Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

doorslagspanning dynamo

 
Schrijver jorgen
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 27 jan. 2014 20:29 
Heeft iemand een idee op welke spanning je de doorslag van de dynamo zou mogen testen?

Ik heb hier toevallig een meter in bruikleen en zou dit even willen testen. Gezien de dynamo niet aan massa verbonden is, moet de isolatie tegen een bepaalde spanning bestand zijn.
Ik zou dit eventueel willen testen bij een 2de hands blok om zeker te zijn dat de dynamo nog goed is.
Met een standaard weerstandsmeting is er te weinig spanning aanwezig om lichte defecten te kunnen vaststellen...
Weet iemand raad?

Meter is een Fluke 1520 MegOhmMeter, spanning in te stellen op 250/500/1000V.

Of zou ik dit beter niet proberen om geen schade te veroorzaken?

Groeten uit West-Vlaanderen,
Jörgen

Schrijver waffie
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 27 jan. 2014 22:37 
als je deze wilt meten is het ook gelijk gedaan.

simpel de doorslag spanning is enkel een veiligheid issue die niet bijdraagt aan de functionaliteit van een dynamo maar aangeeft tot welke waarde de isolatie bestand dient te zijn.

stel dat deze 6000 volt is
dan zul je iets moeten hebben dat dit genereert met als gevolg dat ook de totale isolatie weg is..
www.msd-motorbandenservice.nl

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 28 jan. 2014 12:28 
Ja, 1000 volt lijkt mij prima, als hij dat overleeft, dan is hij goed.
Wat jij wil doen is gelijk aan de meting die een electricein moet doen voor de algehele keuring van elektriche gereedschappen. NEN1010 nen3640 normering.
Normaal gesproken leverd dat geen probleem op. Pas als blijkt dat er wel een probleem is, dan heb je zeker de dynamo naar de kloten geholpen.
Maar normaal gesproken moeten ze er tegen kunnen.
Deze metingen die jij wil doen, zijn dus regulier terug te vinden in elektrotechniek.

Ow, koppel hem wel even los van de spanninggelijkrichter.
Ik heb zeer veel metingen gedaan aan las apparaten, cnc draaibanken, en bovenloop kranen, en ga zo maar door, maar de vraag was altijd, wat ga je meten? en wat koppel je los.
En wat je los kopeld, zijn vaak de computers, die niet tegen hoge spanning kunnen.

Elektro motoren, kabels, stekkers, boormachine's kunnen dit wel aan.
Dus ook een dynamo van een CX500.
groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 28 jan. 2014 12:30 
Trouwens, onbelast zal de dynamo de spanning bij 10.000 toeren naar de 160 volt kunnen jagen, dus hij moet zelf al makkelijk 250 volt aan kunnen.
Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver norby
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 28 jan. 2014 17:38 
je hebt standaardwaardes in een tabel om de weerstanden te meten, tevens kun je van de gele draden elk de wisselspanning meten, schaal wissel 250 volt,
als je dit gaat meten en de waardes van de gele draden gaan omhoog bij hoger gas tot 100 volt wissel is de dynamo goed, wel kan er bijv wat in de stator mis zijn.
nb

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 28 jan. 2014 22:10 
stotter ik nou, of stator ik nou, ik stotter stator=dynamo, maar er kan een draadje los zijn.
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 28 jan. 2014 22:36 | Aangepast door: Hansv 
Daar heb ik al jaren last van, een draadje los, en een schroefje......

Harmony,
Hans.
( losse draadjes.... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Michaelr

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 29 jan. 2014 07:26 
Dynamo bestaat uit....

Stator: stilstaande gedeelte van gietstaal waarin magnetisch veld wordt gevormd

Rotor/anker: draaiende gedeelte met ankerspoelen, waarin spanning wordt opgewekt, waarbij de lamellen van de ankerspoelen zijn geïsoleerd. ...ook hier kan de isolatie een probleem vormen

Dit even kort verteld

Gr mike
Gl500 (RodeWoerd) GL650 (Puk) CX650E (Lammetje) CX500A
CX500E (Orca)

Schrijver norby
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 29 jan. 2014 12:35 
henk,
ik zal je technische kennis even bijspijkeren,
Als stator of dynamo kapot kunnen er twee dingen kapot zijn, of de dynamo gele draden dus, daar is niet veel aan te doen, je moet het blok loshalen en dynamo vernieuwen, of je stator is stuk, dat zijn bijv de hoog en laag toerige spoelen of bijv de ontstekingsspoel, je kunt dit oplossen met een ignitech.je kunt dan eevoudig zonder het blok los te halen de ignitech monteren.
nb

Schrijver udent

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 31 jan. 2014 19:23 
NEN 3140 dus Marco.

Gr Theo.
theo cx ds

Schrijver norby
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 31 jan. 2014 22:43 
heb die vorige week doorgenomen en een test gemaakt, ben opgegroeid met nen 1010. de nen 3140 laat meer verantwoordelijkheid voor werknemers over, vroeger was bedrijf altijd aansprakelijk.
nb

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 doorslagspanning dynamo

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ coenox ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven