Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Handvatverwarming

 
Schrijver epic
Gast 
#1 | Geplaatst: 19 jan. 2004 21:05 
Hallo

zijn er die ervaring hebben bij handvatenverwarming?
Kan dit en zo ja waar vind je dat en waar moet je op letten

Schrijver Hans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 19 jan. 2004 21:28 
Kan niet met de dynamo van de normale CX. Trekt te veel stroom en de dynamo is daarvoor veel te zwak. En de CX heeft behoorlijk wat dynamo-stroom nodig voor zijn eigen ontsteking.
Oplossing: zwaardere dynamo monteren (Bernd Muhl in Duitsland levert die).

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Anoniem
Gast 
#3 | Geplaatst: 20 jan. 2004 09:21 
Neen, dat is niet waar, Hans, tenminste als we het hebben over een cx met cdi ontsteking. De cdi werkt geheel zelfstandig en heeft het dynamo en de accu niet nodig. Mijn ervaring met handvat verwarming is dat je even veel vermogen nodig hebt om de boel warm te stoken en dat je dan met een wat of 10 per handvat wel voldoende hebt. Ik denk dat een goed werkend dynamo dat er wel bij kan hebben.
Idsart Attema

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 20 jan. 2004 18:37 
even naar de schuur geweest en de handvaat verwarming op de proef bank gezet,hier dan het resultaat bij 14.41 volt laage stand 0,65 amp verbruik hoge stand 1,95 amp,dus je kan ze makelijk op je cx monteren.
Veel plezier er mee haal wel de spanning van een werk relai van 15 amp en laat deze het relai schakelen door middel van je contact slot dit is tervoorkoming van een lege accu
mijn gebeurd ouwe_jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver cosmar

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 20 jan. 2004 20:34 
Ik heb een losse handvatverwarming (klitteband). heb de schakelaar op de zekeringkast, moet opletten dat hij uitstaat, gewoon aaangesloten op de accu, zit een zekering tussen. heb de originele handvaten er dus nog op zitten is wel wennen omdat de verwarming wat dikker is, ze blijven wel goed zitten als ze eenmaal geplaatst zijn.
enige probleem was dat een handvat losgelaten door de hitte had heb ik weer vast moeten lijmen.
een mooie blauwe uit 79, en een vreemde groene uit 97 nu zelfs een gele 650E. Alle stamtafels zijn mij bekend.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 20 jan. 2004 20:35 | Aangepast door: Hans 
Akkoord heren, maar het gaat in dit geval niet om het amperage, maar om het aantal door de handvatverwarming afgenomen Watts. De normale CX dynamo heeft een capaciteit van 220 Watt en da's niet bepaald veel bij ingeschakelde verlichting (we rijden toch allemaal overdag met dimlicht ?), richtingaanwijzers en stoplicht bijv. En als de verwarming op de testbank al bijna 14,5 Volt trekt en de dynamo laadt de accu met bijv, maar 13,8 Volt op dan kom je geloof ik toch echt tekort.
En handvatverwarming heb je alleen nodig in de koude periode en dan is de accucapaciteit ook niet optimaal (vaak niet meer dan 60% van die bij 20 graden C). En met een helemaal lege accu heeft ook de CDI ontsteking het heel moeilijk (motor moet je dan flink op toeren houden; stationair slaat ie gewoon af en moet je 'em aanduwen).
Ik ben dan wel geen 'licht' op elektragebied, maar heb gelukkig wel verstand van al het mechanische van motorfietsen en auto's.

Ik denk nog steeds dat het heel moeilijk is handvatverwarming te laten functioneren op een CX. In ieder geval is het nmm niet bevordelijk voor de levensduur van de kwetsbare dynamo. Vandaar ook dat zoals ik al melde Bernd Muhl zwaardere CX dynamo's aanbiedt. En hij heeft zelf echt veel ervaring met de CX.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Anoniem
Gast 
#7 | Geplaatst: 21 jan. 2004 10:02 
Nu mag ik weer commentaar leveren. Als je goed kijkt naar de werking van de spanningsregelaar maakt het niet uit of je veel of weinig vermogen gebruikt. Het dynamo levert altijd even veel stroom en de spanningsregelaar bepaald of die stroom wel of niet naar de gebruikers gaat.
Ik verwacht dat het allemaal wel mee valt, maar de ervaring heb ik niet. Doe gewoon dikke handschoenen aan!
Idsart Attema

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 21 jan. 2004 16:05 
heren een dynamo levert 16 amp
[13,6 volt is 220 watt]verbruik handvaten is 13,6 volt X1,95 amp is 26,52 watt hoe en waarom kan dat niet
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 21 jan. 2004 16:06 
heren een dynamo levert 16 amp
[13,6 volt is 220 watt]verbruik handvaten is 13,6 volt X1,95 amp is 26,52 watt hoe en waarom kan dat niet
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver veijer001
Gast 
#10 | Geplaatst: 11 feb. 2004 14:51 
Heren, de dynamo levert maximaal 360 Watt. Dat is bij een maximale laadspanning (mag bij loodaccu's niet hopger zijn) van 14,4 V . Het vermogen (WAtt's) is het product van spanning x stroom. In het geval van een handvatverwarming, of bv een lamp blijft de weerstand in principe gelijk wanneer je deze op een spanningsbron aansluit. Als dus de aangesloten spanning hoger wordt, zal ook de stroom stijge. Maar in het berekenen van wat de dynamo aan kan is dit niet zo belangrijk. Gaan we even tellen : Handvat verwarming +/- 30 Watt, Voorlamp +/- 60 Watt, achterlicht +/- 20 Watt, Samen is dit 110 Watt. Blijft over 250 Watt. Ook als je een accu ontsteking hebt (meestal +/- 2 Ampere = 30 Watt) blijft er voldoende vermogen over om de accu te laden. Het aansluiten van handvatverwarming kan dus in principe nooit een probleem veroorzaken. Naar mijn mening gaat de dynamo vooral stuk doordat er een of meerdere cellen van de accu defect zijn. Daardoor "ziet" de spanningsregelaar een lege accu en gaat al de tijd dat de motor loopt maimaal laden. Kennelijk is er geen ingebouwde beveiliging om de maximale laadstroom te beperken. In veel gevallen gaat dan juist de dynamo stuk , Inwendige sluiting in het spoelenpakket is hier de oorzaak van. Kortom : Tel het aantal gebruikte watts bij elkaar op en als je dan ruim van het maximum afblijft kan en mag er niets fout gaan.

Schrijver Idsart
Gast 
#11 | Geplaatst: 12 feb. 2004 16:44 
Hallo CX-ers, hier mag ik natuurlijk wel weer een beetje commentaar op geven. Ingeval van een slechte accu wil er helemaal geen laadstroom lopen. Bij het opladen van de slechte accu heb je in no-time een spanning van 14V. Een rotte accu kan niet je dynamo verwoesten door dat er teveel stroom zou gaan lopen.
Bij het dynamo van het type wat in een cx zit kunnen we beter van een stroom regelaar spreken dan van een spannings regelaar.
Wat betreft het dynamo, het maakt hem niks uit of je veel of weinig gebruikers aan zet, zie mijn vorig commentaar. Ik denk dat het voor het dynamo juist beter is als je veel spullen aan zet. Dat dan je accu niet meer oplaad, tja dat is lastig.
Dat het dynamo dan toch wel eens stuk gaat? Er loopt altijd de maximale stroom door de draden en die worden dus altijd warm. Dan kan er wel eens een spoeltje uitbranden! Helaas.
Idsart

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Handvatverwarming

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ Oldwood ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven