Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Op één cilinder, klep stuk

 
Schrijver Erikje
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 23 maart 2014 00:13 | Aangepast door: Erikje 
Beste CX rijders,

Laatst de CX500c (1980) uitgeleend aan een vriend van me, zonder motor maar met rijbewijs. Dat liep wat minder af, de motor loopt nog maar op 1 cilinder. De rechter cilinder doet zo goed als niets (niet zijn fout overigens).

Symptomen: starten zonder extra gas is moeilijk, zonder gas bij te geven valt hij direct uit. Hij loopt dan alleen op de linker cilinder. Ik kan hem aan de praat houden met extra gas, maar dat gaat gepaard met knallen. Als ik de rechter bougie eruit haal is die nat.

Ik heb de carburateurs schoongemaakt (in thinner laten weken, remmenreiniger, perslucht etc) maar dit mocht niet baten. De bougies en bougiekappen heb ik gewisseld, getest buiten de motor en hij vonkt goed. Met de stroboscoop timing gecontroleerd en die staat ook goed (precies op FR, CDI lijkt me dus in orde).
Kleppen stonden enigszins aan de strakke kant. Ik heb ze voor de test op gevoel wat losser gezet maar dit geeft ook geen verbetering.

Voor de test had ik de net schoongemaakte carburateurs erop gezet zonder de rubbers naar het luchtfilter. Ik merkte dat ik last had van backfire, er kwam een duidelijke terugslag uit de rechter carburateur. Na een testje met remmenreiniger inspuiten in die carburateur vloog de boel in de fik dus daar ben ik gauw mee gestopt.

Tijdens starten merk ik dat de rechter zijde minder hard zuigt dan de linker (door mijn hand erop te houden). Dit gaf mij, samen met de backfire, het idee dat er een klep kapot zou kunnen zijn.

Ik heb de carburateurs en uitlaat eraf gehaald en met een zaklampje in het bougie gat geschenen. Dit bevestigde het probleem, er is een uitlaatklep stuk (zie foto). (de oorzaak hiervan zou kunnen zijn dat er te weinig klepspeling aan de uitlaat was. Alleen snap ik niet dat de speling na verloop van tijd minder kan worden)

Gelukkig zien de cilinder, zuiger en kop er nog goed uit. Ik kan nergens een afdruk vinden van een stukje. Gezien de vorm van de breuk van de klep is deze waarschijnlijk meteen de uitlaat in gevlogen tot mijn geluk. Of de klepzitting nog in orde is, moet ik nog zien. Ik verwacht dat ik hem wel weer goed geslepen krijg.

Dat brengt mij tot de vraag: heeft er iemand nog een uitlaat klep voor een CX500 van 1980? Hoeft niet te glimmen. Dat doe ik zelf En mocht je nog een koppakking hebben liggen zou dat ook heel fijn zijn.

Groeten,
Erik (woont in Eindhoven)

Klep stuk
Klep stuk
Cilinder en zuiger nog in orde
Cilinder en zuiger nog in orde

Schrijver beussie
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 23 maart 2014 01:07 
Hoi met Beussie ik heb volgens mjn bescheiden mening nog een complete cyl.kop van een 500 in het oud ijzer liggen ik zal hem er uit vissen en dan mag jij hem hebben welke kant het is weet ik niet maar er zitten nog kleppen in.
Als het goed is kom ik zeer binnenkort langs Eindhoven en kan hem dan meenemen voor je

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 23 maart 2014 09:49 
Zo'n klepje heb ik eerder gezien, oorzaak onduidelijk en stukje ook niet meer gezien. Overtoeren zou kunnen, maar een CDI heeft een soort begrenzer ingebouwd. In ieder geval ook met een vers (gebruikt) klepje verholpen en dat ging goed hoewel ik liever de hele kop vervangen had.

Als je alleen de koppakking nodig hebt kan je waarschijnlijk beter een originele zien te krijgen, hier of in de bekende webwinkels. Vergeet een o-ringetje voor het oliekanaal niet. Mocht je er met de kop van Beus niet uitkomen dan heb ik ook nog wel een klepje liggen.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Erikje
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 23 maart 2014 13:18 
Ik heb inmiddels contact gehad met Beussie en die stuurt de oude kop naar mij op Hartelijk dank daarvoor!

Dus, hopelijk binnenkort weer op de weg.

Groeten,
Erik

Schrijver Znoek
Gast 
#5 | Geplaatst: 23 maart 2014 15:04 
ik heb ook nog een bak met recup - koppen staan, en ik heb ook nog een nagelnieuwe originele honda klep liggen Belgie, tegen nederland, breda E 19.

Schrijver Erikje
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 23 maart 2014 21:03 
Wat een aanbod! Maar ik denk dat het niet nodig is hoor. Beussie stuurt al een kop op waarmee het moet lukken.

Weet iemand de maat van het o-ringetje bij het olie kanaaltje? Ik moet zeggen, ik zag er geen zitten toen ik de kop eraf haalde en hij zat ook niet tussen de pakking. Ik ben hem waarschijnlijk vergeten, toen ik hem 5 jaar geleden in elkaar had gezet.

Groeten,
Erik

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 23 maart 2014 23:12 
Volgens een lijstje dat ik wel eens gebruik moet het o-ringetje 6.9 x 1.5 mm zijn. Beter wel er in zetten lijkt me, randje er om heen is niet zo breed.

plezier,

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 24 maart 2014 09:33 
ik verkoop koppakingen met het daarbij behorende ringetje.
Staat nu niet op marktplaats, maar heb ze altijd liggen op voorraad.

Dus dat lijkt me geen probleem.
Mail, marcobecker@zonnet.nl
Kleppen had ik wel op markplaats staan, dus ook die had je kunnen vinden.

Slijp ze wel in, kijk of het sluit vlak goed en netjes aan sluit op de klep sitting. Zie you tube



Nog wat info.


en bij aan strekken even opletten,


Voor meer info, mail naar marcobecker@zonnet.nl
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Erikje
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 26 maart 2014 10:44 
Bedankt voor je info Marco, hier kan ik wat mee. Dat stuk van prut in de kopbout gaten klinkt bekend. Ik heb alleen een duikfles op locatie maar daarmee moet het ook lukken.

Groeten,
Erik

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 26 maart 2014 14:45 
Ha duikfles, probeer op je duik club een oude 1e trap te vinden, of gebruik je infator slang om de gaten schoon te blazen. 200 bar is niet heel erg handelbaar uit een 12 bommetje.
Eventueel een oude automaat ombouwen waar je de lagedruk slang over laat gaan in een gewone lucht slang. Pas op, sommige automaten hebben een midden druk van 10 bar. De oude en simpele automaten hebben een lagere druk. Ik heb zo ook al het een en ander schoon staan blazen met perslucht toen ik nog geen compressor had. Let wel, ademlucht is duur, en je belast de duik club er mee.

Zet wel een bril op, en gebruik een doekje bij schoon blazen.
groetjes marco, je zal ook wel begrepen hebben dat ik duiker ben.
NOB 3*
al 30 jaar bij dezelfde duik club owsvd dronten.....
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Erikje
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 26 maart 2014 16:43 
Haha ja inderdaad een brilletje is geen luxe. Ik heb een 2L perslucht flesje (maar niet voor het duiken). Een oude automaat zal ik niet zomaar vinden denk ik. Zolang ik de kraan nauwkeurig bedien gaat het goed.

Vanavond thuis even kijken of het pakket van Beussie al is aangekomen

Groeten,
Erik

Schrijver Erikje
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 28 maart 2014 22:13 
Nou ik heb hem ontvangen Beussie! Hartelijk dank!

Groeten,
Erik

Schrijver toto

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 29 maart 2014 11:05 
Die bak kom ik nog bij je ophalen, we komen dit jaar vaker in de buurt.
Alleen nog de Savage en de Guzzi

Schrijver Erikje
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 2 april 2014 21:11 
Afgezien van de geringe schade aan de rest van de onderdelen is de klepzitting behoorlijk klaar. Dit putje krijg ik er de komende 3 maanden niet uit geslepen (zie foto).
Gelukkig heb ik de cilinderkop van Beussie die toevallig de goede kant is! Die ga ik even opknappen. Nogmaals dank Beussie!

Groeten,
Erik

Putje
Putje

Schrijver Erikje
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 12 april 2014 11:44 
Beste allemaal,

Gisteren heb ik hem weer in elkaar gezet en nu loopt hij weer prima, zelfs stukken beter dan eerst. Nu ook stationair op 2 cilinders (carburateur was niet helemaal in orde).
Beussie, die cilinderkop zit nu op het blok en vrolijk mee te tuffen, klinkt prima.
Nu op naar de volgende stap!

Groeten,
ERik

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Op één cilinder, klep stuk

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ coenox ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven