Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

motorbanden techniek

 
Schrijver waffie
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 2 feb. 2014 18:37 | Aangepast door: waffie 
De keuze voor een bepaalde band begint bij de juiste afmeting in relatie tot de gebruikte velg waarbij we direkt onderscheid hebben tussen die velgen uitsluitend geschikt voor montage met binnenband en de velgen geschikt voor banden zonder binnenband

de velg-rand is hier op afgestemd omdat deze in het geval van de band zonder binnenband de luchtdichte afdichting moet kunnen garanderen

en juist dit verschil staat op het wiel aangegeven

met andere woorden..
Een WM velg is uitsluitend geschikt voor banden met binnenband
een MT of MT H 2 is bedoelt voor een band zonder binnenband

en heeft dus niets te maken met breedte van de velg

De afmetingen van een wiel wordt altijd aangegeven in inch maten
(1 inch = 2.54 cm

dus hoogte bijv 19 inch met een breedte van 2.15 inch om vervolgens aan te geven of de band geschikt is voor banden met binnenbanden of voor tubeless banden

De velg geschikt voor banden zonder binnenband heeft een opstaande rand waardoor de hiel van de band niet eenvoudig in het velgbed los kan komen
wel zo handig als je lek rijd..
www.msd-motorbandenservice.nl

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 2 feb. 2014 20:13 
Waffie, dank voor deze informatie.
De informatie die ik had gevonden over WM2 velgen spreekt over ' width' . (Volgens mij engels voor breedte)
Zie SRM classic wheels and rims.

Marcel. ( zie ook het topic van Pjotter over BT45)
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver dirk413
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 2 feb. 2014 22:21 
Ps.. 1 inch is toch heus; 2,54 cm.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 2 feb. 2014 23:00 
Dirk, dit was een klein duimpje
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver peter cxje

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 3 feb. 2014 16:56 | Aangepast door: peter cxje 
Nu we toch het over banden hebben, hoe breed mag een achterband wezen op een cx?
Want sins ik een nieuwe achterband heb loopt ie aan de linkerkant aan in een linker bocht.
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

Schrijver Joram
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 3 feb. 2014 17:05 
Op welke velg? 16/18inch?

En welke band heb je erop?

Schrijver peter cxje

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 3 feb. 2014 17:50 
Dat moet ik morgen even bekijken, mijn cx staat niet hier
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

Schrijver sieds

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 3 feb. 2014 17:57 | Aangepast door: sieds 
undefined:
16/18inch?

Kan dus 15- 16- 17 of 18 inch zijn

Ik heb alleen maar 15"
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'- 3 x '83
'Leaver dea as slaef'

Schrijver waffie
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 3 feb. 2014 19:08 
undefined:
Nu we toch het over banden hebben, hoe breed mag een achterband wezen op een cx?

Het mag duidelijk zijn dat geen enkele band mag aanlopen op welk deel van het chassis ook.
Dit veroorzaakt altijd schade waarbij overhiting van de band de ernstige is omdat ze enkel aan de binnenzijde zichtbaar is.
de breedte van de band hangt eigenlijk van de breedte van de velg af.
waarbij we een kleine tolerantie hebben
we hebben dus het voorschrift van de motorfiets fabrikant en we hebben het advies van een bandenfabrikant en die zijn niet altijd het zelfde

ik noem als voorbeeld de 90/90 -21
Honda vindt een 1.85 inch velg voldoende echter een banden fabrikant schrijft een velg breedte voor van 2.15 inch

Ander voorbeeld,
130/90-16 Honda noemt een 2.5 inch terwijl de banden fabrikant liever een 3 inch ziet.
de verschillen zijn merkbaar in stabiliteit en levensduur in het voordeel van de bandenfabrikant
maaaaaarrr in eerste aanleg je altijd houden aan het voorschrift van de motorfiets fabrikant
Dit voorschrift vindt je soms terug via een sticker op de achterbrug of ander in het instructie boekje
www.msd-motorbandenservice.nl

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 4 feb. 2014 19:14 
Beste Waffie,

Bij de GL500, CX500C en ja helaas ook enkele cx500 oer modellen, is er gebruik gemaakt van een 16 inch wiel.
Deze kan, en mag maximaal 130 breed zijn. Uit ervaring weet ik dat er één type is die aan liep. Conti tour.
Deze was na verloop van tijd breder dan 130. Normaal gesproken is dit de achterband van een 16 inch wiel.

Dan de 18 inch wiel meest voorkomend op der cx500 oer model.
Nu komt het,

Ik heb gezien,,,,,
100 110 120
Met de daarbij verschillende hoogtes.
80 90. Net wat voor handen was.
Volgens mij kan er maxiamaal 130 op.
Echter 130 heb ik nog niet aan getroffen hier in nederland op een CX500 oer model.

Ik heb wel in vechta gezien dat een custom cx500c dus met een 140 achterband reed. Echter sleep sporen waren te vinden op band en achter brug.

Dus 130 is max, en als je een 130 met lage wang op 18 inch wiel monteerd moet het kunnen. Echter is het goedkoper om een standaard band te vinden van 120 of 110 met een leverbare wang hoogte die daar van toepassing is.

Kun je hier wat mee?
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver peter cxje

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 5 feb. 2014 13:29 
Even gekeken bij mijn cx, er licht een BT 45 onder 130 breed.
Nu moet ik er wel bij vertellen dat ik er lucht vering onder heb zitten, en als ik die wat laag instel en er met zn tweeën op zit hij aan sleept. zet ik er wat meer druk op doet hij het niet.
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

Schrijver waffie
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 5 feb. 2014 13:59 
hallo

Iedere band wordt breder tijdens gebruik,
(hoeveel is te vinden in het technisch handboek voor motorfietsbanden van bijv Pirelli.Metzeler of Continental)
de gedachte dat breder beter is bestrijd ik..
een smallere band laat zich makkelijker in de bocht leggen en heeft meer wieldruk
dus de 120/90-16 zou mijn voorkeur hebben boven de 130/90-16
maar het blijft een keuze
www.msd-motorbandenservice.nl

Schrijver peter cxje

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 5 feb. 2014 14:08 | Aangepast door: peter cxje 
Tja, eigenlijk heeft de banden man die keuze voor me gemaakt, die adviseerde me deze. (heb ik niet zo veel verstand van )
Maar als deze op is ga ik denk ik naar de 120 brede, dan kan de druk op de luchtvering ook wat lager wat weer een prettiger hobbelen is voor mijn vrouw haar rug. Zo word ik ook weer wat wijzer wat betreft banden
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 motorbanden techniek

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven