Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Vervang thermostaat voor CX650/GL650

 
Schrijver Erik1

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 22 mei 2014 23:22 
Een tijdje terug reed ik met de GL650 in een file en hield de temperatuurmeter goed in de gaten. Die liep toch behoorlijk op en de koel fan sloeg niet aan. Waarschijnlijk een kapotte thermo contact. Bij CMS gekeken en daar bleek een OEM contactje €74,- te kosten...

Vraagbaak Frans Brinkcx eens geinformeerd en die kwam met een link van het cx500forum.com waar een flink aantal vervang contacten van verschillende merken staan. Helaas was er geen bekende bij die ik bij de plaatselijke Brezan kon kopen. Aldaar toch nog maar even in het Facet boek aan het spitten gegaan en het volgende gevonden:

Facet 7.5139 95°-90° M16x1,5

En het mooie is, deze koste mij €20,-, een beetje afhankelijk van de korting die je krijgt.

Scheelt toch weer een stuk!!

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver sieds

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 23 mei 2014 00:12 | Aangepast door: sieds 
Van een HONDA Civic dus hier voor 12.-
Maar wel 9,95 verzending er bij
facet 7.5139
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'- 3 x '83
'Leaver dea as slaef'

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 23 mei 2014 08:47 
Volgens sommige luitjes is het honda thermo schakelaartje vooral duur omdat het de fan rechtstreeks schakelt. Bij automobiel uitvoeringen beter er nog een relais bij gebruiken?

plezier d'r mee, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 23 mei 2014 10:01 
Beste mede club leden,
In het verleden heb ik hier al eens wat over geschreven.
Ook de verschillende type's uit een gezet.
Wat ik wel weet, is dat die van de honda civic niet goed is.
De temperatuur van de CX650 / GL650 is behoorlijk hoog. ZO rond de 120 graden.
Als je dan een gewone auto thermostaat er in zet, dan zal de fan continu lopen. De gemiddelde werk temperatuur van een GL /CX650 is hoger dan die van een Auto. Reden dat de temperatuur zo hoog is van de motorfiets, is dat ze een groter temperatuur verschil willen houden tegen over de buiten lucht. Hierdoor kun je veel meer warmte kwijt in een kleine radiateur. Bij een auto, is grote geen probleem, dus daar kunnen ze wel een grote radiateur plaatsen.
Vandaar de verschillen.
Trouwens, mijn GL650 met zijspan 130 kilometer continu per uur, met 100 kilo lading tegen de wind in, kan het ook niet vol houden. Temperatuur staat dan ook continu net iets over het midden.


Welk type je dan moet hebben, ja dan zal ik in de boeken moeten duiken, ik heb de gegevens nog wel ergens,,,,,,
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 23 mei 2014 14:29 
Erik
Bij mij zit er ook een auto thermo schakelaar in de radiator.
Dat werkt goed.
Ik heb er ook een hand schakelaar er tussen geplaats.
Dit heeft het voordeel als je in een file of in een drukke stad komt te zitten in de bloedhete zon dan zet ik de fan aan met de hand schakelaar en alles blijft lekker koel.
Een maal uit de stad schakelaar uit.
Andre uit den helder
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 23 mei 2014 21:05 
En dan heb ik op de CX weer wat anders, nu computertje dat de (nu elektrische) fan kan regelen in 3 stappen, en als de in/uit schakel temperaturen me niet bevallen kan ik het vanaf een mobieltje of tablet via bluetooth veranderen.

Ja hoor, zwaar overdreven, maar dat leek me wel een aardige oplossing. Alleen is het bij het maken een beetje uit de hand gelopen. En of 't nou beter is dat moet nog blijken. In ieder geval was het veel meer werk....

plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver kuipwillem

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 24 mei 2014 20:29 
Al wat gevonden Marco? Gr Wim.

Schrijver sieds

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 25 mei 2014 08:55 | Aangepast door: sieds 
13 sept 2010 was Marco er uit:
Brezan 37760-pm3-003 van een Honda Civic, 95 graden.
Een type warmer kon ook nog maar niet nodig.

En hoezo is dat nu ineens wel nodig Marco??
Wat is het juiste verhaal?

Als Eric z'n nieuwe thermostaat nu niet constant blijft draaien, dan is het dus goed!
Laat het ons weten Erik .

Maaaaaaaar, nu komt het, als ik op het Honda thermostaat nr. van mijn 650 zoek blijkt mij ineens dat deze zelfde thermostaat voor veeeeeel meer Honda's wordt gebruikt, van 1976 tot 1987 van een 500A tot een 1200GL . 37750-611-154

Dus wat is het probleem?
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'- 3 x '83
'Leaver dea as slaef'

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 25 mei 2014 09:53 | Aangepast door: amsilverwing 
Marco
Als de thermostaat bij 82 graden open gaat en bij 90 graden geheel open is
Waarom dan het schakelpunt van de temperatuur schakelaar 95/90 graden hoger op zoeken.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 25 mei 2014 12:43 | Aangepast door: brinkcx 
Het blijft een interessant onderwerp, de temperaturen in en rond een CX blok. Wegens het eigen (nog lopende) project voor een geregelde elektrische fan op de CX500 heb ik daar ook wat op gestudeerd.

De insteek van Honda voor de types die al een e-fan hebben lijkt ongeveer dat eerst de thermostaat open gaat,zo rond een graad of 90 Celsius (boven gemeten, ingang radiateur!). Dan gaat de radiateur dus koelen en regelt de thermostaat. Is dat niet afdoende dan stijgt de temperatuur verder en bij zo ongeveer 100 graden (onder, uitgaand radiateur!) schakelt de fan in en blijft verdere stijging van de temperatuur hopelijk beperkt. Lukt ook dat niet dan gaat het metertje in rood en wordt het tijd om te stoppen...

Dat verklaart ook waar de meter op de CX met doorlopende fan meestal wat lager staat dan op eentje met een elektrische fan die pas bij hogere temperatuur gaat blazen.

Aardig detail dat alleen in het Gl500 manual voorkomt is wat dat metertje nu eigenlijk vertelt, zie plaatje onderaan Klik voor groter) Aangezien (voor zover ik weet) voor alle non-turbo CX-en metertjes en openemers gelijk zijn zal dat wel voor allemaal gelden. In rood ga je je dus echt richting koken van de koelvloeistof, tijd voor een pauze (of vervangen van de 7-Volt regelaar, maar dat is een ander verhaal)

En alles bij elkaar wil dat niet zeggen dat ik nu precies weet welk regelaartje, switchje of thermostaat je zou moeten gebruiken maar wanneer ik denk het beter te kunnen doen dan Honda dan zal ik het ook uitleggen. En zover is het nog steeds niet, anders dan dat ik die plastic fans zat was !

plezier, Frans

cxtmeter_test.jpg
cxtmeter_test.jpg
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver kuipwillem

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 8 juni 2014 21:13 
Jammer dat het zomaar stopt.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 8 juni 2014 23:28 
Het is niet gestopt hoor Willem. Maar Erik1 z'n fan houdt de boel koel ( voor zover ik weet tenminste) en wanneer er weer iemand is waar de boel te warm wordt dan gaat het weer verder.

Onderaan de streep staat wat mij betreft dat je een goede thermostaat moet hebben, schone radiator en goed gevuld systeem, dan ben je al een heel eind. En wanneer dan de meter toch nog oploopt moet de fan maar eens gaan draaien, maar de thermostaat doet het regelwerk. Echt veel lucht door de radiator lijkt niet nodig te zijn (mijn ervaring tot nu toe althans) de fan is vooral bij stilstand of lage snelheden nodig. Maar dat wisten we al heel lang ....:cool:

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Vervang thermostaat voor CX650/GL650

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven