Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Nokkenasdeksel

 
Schrijver Tinus 1952

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 27 dec. 2013 21:35 
Ik heb de deksel van de nokkenas afgehaald, omdat de pakking wat lekte. Dat ging vrij goed. Ik wil het nu terug zetten maar krijg nogal wat weerstand.
Het tandwiel van de ronsel komt tegen de schroefdraad van de nokkenas aan. Weet iemand hoe ik zonder de zaak kapot te maken het deksel weer op zijn plaats krijg? Alvast bedankt voor de tips. Gr...Tinus
Honda CX500 1979 en Suzuki Burgman 650 Executive 2008 (Donateur 2024)

Schrijver beussie
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 27 dec. 2013 22:28 
Tinus ik weet niet aan wat voor motorfiets jij aan het werk bent maar bij een CX kan je geen deksel van de nokkenas afhalen.
, wel een kleppendeksel dat zit boven op de cyl.kop en ik vermoed dat jij vergeten bent dat er op de plaats waar de bougie doorheen steekt ook nog een pakking (ronde rubber ring) hoort te zitten.
succes met de rep. en wat jij bedoelt met nokkenas zijn de tuimelaarassen

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 27 dec. 2013 22:39 
Als ik het zo lees, Tinus, heb je het over de voorkant van de nokkenas, daar waar de aansluiting van de toerenteller zit.

Nummer drie in DEZE tekening van CMS-NL.

Zou eigenlijkvanzelf weer in elkaar moeten schuiven, dacht ik zo.

Succes...

Harmony,
Hans.
( heeft ook wel eens iets wat niet vanzelf in elkaar schuift........ )




(( nee, dat niet, daar heb ik geen probleem mee .... ))
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Joram
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 27 dec. 2013 22:47 
Als je hem eenmaal een stukje in het carter hebt, beetje heen en weer draaien en dan met een rubberen hamer helemaal erin tikken.

Schrijver Tinus 1952

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 27 dec. 2013 23:21 
Nou ik bedoel gewoon het dekseltje wat achter de ventilator zit en waar ook de toerenteller op zit. Het is gewoon van mijn CX500.
Het is wat Hans bedoeld.
Ik krijg wat weerstand als ik hem weer op de as van de nokkenas schuif.
Ik weet niet of je ook moet draaien met de dekksel.
Ik ga het morgen nog eens proberen.
Honda CX500 1979 en Suzuki Burgman 650 Executive 2008 (Donateur 2024)

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 28 dec. 2013 09:57 
Olie de pas vlakken goed in.
Voel of de ronsel in gaat grijpen op de nokken as. Pak een tang, en draai iets de ronsel.

Nu komt het, als er speling op de nokkenas hoofd houder zit, diep in het blok, dan wordt de nokken as scheef gedrukt door de kleppen, op spanning op de ditributie ketting. Lig niet wakker van die speling, want dat is nu eenmaak zo. Wel heb het hulpzaam zijn om de crukas zo te verdraaien dat je even geen tegen druk voelt, eventueel draaien tijden montage van die nokkenashouder ( deksel) dan moet het beter gaan. Mocht je toevallig net de ditributie ketting gesteld hebben, lekker strak zeg maar, dan gewoon even de ketting lossen. Ik denk dat het dan wel degelijk gaat lukken.

Ja soms is er gepast geweld nodig met een rubberen hamer.

En mocht je de boel toch kapot slaan, ach dan heb ik die dekselstjes wel liggen voor 7,50 euro.

Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Joram
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 28 dec. 2013 14:41 
Wat Marco zegt klopt inderdaad.

Ik moest ook eerst de boel vrij geven anders ging de nokkenas iets scheef en kreeg je hem er niet in.

Krukas even ronddraaien en goed kijken wanneer de nokkenas recht lijkt te zitten, of iig het meest in het midden wat mogelijk is.

Dan met een rubberen hamer en wat geduld krijg je hem op z'n plek.

Schrijver Tinus 1952

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 28 dec. 2013 18:58 
Het is me gelukt om het dekseltje weer op zijn plaats te krijgen. Geduld en goede raad wil nog wel eens helpen. Bedankt iedereen.
Honda CX500 1979 en Suzuki Burgman 650 Executive 2008 (Donateur 2024)

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 29 dec. 2013 10:13 
Leuk om te horen,

Geeft goed gevoel dat je hier via de site mensen kunt helpen.

Groetjes Marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Nokkenasdeksel

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ Paulmz ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven