Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Dynamospanning

 
 
Pagina  Pagina 3 van 4:  « Vorige  1  2  3  4  Volgende »

Schrijver rupert
Gast 
#31 | Geplaatst: 31 jan. 2004 21:23 
Ludo,
Wel het is niet echt waarschijnlijk maar wanneer een een kleine overgangsweerstand is tussen de draden en de aansluitklemmen (polen) van de batterij, dan krijg je hierover bij 5 A toch al een klein spanningsverlies zodat de spanning op de bedrading hoger wordt dan de spanning op de batterijpolen zelf. Vandaar mijn vraag. Liefst de spanning meten (met hulp van iemand) op de betterij zelf, dan weten we waarover we spreken.

Schrijver Ludo.
Gast 
#32 | Geplaatst: 31 jan. 2004 21:47 
Rupert,
Zo bekeken, ik heb de spanning gemeten over de polen van de accu.
Ludo.

Schrijver rupert
Gast 
#33 | Geplaatst: 8 feb. 2004 09:27 
Ludo,

Heb je ondertussen het probleem kunnen oplossen ?
Zo ja, wat was de oorzaak dan ?

Schrijver Ludo.
Gast 
#34 | Geplaatst: 11 feb. 2004 21:48 
Hallo Alle,
Tsja, het probleem opgelost van mijn CX-C tje???
V.w.b. de accuspanning en -lading lijkt van wel. Meet wel iets lagere waardes dan opgegeven, blijft rond de 13,5 volt hangen bij 5000 toeren, maar geen piekspanningen meer. Dit nadat ik alle contacten gereinigd heb, incl. het contactslot.
V.w.b. het starten, ben afgelopen week een aantal malen naar mijn werk gereden (2x 10km) en starten ging prima. Motor heeft nu 6 dagen stil gestaan, zonder druppellader, en had vanochtend goede hoop! Helaas, wel stevig ronddraaiende (start) motor, even neiging tot aanslaan, maar daarna hield het op. Startmotor ging steeds langzamer draaien en uiteindelijk geen resultaat.
Nu heb ik bij koude motor een plakkende koppeling, accu even met rust gelaten, na een paar uur de motor gepakt, op contact gezet, 1e versnelling, koppeling ingeknepen(plakt dus) en op startknop geduwd, en uiteraard motor meegeduwd.
Startmotor gaat over de toeren, maar het tweecylindertje slaat dan snelaan.
Zelf denk in het meest aan het verhaal van Idsart, na 24 jaar is de fut er een beetje uit bij de ontsteking.(technisch mogelijk???)
Als de motor maar genoeg toeren maakt, slaat hij aan. In de zomer geen problemen, maar zogauw de buitentemp. richting vorst gaat, komen de problemen bij langer dan een dag of 3 stilstaan. Bij iedere dag gebruik geen problemen, alleen in de koude periode staat hij vaker en langer stil.
Zit te denken om komende periode de motor eens uit het frame te halen, en een nieuwe dynamo, distributiekettinspanner en waterpompseal te plaatsen, dit bij wijze van groot onderhoud na zoveel jaar! Motor heeft 22000 km op de teller staan, gebruikt geen olie of koelvloeistof, maar als het blok er toch uitligt!
Als ik hieraan begin, meld ik me weer op deze perfecte site!
Hartstikke bedankt voor alle technische meetgegevens, het heeft geleerd, dat er ook nog heel veel goeds in mijn CX-C zit. Misschien moet ik wel leren leven met zijn startmanieren.
Groetjes,
Ludo

Schrijver rgroeleveld
Gast 
#35 | Geplaatst: 12 feb. 2004 08:50 
Meet de spanning eens tussen de fasen,
deze moet ongeveer 80 volt zijn bij zo,n 4000 toeren.
Dynamo

Schrijver Ludo.
Gast 
#36 | Geplaatst: 12 feb. 2004 16:14 
Hai,
ook deze meting met sucses gedaan.
Motor start alleen als alle voorwaarden optimaal zijn, zoals:
Niet te koud,
Accu optimaal geladen,
Niet langer dan enkele dagen stilstaan.
Zie nu bij Techniek het verhaal van Polleke, startproblemen bij Amerikaanse CX. Ben uiteindelijk ook in deze richting aan het denken.
Ludo.

Schrijver rupert
Gast 
#37 | Geplaatst: 15 feb. 2004 11:27 | Aangepast door: rupert 
Ludo,
Op 22000 KMs al zo'n grote werkzaamheden gaan doen lijkt mij toch vroeg. Ook vrees ik dat de dynamo vervanging niet veel zal opleveren. Probeer de andere truuk eens : experimenteer van waar op je dagelijkse terugreis je de benzinekraan kan toezetten om nog juist thuis te geraken. Daarna de kraan toelaten tot even voor je opnieuw vertrekt. Met lekker verse benzine doet mijn beestje het ook na lang stilstaan veel beter (let wel, ik zeg niet : "altijd van de eerste keer" . . .)

Schrijver Ludo.
Gast 
#38 | Geplaatst: 15 feb. 2004 13:24 
Hallo Rupert,
Ook deze truc al toegepast, ook zonder resultaat.
Ga mezelf verplichten om de accu continu aan de druppellader te zetten,in het verleden ooit eens een goede gekocht, speciaal voor motoren.
Zal na enige tijd wel laten horen of dit effect heeft.
Dank en Groetjes,
Ludo.

Schrijver fgeurts
Gast 
#39 | Geplaatst: 17 feb. 2004 18:30 
Erik, als het mogelijk is wil ik graag de gegevens om de spanningsregelaar door te kunnen meten van je ontvangen per mail

Schrijver rgroeleveld
Gast 
#40 | Geplaatst: 18 feb. 2004 11:29 
Ik heb ook eens een dynamoprobleem gehad bij een suzuki, maar ik neem aan dat het princiepe van de cx gelijk is.
Haal de draaden van de dynamo los van de spanningsregelaar. Dit zijn die draden met dezelfde kleur, meet nu de spanning tussen twee draaden met een motortoerental van ca 4000 a,5000 toeren.
De spanning die je nu meet moet ongeveer 80 volt zijn. Doe dit bij alle mogenlijke combinaties van draden.
Groeten en succes,
remco

Schrijver fgeurts
Gast 
#41 | Geplaatst: 22 feb. 2004 12:07 
Dus eerst starten dan de stekker met de kabels van dezelfde kleur lostrekken en dan meten of deze 80 volt afgeven!

Zal het proberen, ben benieuwd wat bij mij het probleem is. Mijn accu loopt namelijk gewoon leeg tijdens het rijden terwijl hij wel licht oplaad als de motor stationair draaid.

Schrijver rgroeleveld
Gast 
#42 | Geplaatst: 23 feb. 2004 14:25 
Stekkers lostrekken, starten en spanning meten over de fasen. Dus de voltmeter over twee draden van dezelfde kleur. ca 4000 a 5000 toeren draaien. Je moet nu zo'n 80 volt meter. Doe dit bij elke combinatie van twee draden. Als je bij een of meer combinaties niks of weinig meet, is de dynamo kapot.

Schrijver rgroeleveld
Gast 
#43 | Geplaatst: 23 feb. 2004 17:18 
Let op! Even voor de duidelijkheid: dit is wisselspanning, dus stel je voltmeter goed in!!

Schrijver fomoco
Gast 
#44 | Geplaatst: 19 maart 2004 16:26 
meet de gele draden eens met wisselspanning functie. Dynamo is wisselspanning....en deze word door de spanningsregelaar gelijkgericht.
Groetjes

Schrijver Anoniem
Gast 
#45 | Geplaatst: 19 maart 2004 22:36 
Een gouden raad, leg effen de digitale multimeters opzij, gebruik een degelijke analoog toestel om soortgelijke problemen op te lossen. Analoog haalt het van digitaal in deze omstandigheden.

Pagina  Pagina 3 van 4:  « Vorige  1  2  3  4  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Dynamospanning

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven