Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

claxon

 
Schrijver Hans Brune

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 8 jan. 2014 21:27 
Top dit forum!! Had een claxon van MAST gekregen (mijn CX had er geen). Eerst meten aan kabelboom met nogal wat losse draadjes (net kuip verwijderd). Ik verwachte ergens +12 te krijgen als ik claxonknop indruk: NIX! nergens. Uurtje meten en contacten schoonkrabben. NIX.
Toen maar eens dit forum bekeken: claxon thread van Hansv 2008 zegt: claxon ligt altijd aan +12, andere contact is onderbroken naar massa door claxonknop.
Tja! toen snel gevonden. Dank forum!

Schrijver theojansen
Gast 
#2 | Geplaatst: 8 jan. 2014 21:35 
Goed bezig hoor. Het is niet zo moeilijk met behulp van Hansv z'n schema's en oplossingen.
Zelf vind ik de elektriek nog het meest lastige aan de CX, dus die schema's raadpleeg ik dan ook wel eens.
Groet, theoj

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 9 jan. 2014 09:22 
Claxon opvoeren?
Kan ook.
Bij de silverwing zitten er twee, en die doen het vaak maar heel matig.
Reden, bedrading is gewoon wat te zwak.
Leg nieuwe bedrading aan, en daar waar de claxon zat, zet je nu een relais. Die nieuwe bedrading komt direct van de accu af, naar het relais, en dan op de claxon. Moet jij eens kijken hoeveel meer geluid je dan hoord......


Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver theojansen
Gast 
#4 | Geplaatst: 9 jan. 2014 09:44 
Dezelfde truc kan je ook met je verlichting doen. Hansv z'n achterlicht brandt veel feller na montage van een relais.
Theoj

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 9 jan. 2014 11:03 
Ja klopt, maar ik moet zeggen dat in de regel dat meestal op te lossen is door de stekkertjes schoon te maken.
En ook heel belangrijk, massa massa en nog eens massa na lopen en of verbeteren. Ik leg regelmatig een extra massa kabel aan naar de start motor direct van de accu, en gelijk ook naar het frame.
Alle ander bestande punten loop ik na, maak ik schoon, en dan gaathet vaak weer heel goed.
Maar bij de CX500E GL500 CX650E en de GL650, blijft de claxon een probleem. Dat kanik dan niet op lossen met bestaande bedrading en of massa, vandaar dat ik dat dan maar wijzig.

Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver theojansen
Gast 
#6 | Geplaatst: 9 jan. 2014 11:27 
@ Marco, wat jij zegt over een goeie massa is in t algemeen helmaal waar. Toch heb ik bij Hansv z'n CX met eigen ogen het verschil gezien nadat het relais gemonteerd was. Hij had er alles aan gedaan, tot en met een andere achterlicht-unit, steeds bleef het achterlicht te zwak.
Groet, theoj

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 9 jan. 2014 11:50 
Klopt, dat is ook zo...
Heb jijw el eens uit gezocht hoe de bedrading loopt?

accu, stuurslot, bediening rechts, dan door naar links, en dan eerst naar de koplamp, en dan weer terug naar achteren, en dan van achteren als je pech hebt, weer helemaal terug naar voren via de groene massa draad, en als je dan dubbel peg hebt, dan is de massa aan de koplamp, vandaar uit door naar het balhoofd lager, en dan weer door naar het frame, en dan hebben we gelukt dat er aan het frame een dikke kabel zit.

Hoeveel overgangen zijn er?
en hoeveel meter kabel hebben we nu gehad?
En wat was er nog allemaale extra aan gesloten op de motorfiets?

Dus het klopt wat jij zegt over een relais achter monteren. Het wordt er echt beter van.....

Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver udent

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 9 jan. 2014 21:58 | Aangepast door: udent 
Oude kabelbomen hebben vaak koperdraad wat wat er niet meer rood uitziet maar grauw tot blauw, daardoor wordt de weerstand veel hoger, met gevolg, de spanning zakt bij de lamp, meet je volts maar dan zie het verschil met of zonder relais. Daarom heb ik in de Messerschmidt ook alle kabels vernieuwd.

Gr Theo.
theo cx ds

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 9 jan. 2014 22:09 | Aangepast door: Hansv 
Klopt, Theo.

De draden zagen er niet mooi meer uit, en er was ruim een volt spanningsverlies bij het lampje.
Hogere koperweerstand, overgangsweerstanden in stekkerblokjes en het contactslot (2x) , allemaal kleine stukjes die de spanning nadelig beïnvloedden.

Ook ben ik niet een grote fan van contactreiniger. Als je ermee begint moet je ermee doorgaan........

Vandaar, uiteindelijk met een relais-tje opgelost.

Harmony,
Hans.
( die ondertussen wel de weg weet in het schema, en in de kabelboom )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 claxon

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven