Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Dynamospanning

 
 
Pagina  Pagina 1 van 4:  1  2  3  4  Volgende »

Schrijver Ludo.
Gast 
#1 | Geplaatst: 22 jan. 2004 11:58 
Hallo techneuten,
Bij mijn Amerikaanse import cx500c (1980), waarbij de verlichting continu brand, heb ik de dynamo eens doorgemeten. Geen sluiting naar massa!
Spanning tijdens draaien, max. 12,70 volt. Heb hierna de voorlamp verwijderd (55/60W) en de spanning liep op tot 14,2 volt.
Kan het zijn dat het vermogen van de dynamo te laag is om ontsteking, verlichting en, met name, laadstroom van power te voorzien? Ik rijd incidenteel 10 km en vermoed dat de accu niet terug op niveau is na zo'n korte rit. Met gevolg slecht starten, als ik de accu niet oplaadt. Accu is nieuw.
Enig idee wat de ontsteking aan vermogen vraagt???
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Cx-groet,
Ludo.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 22 jan. 2004 12:05 
Voor zover ik weet moet de laadspanning minimaal 13,5 volt bedragen, wil de accu opgeladen worden. De spanningsregelaar kapt af bij 14,8 volt (maximum laadspanning).

Maar eigenlijk is dit een vraag voor Idsart Attema om te beantwoorden. Hij is immers onze electriek expert.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Idsart
Gast 
#3 | Geplaatst: 22 jan. 2004 16:01 
Hoi Ludo, wat moet ik daar van zeggen.
Over de ontsteking kan ik zeggen dat die geen vermogen van het dynamo vraagt. Is een seperate schakeling.
Te lage spanning kan ook veroorzaakt worden door slechte stekker verbindingen, niet goed werkende spanningsregelaar of dat het dynamo toch niet goed werkt. De weerstand tussen de 3 gele draden is die wel okay. Dit moet rond de 1 ohm zijn, dacht ik. Wat ook een goede test zou kunnen zijn, bedenk ik nu terplaatse, is het meten van de kortsluitstroom van het dynamo.
Dit houdt in dat je een amperemeter aan sluit op de gele draden van het dynamo en de wisselstroom meet die het dynamo kan leveren. Zal het eens bij mijn eigen cx opmeten en dan zet ik de waardes wel op het internet.
Groeten Idsart

Schrijver Ludo.
Gast 
#4 | Geplaatst: 22 jan. 2004 21:38 
Hallo Floris en Idsart,
dank voor de snelle reactie!
De dynamo heb ik doorgemeten, zoals beschreven op de dynamobeschrijving. Ik meet geen sluiting naar aarde(massa). Heb hierna ook de wisselstroom gemeten per fase, en deze gaven een uitslag van 15 volt wisselstroom bij stationair toerental.
Heb hierna alle stekkers losgehaald en ingespoten met contactspray, doch resultaat, gaan hogere dynamosspanning dan: 12,8 volt, uiteraard gemeten op de accu. Als ik dan de verlichting losmaak, loopt de spanning en laadstroom wel op.
Vraag: hoe word de ontsteking voorzien van spanning??
Ik heb ooit eens mijn opleiding sterkstroommonteur gevolgd, dus technische informatie is welkom.
groet,
Ludo.

Schrijver Idsart
Gast 
#5 | Geplaatst: 23 jan. 2004 09:29 
Hoi Ludo, de cdi is helemaal self supporting. In het dynamo zitten allemaal extra spoeltjes die de oplaadstroom voor de condesator leveren en die de timingsignalen opwekken.
Idsart

Schrijver Floris
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 23 jan. 2004 10:34 
Ludo, hierbij een nuttig schema om een storing in het laadsysteem op te sporen:

http://www.electrexusa.com/Images/fault_finding.pdf
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Ludo.
Gast 
#7 | Geplaatst: 23 jan. 2004 11:16 
Hallo Floris,
Heb de schema's geprint, en ga ze eens nalopen. Hartstikke fijn.
Idsart, het probleem komt voort uit het feit, dat de Motor, zeker in koude periode's slecht of niet wil starten. Startmotor draait voldoende rond, maar als de accu niet volledig geladen is, slaat hij niet aan. Soms alleen op 1 cylinder. Als ik de accu vollaadt met een autolader, (max 4Amp)
slaat hij direct aan, en ook op 2 cylinders.
Zijn de spoeltjes voor de ontsteking door te meten? Of moet ik gaan denken aan een dynamorevisie, waarbij de ontstekingsspoelen ook gereviseerd worden?
Dank voor de snelle reactie's.
groet,
Ludo.

Schrijver Idsart
Gast 
#8 | Geplaatst: 23 jan. 2004 12:58 
Hoi Ludo, is moeilijk wat van te zeggen. Nieuwe bougies en zijn de weerstanden in de bougiedoppen nog wel okay. Electrode afstand iets minder, wil ook wel eens helpen bij een zwakke ontsteking.
Idsart

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 23 jan. 2004 18:06 
weerstanden in de bogie doppen moeten deze 500 ohm zijn of 600 ohm

ouwe_jan wieringerwerf
deze vraag is voor Idsart
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Ludo.
Gast 
#10 | Geplaatst: 23 jan. 2004 21:26 
Hallo Jan en alle,
ben ook wel benieuwd naar de weerstand, zo kan ik hem gaan nameten.
Bougies zijn nieuw.
Alvast dank,
Groet,
Ludo.

Schrijver MAST

Moderator 
#11 | Geplaatst: 23 jan. 2004 22:32 
Hallo allen, even zoeken in eerdere "postings"leverde dit resultaat: de bougiedoppen van de CX zijn demontabel en los te halen van de bougiekabel. Meten gebeurt op de stift van de bougiekabel en de aansluiting op de bougie zelf. Weerstand moet ong. 5 kOhm zijn.

Succes, Marcel
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Ludo.
Gast 
#12 | Geplaatst: 24 jan. 2004 11:37 
Hallo Marcel en andere techneuten,
Heb zojuist met mijn Dig.multimeter de bougiekappen doorgemeten Zelfs in het hoogste bereik gaf hij ,,meer dan 2000Kohm aan. Betekend dit dat de weeerstand in de bougiekappen doorgeslagen is? Gezien de startproblemen lijkt mij dit heel aannemelijk!
Zijn nieuwe bougiekappen nog bij de dealer te koop, of waar kan ik mij het beste toe wenden????
Groet
Ludo.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 24 jan. 2004 12:50 | Aangepast door: Floris 
Waarschijnlijk zijn je bougiedoppen van binnen zwaar gecorrodeerd. Je kunt ze openschroeven en de contactpunten van de weerstand schoonschuren. Als er geen redden meer aan is kun je nieuwe kopen. Let op: de CX heeft speciale Honda bougiedoppen (met dito prijskaartje). Een goede dop heeft een weerstand van 5 kOhm.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Ludo.
Gast 
#14 | Geplaatst: 24 jan. 2004 22:46 
Gaan we doen, en wordt vervolgd,
Ik zag bij Louis-motoronderdelen, doppen voor 11,50 euro.
aanrader of liever orgineel???
Groet,
Ludo.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 25 jan. 2004 12:53 | Aangepast door: Floris 
Ik heb die doppen van Louis. Ze werken OK maar ik zou bij nader inzien toch liever originele hebben. Het Honda onderdeelnummer is 30700-415-000 en ze kosten ongeveer € 15.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Pagina  Pagina 1 van 4:  1  2  3  4  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Dynamospanning

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven