten
10. Helm opzetten en wegwezen

P.S. Slecht voor de startmotor? Ik doe het al ruim 20 jaar zo, met dezelfde startmotor!
Wat is CX rijden toch heerlijk...vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen :-))

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 18 okt. 2013 09:57 
Mijn Rode Baron heeft elf maanden stil gestaan onder de K poort dus in weer en wind ..Nu de oplossing voor iedereen die problemen heeft met aanslaan van motor.als je ongeveer een kilometer van huis bent benzine kraan dicht doen kan ook later als je het niet haalt,dit moet je uit proberen ,verders als de motor nog blijft draaien ,laat deze dan door lopen totdat deze uitscheid ,wanneer je de motor weer nodig hebt benzine kraan open even wachten zodat de votterkamer vol is chock uit en starten dan loopt hij direct,er is een vervelende benzine kraan die op vacuum werkt deze zet je dan op reserve en krijg je meteen veel benzine toegevoerd bij het starten, maar doe eerst onderweg vlak bij huis ook de benzine kraan dicht ,probeer het eens en je bent weer bij met je Honda motor fiets vragen hier over stel ze en antwoord krijg je O.J.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver jakob

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 18 okt. 2013 11:12 
De ene heeft het elke dag en de mijne start redelijk als ik hem dagelijks gebruik maar na een week, grrrrr

dit is wat de eigenaar zelf meldt.

Benzine is vluchtig, maar zo vluchtig dat hij er na 1 dag al niet meer op willen starten ?
Aan de brandstof kan het niet liggen.

probleem moet denk ik dan ergens anders gezocht gaan worden.

De "juiste" procedure voor starten, daar is een CX wel gevoelig voor.

Het verhaal lezende lijkt het alsof het starten moet gebeuren met een niet juiste verhouding brandstof / lucht.

Jakob
V2 vs Twin . Ervaring is kennis die je krijgt, kort nadat je het nodig had.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 18 okt. 2013 12:43 | Aangepast door: marcobecker 
zo, het is wel weer duidelijk. Ik sluitmij aan bij bovenstaande.

Iridium bougies, en flowen van cilinderkoppen helpen hier trouwens niet bij, daar ben ik ook al achter gekomen.

Ik blijf het zeggen, de combinatie van de verbrandings kamer, en hoe de carburateur werken, veroorzaken dit probleem.


Mijn yamaha xs650 met dome verbrandings kamer, en lompe carbs, kun je nog aan trappen op verotte benziene. Dus de benzine waar een GL650 niet op wilde aan slaan, starte de xs650 probleem loos op.

Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 18 okt. 2013 15:58 | Aangepast door: brinkcx 
Laat mij dan ook maar eens ergens bij aansluiten : carburateurs droog wegzetten

Gisteren de eigen GL na een paar weken weer naar buiten, slecht starten en dat is normaal niet zo. Na even bedacht ik dat die na de laatste rit niet "leeg gereden" was.

Normaal zet ik een kleine halve km voor thuis de kraan dicht zodat de motor de garage ingaat met (zo goed als) lege carburateurs. Dan voor volgend vertrek tijdig de kraan weer open, tik op de knop en hop, draait. Daarbij is de rest als ontsteking, kleppen enz. goed op orde en het geldt zowel voor m'n CX als m'n GL. Sommige CX-en hebben er meer last van dan andere, waarom weet ik niet, maar deze procedure werkt in ieder geval goed voor mij.

Wie denkt dat de benzine niet zo snel indampt moet z'n motor maar eens heet in een niet-geventileerde ruimte wegzetten, dan ruik je wel of de carbs leeg waren of niet.

groet, Frans

Edit : voor de duidelijkheid idd : het kraantje op genoemde GL is gewoon open/dicht, dus niet vacuum gestuurd.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 18 okt. 2013 17:06 | Aangepast door: marcobecker 
let op, er zijn GL500 types in omloop waarbij de kraan altijd open staat, ook al staat deze dicht. Pas als de motor stopt met draaien, en dus niet de kraan meer open zuigt, is de aanduiding op de kraan van toe passing. Zodra de motor start, zal hij de kraan gelijk weer open zuigen.
Dit geld ook voor alle cx500E en CX650 en GL650 en GL650 en enkele cx500C modelen zonder CDU unit.

Dus dit kan een vertekend beeld geven waarom het bij de een wel lukt, en bij de ander niet.
Helaas kan ik niet zo vertelen welk frame nummer dat van toe passing is.

Groetjes Marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver ejfrolich
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 18 okt. 2013 19:43 
We kennen de kraan dicht truc en gebruiken die ook. Het help zeker als de motor lang heeft stil gestaan.

Wat nu grappig is, zelfs als we de beide cilinders de avond tevoren wegzetten met een beetje benzine starten ze direct de volgende morgen. Geen choke nodig.

Starthulp in het luchtflter spuiten help ook maar het duurt dan toch best lang voor ze aanslaan, uiteraard dan de choke niet dicht trekken!

De choke vol open heeft bij mij nog nooit zin gehad, verder dan half open heeft geen zin. Verse benzine, dodeman uit, een minuut doorstarten vol gas, meestal loopt ze dan wel beginnend met rechts en later links erbij.

Oh en voor Marco, mijn Guzzi 650 slaat direct aan, ook na 4 maanden stilstand. Heel even de extra benzine poorten open en met één klap van de startmotor leeft ze. Heerlijk! Ik ben ervan overtuigd dat zo'n voorziening op onze CX de oplossing is.
Ik ga nog eens 2 slangen op de inlaatbussen zetten om via die weg een weinig benzine te injecteren voor de koude start. Met wat ik nu heb ervaren is dat volgens mij zoals jou Yamaha en mijn Guzzi...
CX500A 1979

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Carburateur en koude start

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven