Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Koppeling

 
Schrijver Snijders
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 27 april 2014 13:28 
Hallo, ik ben redelijk nieuw op dit forum en ik heb een cx500 c uit 1981. De motor heeft 10 jaar stil gestaan. Hij loopt weer prima maar ik denk dat de koppeling niet helemaal goed is. Ik merkte toen ik doortrok dat de toeren rond 5500 bleven hangen. Ook merk ik dat als ik van vrij naar de eerste versnelling ga, een schokje voel.
Komt het door de lange stilstand en moet het loskomen of moet ik de platen e.d. vernieuwen?

Schrijver Marcel Gosselink

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 27 april 2014 13:58 | Aangepast door: Marcel Gosselink 
Wat bedoel je precies met dat hij bij 5.500 toeren blijft hangen? Overigens zou ik me geen zorgen maken over het lichte schokje bij het schakelen van de vrij naar de één.
Wat is CX rijden toch heerlijk...vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen :-))

Schrijver Snijders
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 27 april 2014 14:05 
Hij gaat dan 1 a 2 seconden niet in toeren terug.
Wat betreft dat schokje: hij gaat dan inderdaad niet in toeren terug.

Schrijver MAST

Moderator 
#4 | Geplaatst: 27 april 2014 20:24 | Aangepast door: MAST 
Als je koppeling zou slippen, dan zou je toerental juist snel op moeten lopen als je doortrekt, terwijl je snelheid niet toeneemt. De CX koppeling is gevoelig voor de juiste olie, 10W40 halfsynthetisch.
Het hikje in de toeren kan van je ontsteking komen; of je CDI, of de bougiedoppen(weerstandje eruit halen) of de stator.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 27 april 2014 23:08 
Snijders schreef dat de toeren rond 5500 bleven hangen

Bedoel je dat het toerental niet hoger komt dan ongveer 5500tpm? Of komt het wel hoger , maar duurt het langer? CDI ontsteking, of twee NEC transistors dingen?

Van vrij naar één, daar maak ik me al 7 jaar geen zorgen meer over. 't Zou vreemd aanvoelen als 'ie niet zou schokken.

Harmony,
Hans.
( 8 jaar her-opstapper, met een CX )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Joram
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 28 april 2014 13:39 
Als ie niet boven de 5500 toeren komt is je stator kapot.

Meet het voltage eens op de witte en blauwe draad in de 2 polige stekker van de stator.

Witte draad is voor lage toeren, blauwe voor > 5500 toeren.

Beide moeten met warme motor, en bij wat gas geven rond de 100v geven.

Tijdelijke fix is om de witte draad door te lussen naar de blauwe, maar dan moet je de blauwe draad lostrekken uit de stekker omdat je anders teveel voltage hebt.

Schrijver Tinus 1952

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 28 april 2014 15:20 
Kan ook de CDI zijn.
Ik heb dit probleem ook gehad. Tot 5500 toeren geen probleem. Daarboven ging de motor inhouden.
Bij mij was het de CDI.
Probeer eens met iemand de CDI om te wisselen. Gr...Tinus
Honda CX500 1979 en Suzuki Burgman 650 Executive 2008 (Donateur 2024)

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 29 april 2014 15:20 
Witte draag voor hoge toeren blauwe draad voor lage toeren.
Neen dat is niet waar.
Blauw en wit zijn samen met de groende draad de voeding voor de CDI unit. Zie bepalen niet wat de onsteking is van de cdi unit.
Als je naar het schema kijkt van de CDI unit zie je ook dat deze met een diode bij elkaar komen.

Echter honda heeft wel een klote grap uit gehaald. Door de positie van de machneten en spoelen, versterken ze elkaar. Maar als je de draden omdraaid, verslappen ze elkaar.

Daarom beweer ik dat één goede spoel al werkt. Dit is al gebleken tijdens een test op stelling.

Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Joram
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 29 april 2014 16:53 | Aangepast door: Joram 
Het is wel zo Marco.

Tot 5500 toeren wordt de witte draad als spanningsbron gebruikt, boven de 5500 toeren de blauwe draad.

''White wire fix'' is een noodoplossing als je niet meer boven de 5500 toeren uitkomt, dan lus je de witte door naar de blauwe, en trek je de blauwe draad los vanaf de stator.

Wit voedt dan zowel wit als blauw naar de CDI.

Witte draad geeft 90v, blauwe 100v, om beter te vonken bij hogere toeren.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 29 april 2014 17:33 
Marco,
De blauwe en de witte draad bepalen niet het tijdstip van de ontsteking, maar hebben wel degelijk een invloed op de intensiteit van de te genereren ontsteek-puls.
De groene draad op de CDI is massa. Ja, als je het zo bekijkt dan is de groene draad ook 'voeding'

Harmony,
Hans.
( die het nog steeds interessante techniek vind, zo'n CDI )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 29 april 2014 17:38 
P.S.
Na eventjes nadenken: (doe ik ook wel eens)
Marco schreef ....beweer ik dat één goede spoel al werkt. Dit is al gebleken tijdens een test op stelling.

Maar dat zou betekenen dat de blauwe draad (of de witte) overbodig is. Dus kan iedereen de blauwe draad van de CDI doorknippen en toch boven die 5500 tp/m komen......

Harmony,
Hans.
( "you logic is flut" : Spock, vrij vertaald )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Koppeling

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven