Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Dynamospanning

 
 
Pagina  Pagina 2 van 4:  « Vorige  1  2  3  4  Volgende »

Schrijver Ludo.
Gast 
#16 | Geplaatst: 25 jan. 2004 14:56 
Hallo floris en .....
Hartstikke Goed, ik heb de doppen gedemonteerd, schoongemaakt en ik kon nu de weerstand doormeten, eentje inderdaad 5 Komh, de andere 8 Kohm.
Hopenlijk is nu ook mijn startprobleem opgelost. Meestal kwam dit voor na 1 of 2 weken stilstand, zogauw ik hem beproefd heb, hoor je nog van mij.
Groet,
Ludo.

Schrijver Idsart
Gast 
#17 | Geplaatst: 26 jan. 2004 10:28 
Hoi Ludo, Floris en Jan.
Slechte contacten in een bougie dop zijn niet zo erg. Slaat toch wel door, maar als de ontsteking wat zwakker wordt kan het toch een probleem worden. De weerstand van 5kOhm wil wel eens helemaal wegbranden en dat is wel een serieus probleem. Vervangen door een nieuwe of een ballpointveertje er in.
Zou ook de kortsluitstroom van het dynamo meten. Heb het slechts gemeten bij 1 fase en dan is de stroom sterkte ongeveer 7,5A wissel. Toerental van de motor maakt niet veel uit. Alleen bij erg langzaam lopen is het 9A. Langzaam is: bijna afslaan van de motor.
De output stroom van het dynamo is meer dan 10 A. Hoeveel weet ik niet, amperemeter wil niet verder.
Wordt vervolgd, Idsart

Schrijver Ludo.
Gast 
#18 | Geplaatst: 27 jan. 2004 08:44 
Hallo Alle,
Ben nog eens aan het meten gegaan!
Amerikaanse Import, dus verlichting brand continu.
Motor gestart, verlichting brand, accuspanning 12,4 volt bij 5000 toeren. Laadstroom 2 ampere. Zogauw het toerental onder de 4000 toeren komt, zakt de spanning tot 11,5 volt en begint de meter te slaan tussen 11,5 en 12 volt. Ook de ameremeter gaat negatief aangeven.
Zelfde gedaan met verlichting uit, bij 1500 toeren 13 volt en een laadstroom van 2 ampere, bij 5000 toeren een laadstroom van 5 ampere maar een oplopende accuspanning van 17 volt. Heb geen hoger toerental geprobeerd.
Als ik het schema van ,,bedankt Floris" er op na lees, vermoedt ik zelf een defecte spanningsregelaar.
De motor startte goed vanmorgen, ondanks de kou, dit geeft hoop.
Zal bij te koop een spanningsregelaar te koop vragen.

Schrijver rupert
Gast 
#19 | Geplaatst: 27 jan. 2004 20:29 
Ludo,
Wanneer de spanningsregelaar echt de geest gegeven heeft, zou je hem dan per post aan mij willen sturen ? Met een beetje geluk kan ik dat onderdeel ook namaken. De print voor mijn eerste CDI-box is ondertussen klaar en binnen een tijdje kan ik beginnen testen.
Alvast bedankt,
Rupert

Schrijver EHO
Gast 
#20 | Geplaatst: 27 jan. 2004 21:47 
Ludo,
Een defecte spanningsregelaar openbaart zich doordat een van de inwendige diodes "doorslaat".
Dat betekent dat hij ook stroom doorlaat in sperrichting.
Als je het schema van de regelaar bekijkt blijkt dan maar één mogelijkheid. Hij doet het of hij doet het niet. Een beetje doen kan niet met dit apparaat.
Persoonlijk heb ik hem gemold door te lang met een slechte accu door te rijden. Kan die ook niet tegen.
Een spanningsregelaar is makkelijk door te meten met een weerstandsmeter. (Funktie van een universeelmeter).
Als je wilt weten hoe, mail ik je dat wel.

Groet,
Erik

Schrijver EHO
Gast 
#21 | Geplaatst: 27 jan. 2004 21:50 
Rupert,
Als ik een werkende heb ontvangen (uit de USA), mag je die van mij ook hebben. Komt uit een GL500 Wing Custom 1986.
Wij hebben geprobeerd het ding te openen, maar je krijgt de kunsthars niet zonder schade aan het mechaniek weggeboord.

Groet,
Erik

Schrijver Ludo.
Gast 
#22 | Geplaatst: 28 jan. 2004 09:03 
Hallo Rupert,
Als de spanningsregelaar vervangen wordt, laat ik wel iets horen.
Eric,
Als je info hebt over doormeten van de spanningsregelaar, graag.
In het Kluwers handboek staat een schema, als je meer of betere info hebt. Hou me aanbevolen.
Kan jij verklaren, waarom de spanning oploopt tot boven de 17 volt??
Volgens diverse reactie's en schema's is het de spanningsregelaar, die afkapt bij 14,8 volt.
groet,
Ludo.

Schrijver Idsart
Gast 
#23 | Geplaatst: 28 jan. 2004 11:30 
Wordt al een heel verhaal. 17Volt. Misschien accu rot? Is de voltmeter wel bestand tegen de spannings pieken uit het dynamo in samenwerking met een slechte accu. Kan best zijn dat de spanningsregelaar niet okay is. Heb je de kortsluitstroom al gemeten?
Zal eens kijken of ik nog wat heb liggen, kan je dat eens proberen. Een spannings regelaar van een andere motor is ook te gebruiken, als het maar van het zelfde principe is. Je hoeft dan alleen maar de stekker aan te passen
Idsart

Schrijver Ludo.
Gast 
#24 | Geplaatst: 28 jan. 2004 11:54 
Hai Idsart,
zit een niuwe accu in, die ik vol opgeladen houd.
V-meter is digitaal, en ik meet de spanning op de accupolen.
Dynamo (gele draden0 doorgemeten, geen sluiting geconstateerd. Ook geven ze alle 3 bij stationair 14 volt wisslspanning, die met het toerental oploopt.
Zodoende denk ik aan de spanningsregelaar.
Groet,
Ludo

Schrijver Idsart
Gast 
#25 | Geplaatst: 28 jan. 2004 14:52 
Hoi, daar ben ik weer. Met een goede accu en een gebrekkige spanningsregelaar en dynamo kan jij geen 17V meten. Kan niet!
Je moet de kortsluitstroom nog eens meten. Ampere meter, voor wisselstroom, tussen de gele draden aan sluiten.
Probeer inderdaad maar eens een andere regelaar
Idsart

Schrijver Ludo.
Gast 
#26 | Geplaatst: 29 jan. 2004 13:12 
Hai Idsart,
Echt waar, met een nieuwe digitalemeter, oplopend van 12,3 volt accuspanning tot 17 volt met draaiende motor bij 5000 toeren.
Kan je iets duidelijke aangeven hoe ik de kortsluitstroom moet meten.
Heb zelf met de Ohm-meter de gele draden gemeten, geen sluiting naar massa. Heb daarna de wisselstroom gemeten , alle 3 de fases gelijk, beginnend bij 14 volt wisselspanning en met het oplopen van het toerental steeg de spanning mee.
Heb begrepen, dat de spanningsregelaar de spanning afkapt bij 14,8 volt, zodoende mijn reactie van: defecte spanningsregelaar.
Groet,
Ludo.

Schrijver Idsart
Gast 
#27 | Geplaatst: 30 jan. 2004 09:32 
Hoi Ludo. Een digitale meter kan wel eens de mist ingaan bij het meten van een gelijkspanning waar ook een rimpelspanning opzit. Die rimpelspanning wordt veroorzaakt door de gelijkgerichte wisselstroom uit het dynamo. Heb het ook wel eens mee gemaakt. Je meet de meest rare dingen en dan ligt het gewoon aan iets simpels. Echtwaar, als de accu goed is kan je gewoon geen 17V meten!
Kortsluitstroom. Zet de amperemeter op meetbereik 10A wissel en sluit de draden aan op de geledraadjes van het dynamo. Op de zelfde wijze als je dat doet bij het meten van de spanning.
Succes er mee! Idsart

Schrijver Ludo.
Gast 
#28 | Geplaatst: 30 jan. 2004 23:51 
hallo Idsart,
ga komende week nog eens meten, ook met een analoge meter, laat de gegevens wel horen.
Fijn Weekend, en alle voor zover al hartstikke bedankt.
Groet,
Ludo.

Schrijver rupert
Gast 
#29 | Geplaatst: 31 jan. 2004 19:51 
Ludo,
Bij het lezen van 17 V over een batterij kijk ik toch ook raar op. Heb je de spanning wel echt op de loden aansluitingen van de batterij zelf gemeten en niet op de draden die erop zitten ?

Schrijver Ludo.
Gast 
#30 | Geplaatst: 31 jan. 2004 20:56 
Hallo alle,
Rupert, heb de spanning gemeten op de accu, dus op de aansluitpunten van de bedrading, uiteraard met draaiende motor op 5000 toeren. Heb dit gemeten met de digitale multimeter, deze aangesloten, accuspanning 12,3 volt motor gestart en toerental laten oplopen tot 5000 toeren, hierbij liep de spanning op de accu op tot 17 volt.
Dit bij een laadstroom van 5 Amp.
Heb vanavond nog met de analoge multimeter gemeten, doch deze schaalverdeling is te onnauwkeurig, om een goede indicatie te geven. (kleine meter en schaal van 0 tot 60 volt).
Wat is het verschil, rupert, de draden op de loden polen of de draden die erop zitten?
Groet,
Ludo.
Ludo.

Pagina  Pagina 2 van 4:  « Vorige  1  2  3  4  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Dynamospanning

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven