Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Start Koppeling Tandwiel

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Tinus 1952

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 14 dec. 2013 17:44 
Ik heb de achterdeksel losgehaald van mijn CX500 (1979) om eens te kijken of dat na rammelen na het starten te vinden was. (Verschillende CX rijders hebben het euvel gehoord tijdens de Veluwe rit en me aangeraden om toch eens te kijken.
Meteen ook maar de ketting en spanners nagekeken. Dit met hulp van Victor Merison (waarvoor dank). Er was uiteindelijk niets te vinden. De veertjes, rollen en groot tandwiel zagen er nog goed uit. Ook aan de ketting en spanners was niets te zien en waren nog in goede staat.
Heb alles weer terug gemonteerd.
Maar nu valt me op dat er spelling op het grote start tandwiel zit. Ik kan het tandwiel bewegen van voor naar achteren. Dus van de rotor naar de geleider van de ketting. Het komt zelfs ligt tegen de geleider van de ketting aan. Is dit normaal of heb ik nu een probleem. Ik kan ook op de tekening van MSNL niets vinden. Dat daar een ring of zo tussen moet zitten. Ook niet overgehouden bij het monteren. Weet iemand of dit zo hoort. Alvast bedankt...gr...Tinus
Honda CX500 1979 en Suzuki Burgman 650 Executive 2008 (Donateur 2024)

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 14 dec. 2013 21:38 
Tinus,

er zit altijd wat speling op waardoor je het (grote) tandwiel wat kunt bewegen, dat is normaal. Maar dat moet natuurlijk niet teveel worden, dan is er een probleem met het naaldlager. Ik weet zonder een blok open te maken eerlijk gezegd niet wat het tandwiel belet naar voren te schuiven....

Trek de rotor er nog eens af en zet het lager + tandwiel los op de krukas, dan kan je zien wat er gebeurt?

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 14 dec. 2013 21:39 
tinus

volgens mij kom je boeken te kort waar uitleg en foto's in staan.
ik geef je een pb waar je de boeken kunt
Downloaden op mijn homepage.

andre
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Tinus 1952

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 14 dec. 2013 23:44 
Ik ga het spul nog eens losgooien.
Het probleem was dat het spul uit elkaar viel met het lostrekken van de rotor. Dus was het moeilijk te bepalen hoe het eigenlijk moest zitten. Alles zit weer pefect op zijn plaats, alleen het tandwiel komt angstig dicht bij de geleider van de ketting.
Honda CX500 1979 en Suzuki Burgman 650 Executive 2008 (Donateur 2024)

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 15 dec. 2013 10:45 
Beste Tinus,

Het tandwiel mag wel ruim 2mm heen en weer bewegen.
Tandwiel staat ook stil tijden bedrijf.
Natuurlijk niet tijdens starten.

Dan steunt het tandwiel met de afgevlakte krans tegen de beschermplaat van de distributie. Hier tussen zit geen ring, of iets anders wat bescherming kan bieden. Ook het naald lager geeft ruime axiale speling.
Ook ik heb tijdens montage bij sommige blokken afgevraagt hoeveel speling er mag zijn. Heeeel Veeeel.

Waar zit er dan wel een druk, sluit, pas ring?
In het vliegwiel zitten een of twee pas ringen die er voor zorgen dat het tandwiel vrij kan bewegen. Er is hier geen olie druk, dus het geheel moet op spat olie werken. Deze ringen plakken ook vast in het vliegwiel.
Dat is de enige stunring die er is.
Let wel, vliegwiel draaid wel, tandwiel staat stil Dus dit is de enige belastende slijtage plek die er is.

Met verhoogd toeren tal zullen de rollen naar buiten gedrukt worden, waardoor het bortstuk van het tandwiel ook vrij komen te liggen. Dan neemt het naald lager de rest voor zijn rekening.

Heb je het grijpvlak op het tandwiel door de vingers laten glijden, en bekeken hoe dat er uit zag? Was dat nog mooi glad?
En waren de veertjes even lang?
Was de druk gelijk?
Dat zijn voor mij belangrijke zaken.

Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 15 dec. 2013 11:48 



Ik had nog wat open staan, en heb geprobeerd even wat op you tube te zetten.
Ik hoop dat je er wat mee kan.

Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 15 dec. 2013 11:48 
En als je dat nog niet gedaan hebt, controleer ook de bouten in de rotor waarmee de afdekplaat van de startkoppeling vast zit of in ieder geval vast hoort te zitten. Die willen ook nog wel eens loskomen. Als ze los zijn (gemaakt) hoor je nieuwe te gebruiken, dus niet onnodig losmaken.

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 15 dec. 2013 11:50 
Hey frans, zijn we samen te gelijk bezig om hier wat op te zetten?
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Tinus 1952

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 15 dec. 2013 12:33 
Marco,
De 3 veertjes zagen er perfect uit, de spanning is gelijk en ze zijn even lang. Alles zag er trouwens goed uit. Wat ik me wel af vraag is: Waarom krijg ik toch een soort raar rammel geluid als ik hem start. Ik start en als de motor loopt hoor ik nog zo'n 2 sec een raar rammel geluid. Had ik maar iets gevonden dan wist ik waar het aan lag maar alles zit er als nieuw uit.
Wat me wel opvalt is dat als ik aan het grote tandwiel draai, ik hetzelfde geluid hoor, maar ik denk dat dat komt omdat er nu geen olie opzit
Ik ga nu toch maar even de zaak nog eens loshalen, nogmaals alles nakijken.

Frans, Ik heb wel de 3 boutjes van de rotor los gehad (ze zaten muurvast) Heb ze weer vastgezet met locktite, dus dat zal toch wel goed zijn hoop ik.

Jongens bedankt voor de goede uitleg en het duidelijke filmpje.
Honda CX500 1979 en Suzuki Burgman 650 Executive 2008 (Donateur 2024)

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 15 dec. 2013 12:47 
Beste Tinu, ook ik kom wel eens een blok tegen waarbij ik niet kan vinden wat de oorzaak is.
In dat geval gooi ik het vliegwiel en starttandwiel gelijk aan de kant. omdat ik veel 2e hands zaken heb liggen, pak ik zelf liever gelijk een andere set.

Ik moet toe geven dat ik het soms ook niet kan vinden, reden geen idee.

Ik heb dan toch het gevoel dat er iets niet aan de maat is.


Dan nog een opmerking, veertjes even lang. Ik heb hier natuurlijk ook iets te weinig informatie gegeven. Leg er eens een nieuwe naast. Dan zijn ze soms wel 1 cm korter de oude veertje dan.

Ze kunnen dan wel ( 3 stuks) even lang zijn, maar de veerspanning is dan te laag.
Daarom monteer ik bijna altijd nieuwe veren.

Ja ze zijn nog leverbaar, en kosten 3,50 euro per stuk.
Je kunt van een suzuki ook de veren gebruiken, maar die zijn dan goedkoper, en zwart van kleur.

Dus, ga op je gevoel af, en kijk alles nog eens goed na.
Wil je langs komen om te kijken wat ik heb, of gewoon eens lekker van gedachten wisselen, kom dan maar langs.
Vanmiddag ben ik tuis, en ben ik toch bezig met de cx500 blokken.
Ik heb genoeg 2e hands liggen om de zaken los te bekijken en na te lopen.

Koffie is er.
Wel even bellen en of smsen.
06 58842273

Marco Becker
vliegersveld 37
8256 GN
Biddinghuizen.

Genoeg spullen nieuwe en 2e hands op voorraad liggen....

Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver MAST

Moderator 
#11 | Geplaatst: 15 dec. 2013 14:40 
Tinus, zoals Frans al schreef, de drie boutjes die je los hebt gehad moet je vervangen voor nieuwe. Het zijn speciale boutjes die maar 1 x op spanning gezet kunnen worden.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Tinus 1952

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 15 dec. 2013 14:52 
Marcel,
Ik neem aan dat jullie de 3 Torx boutjes bedoelen.
Nou das lekker balen. Ik heb ze inderdaad los gehad. Dat wordt dus 3 nieuwe regelen.pffff weer extra kosten.
Kan iemand mij precies uitleggen waarom dat is.
(Dit is puur uit nieuwschierigheid)
Honda CX500 1979 en Suzuki Burgman 650 Executive 2008 (Donateur 2024)

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 15 dec. 2013 18:04 
Zeker dat die maar éénmaal op spanning kunnen gezet worden? Aan te raden alleszins. Dus ik zou ook wel voor nieuwe gaan.

Vorige eigenaar bij mij heeft ze er wss met een puntslag uitgehaald en zelfs gleuven ingeslepen om weer in te draaien dus nieuwe zijn het niet, en werkte nog perfect. Ik krijg ze er ook niet af. Die startkoppeling gaat er dan ook zo weer in.

startkoppeling torx bouten

Nieuwe veertjes meten tussen de 37,7 en 38 mm dat kan je ook eens nagaan.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 15 dec. 2013 18:35 
Tinus,

die boutjes rekken bij het vastzetten zo veel dat wanneer je ze een 2e keer gebruikt ze gewoon niet goed meer passen, je kan er gewoon niet 100% meer op vertrouwen. De fabrikant neemt geen risico en zegt nieuwe gebruiken. Als ze loskomen hoor je wel wat meer dan een klein rammeltje.

Kan best zijn dat ze met Loctite goed blijven zitten natuurlijk. Ze komen bij een 650 wel wat vaker los, die kunnen wat harder terug slaan tegen de startkoppeling.

succes bij de zoektocht,

Frans

@Marco :

nee dit was geen twee keer zelfde advies, da's onnodige forum vervuiling he? Maar die boutjes waren nog niet genoemd en als je er niet op bedacht bent kan het zijn dat los zitten niet opvalt, vandaar.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Tinus 1952

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 15 dec. 2013 19:03 
Frans,
Kijk nu snap ik het, ik vroeg me af, waarom moet je die boutjes vervangen, omdat ze bij mij nog goed eruit zien. Maar nu ga ik ze vervangen.
Bedankt voor de goede raad.
Gr.......Tinus
Honda CX500 1979 en Suzuki Burgman 650 Executive 2008 (Donateur 2024)

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Start Koppeling Tandwiel

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven