Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Cardan reviseren

 
Schrijver Arjan Beumer
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 18 april 2014 00:21 
Mijn cardanolie vertoont een hele lichte waas metaaldeeltjes.....dat wordt dus een revisie.
Wie heeft er een goed adres waar ze de CX cardan kunnen reviseren.

(Ik ben niet op zoek naar een vervangend cardan. Ik wil mijn eigen cardan laten reviseren)

Groeten Arjan.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 18 april 2014 11:55 | Aangepast door: marcobecker 
URLBeste Arjan,

Ik heb vervangende cardans voor 50 euro in huis liggen, en ik monteer hem ook nog als het nodig is voor 10 euro extra.

Ik begrijp dat jij hem wil laten reviseren. Ik denk dat je daar van terug komt.
Je zult dan naar de honda dealer moeten gaan. En alleen de onderdelen zijn al erg prijzig.

Ik kan hem wel nieuw leveren voor 2000 euro. Is dat wat?
41300415000 dat is het onderdeel nummer.

Groetjes Marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver beinhart

Bestuur 
#3 | Geplaatst: 18 april 2014 12:54 
ja marco,

zo heb ik er ook 3 liggen, maar hij vraagt om een gereviseerde...

groetjes werner (woon misschien wel dichter in de buurt?)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver Arjan Beumer
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 18 april 2014 13:28 
Hoi Marco, de reden dat ik geen andere cardan is dat deze ook meer +\- 35. Jaar oud zijn en wellicht met dezelfde kwaal kampen op de korte termijn. Bovendien mijn cardan splines en tandwielen zien er als nieuw uit. Ik denk dat het hoofdlager de metaaldeeltjes veroorzaakt. Reviseren is inderdaad een stuk duurder maar dat is in deze niet belangrijk ( je hebt de motor gezien ) na revisie kan ik er zo nog 35 jaar tegen aan. Iemand een tip voor een Honda dealer met een goede monteur?

Schrijver MAST

Moderator 
#5 | Geplaatst: 18 april 2014 15:02 
Hallo Arjan. Als je veel geld wil uitgeven, prima. Maar waarom zou je dat doen? Heb je veel speling in je cardan?
Olie verversen en rijden zou ik zeggen.
Als er iets slijt aan een cardan, is het de meenemer in het achterwiel.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 18 april 2014 15:02 | Aangepast door: Honkie Tonkie 
Mijn cardan begon ook te lekken, ik kon nog net Marco bereiken.....(de seal van het cardan bleek voor de helft verdwenen en toch nog 250km mee gereden) en nu zit er weer een prima cardan onder voor 50 Euries, bedankt Marco, kan ik weer met vacantie en 10- 20000 (10-20T) kilometers probleemloos rijden per jaar, jaar in jaar uit. Ergens snap ik je wel, maar ook weer niet
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver beussie
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 18 april 2014 15:27 
Arjan ik weet natuurlijk niet hoe oud jij bent maar denk je nou echt dat jij die motor nog 35jaar hebt
Tegen die tijd is je motorblok ook overleden en moet je weer aan een motorrevisie en zo blijf je aan de gang dus neem een gebruikt cardan daar kan je zo weer 10 jaar verder en bespaar je een hoop geld

Schrijver Arno Luierweert
Gast 
#8 | Geplaatst: 18 april 2014 17:58 
Hi, Arjan

Gewoon door spoelen met diesel en dan schone cardan olie erop klaar , cardan laten reviseren kan altijd nog.

Groet Arno

Schrijver Floris
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 18 april 2014 18:45 
De beste Honda monteur van Nederland is Frank Lemstra in Wormerveer (tel. 075-621 0242).
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 19 april 2014 09:46 | Aangepast door: marcobecker 
Kijk het is niet moeilijk om alleen het grote lager te vervangen, die kost zo rond de 100 euro, maar als je alle lagers wil vervangen, vooral de coniche, dan loop je tegen problemen aan. Om die er uit te krijgen is een heel probleem. Dan er weer nieuwe in zetten. Echter nu komt een ander probleem om de hoek kijken. Omdat conische lagers geslepen zijn, kan er dus een afwijking in maatvoering zijn. Dus je zult moeten gaan meten welke chims er tussen moeten. Die zal je dan ook moeten bestellen. Dus het afstellen, meten, en weer inelkaar zetten kost veel tijd. Goed afstellen is van groot belang. Als alleen het grote lager wilt vervangen dan is het zo klaar en hoef je niks af te stellen. Die gaat ook vaak kapot. De coniche lagers kunnen wel wat hebben. Dus kijk maar eens bij CMSNL hoeveel onderdelen je nodig hebt, en wat daarvan de kosten zijn. Kijk alleen al naar bijvoorbeeld de o ringen die je nodig hebt en keerringen. Gemiddeld vraag honda 4 euro per O ring. Dus al met al wordt het een dure grap. Maar goed, ik kan niet in jouw wensen lijstje kijken en ik begrijp ook wel dat het best lekker en fijn kan zijn als iets weer volgens honda specifiekatie is gemaakt.

Ander vraagjes,,,, vervang jij ook elke 7500 kilometer je cardan olie?
Die van mij heeft er nu ongeveer 150.000 kilometer probleemloos gereden. En ziet er nog steeds goed uit.
De meeste slopers halen nog geen 50.000 kilometer.......
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Arjan Beumer
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 19 april 2014 12:47 
Dat is ook de reden dat ik liever reviseer. Een ander cardan kan op korte termijn ook een revisie beurt nodig hebben, je weet niet hoe er mee is omgegaan en hoe het onderhoud is gedaan. Bij revisie weet je dat het weer goed is.
Voorlopig rij ik gewoon door. De metaaldeeltjes zie je bij het aftappen in normaal daglicht ook niet. In een glazen pot met een lamp er op zie je ze wel. ( ik kwam er achter toen ik in het donker, met een lamp erbij de olie had ververst ) Olie verversen doe ik jaarlijks, nu nog wat vaker.....is ook maar een paar minuten werk.
Marco, denk je dat het grote lager vervangen zelf te doen is? Ook daar heb je toch speciaal gereedschap voor nodig?

Schrijver Arjan Beumer
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 19 april 2014 14:46 
Bedankt Floris! Goede tip!

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 21 april 2014 10:09 
Nee, het grote lager is van zij los te nemen. Dat deel wat tegen het wiel aan ligt is met de grote bouten zo los te pakken. Je pakt dan het aandrijf gedeelte voor het wiel, met deksel, keerring en tandwiel zo los uit de cardan. Dan kun je het tandwiel met lager zo uit de deksel los tikken.
Je mag me een mail sturen: marcobecker@zonnet.nl
Ik heb nog wat staan dacht ik hier en daar aan foto's kan ik je toe mailen.

Dan als je lichte waas hebt in de olie, kan het zijn dat het metaal is. Beginnende slijtage kun je nog wel even mee door. Uit ervaring weet ik dat je er grofweg zeker nog 7500 kilo meter mee kunt rijden.
En ik ben blij om te horen dat je de olie regel matig vervangt. Zo kun je inschatten hoe het er voor staat. Maar ook eens trap tegen het wiel geven , en laten draaien is een indicator.
Het word pas op passen als er olie gaat lekken. Dat is heel belangrijk om dat in de gaten te houden.
Dan hoor je ook al jankt geluiden.
Dan nog kun je er meer door, zelfs met een kapote keerring die voor 3/4 weg is waardoor de olie er uit zijkt, kun je nog even rijden.
Vraag maar aan henk tonkers.

Dan in al die jaren dat ik er mee bezig ben, heb ik ooit 1x een echter kapote cardan vervangen van mijn vader. Hij probeerde met de kapote cardan van de ketelbrug biddinghuizen te halen. Met zijn vrouw van 100 kilo achter op. Klapperen en stotetens kwam hij binnen. De cardan was heet, en ja er zaten echte brok stukken in.
Ik zelf heb met een motorguzzi een vast geslagen cardan gehad bij lage snelheid, 10 kilo meter per uur. Daarvoor had ik nog 140 gereden.
Kreeg op mijn kloten van de wachtmeester, die ik vervolgens verrot schold met de vraag waar hij de lef vandaan haalde om te zggen dat ik hem bewust kapot had gereden.
Meer ervaringen over de cardan kan ik je niet geven,.

Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Cardan reviseren

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven