Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

cx500 ploft

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Rob Dijkhuizen
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 3 juni 2014 14:11 
Sinds een paar dagen een cx500 (z) 1979 aangeschaft. Hij wou niet starten. carbs schoongemaakt. veer chokekabel hersteld.
zit een klein scheurtje in de linker aanzuigbuis, maar dat is alleen de buitenkant. Het scheurtje loopt niet door tot aan de binnenkant.
Vandaag was de eerste testrit.
De motor ploft een beetje tussen de 4.000 en 6.000 rpm. Zijn geen echt harde knallen, maar meer een beetje "scheetjes"laten..
Motor trekt na 5/6000 rpm wel goed door.
Is dat een dynamo die langzaam stuk gaat ? Of een lekkende uitlaat ?

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 3 juni 2014 14:21 
Beste rob,

Kijk eens op het forum, een paar berichten terug.
Daar staat ook al een hoop informatie over dit probleem.

Dynamo lijkt me niet het probleem.
Begin bij het begin.

Haal de bougied doppen uit elkaar, en verwijder de weerstanden.

Is het dan nog niet over, ga dan over tot cdi wissel. Alleen voor de test.

Dan dat schuurtje in de aanzuigbuis. Nee dat is nu nog niet het probleem. Heel veel cxén hebben daar last van. En als ze wel door zijn, dan leverd dat op lagere toeren wel dat soort plof problemen op.

Nu gewoon even de bougie doppen na lopen, en cdi wissel doen.
Kijk nog even twee berichten terug, want er staan you tube filmpjes die je verder kunne helpen.

Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Rob Dijkhuizen
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 3 juni 2014 22:04 
De weerstandjes zijn eruit gehaald, maaktte verder niets uit. CDI heb ik inmiddels gewisselt, maakt ook niets uit.
Waarschijnlijk toch de dynamo. De motor trilt ook redelijk bij stationair.
Ik was al onderweg naar Marco Bekker. Na 15 km snelweg een harde "kloink", wat geratel en de motor stopt ermee. Achterwiel draait normaal door maar enkel een klikje van het startrelais hoorbaar. Zo te horen heeft ook de startmotor of iets in het blok het begeven.

ANWB gebeld, ben met de lepeltruck naar huis gebracht.
Goedkope motor van een clublid wordt op deze manier een dure motor...
Nou ben ik lekker mee...grrrr

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 4 juni 2014 08:41 
Blok zit vast?

Ja klopt, je had al gebeld naar me.
Jammer dat het zo loopt.
Soms gaat het fout, soms gaat het goed. Jij heb dus pech.

Vraagje, loop voor de grap eens je olie filter na.
Kijk eens wat daar in zit?

En die plofje kunnen ook door de carburateur veroorzaakt worden.
Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver coenox

Voorzitter 
#5 | Geplaatst: 4 juni 2014 11:33 
Zwaar balen dit. En pech dus. Hoe betrouwbaar de CX in het algemeen ook is, ze zijn toch op leeftijd. Hoop dat het opgelost wordt. Bij je eerste bericht zat ik vooral aan CD of stator te denken, maar kan dat niet koppelen aan wat er onderweg is gebeurd. Hoop niet dat je big-ends eruit liggen.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver beussie
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 4 juni 2014 16:32 
komt mij heel bekend voor ~een grote plof en dan niks meer~ik heb pas een Silverwing gekocht met zo`n euvel en dat bleek distributiekettingprobleem te zijn oftewel een gebroken ketting met stukgeslagen geleiders en spanner dus dat wordt sleutelen of een ander blokje.
succes met de reparatie
Beussie

Schrijver Rob Dijkhuizen
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 4 juni 2014 16:46 | Aangepast door: Rob Dijkhuizen 
Vandaag het blok uitgebouwd. de linker cilinderkop deksel losgehaald, en een van de tuimelaarbrugjes van de uitlaatkleppen afgebroken. Zag ook allemaal aluminium vijlsel in de inlaatpoort zitten.

Waarschijnlijk is dus de zuiger ook naar de knoppen, en vastgeslagen in de cilinderwand. de nokkenasketting is nog wel heel. Zat verder ook geen metaalresten in het oliefilter Meer van het blok kan ik helaas niet zien, ik weet dus niet of er nog meer schade is, bijv een gebroken drijfstang.
Als ik via het inspectie dopje sleutel 17 eropzit kan ik de krukas niet draaien.

wat nu ? reparatie wordt waarschijnlijk erg duur. Waarschijnlijk 1 nieuwe zuiger en misschien 1 cilinder laten honen/boren.
Ik denk dat het goedkoper is dat ik een ander blok koop.
Ik heb zelf niet de juiste tools en know-how om het hele blok te inspecteren.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 4 juni 2014 18:29 
Dat is wat je noemt zware pech hebben. Ik denk dat een ander blok uiteindelijk goedkoper zal zijn dan een nieuwe zuiger, nog afgezien van het feit dat ik niet weet of zo'n cilinder nog te honen is.

Een ander blok moet wel te vinden zijn....

Maar ellek nadeel hep sen voordeel;
Je kunt nu in elk geval zeggen dat je een blok kunt uitbouwen bij een CX. Schrale troost, ik weet het....

Sterkte en succes.

Harmony,
Hans.
( heeft wel een extra blok, maar dat zit onder de extra CX ....)
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Arno Luierweert
Gast 
#9 | Geplaatst: 4 juni 2014 19:43 
Op zoek gaan naar een andere Blok

Groet Arno

Schrijver Rob Dijkhuizen
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 5 juni 2014 17:01 
Ga vanavond een blok halen.
Was toch nieuwsgierig naar mijn kapotte blok, dus vandaag klepdeksel en cilinderkop losgehaald.
schade: 1 uitlaatklep gebroken, de andere uitlaatklepschotel is krom. stuk v/d tuimelaarbrug afgebroken, compressieruimte v/d cilinderkop zwaar beschadigd, de bovenkant van de zuiger kapot. de big end en drijfstang lijken goed, want ik kan nu de krukas weer draaien.
Het is te herstellen, maar ik zie er tegenop om de hele boel te slopen om de drijfstang eruit te halen.
Misschien in de toekomst...ga hem toch langzaam strippen voor onderdelen of misschien herstellen.. voorlopig eerst het donorblok er in het weekend in zetten.

Hier wat foto's:
Tuimelaars


kop

zuigerbovenkant

tuimelaars

kleppen

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 5 juni 2014 17:44 
auw....
maar ik heb dat soort gevallen meer gezien.....
En waarom het gebeurd???
Geen idee,
Aangezien de zaak dermate verwoest is kunnen we vaak niet meer zien of insluitsel, giet vuil in het ijzer van de klepsteel de oorzaak was.
Ik denk van wel, maar helaas kan ik het niet terug vinden.
Voor mij is het nu grof weg de 8ste keer dat ik dit zie.
Het is bij mij nog nooit gebeurd, maar je weet het maar nooit.


Veel gelukt gewenst bij je nieuwe blok.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Rob Dijkhuizen
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 5 juni 2014 21:32 
Dank je. Ik heb nog wat klein spul nodig, maar dat zal ik wel even mailen.

Schrijver Arno Luierweert
Gast 
#13 | Geplaatst: 5 juni 2014 21:33 
Rob,

Je zult zeggen de kleppen zijn verkeerd afgesteld,
of kijk eens naar je gasklep af de schroefjes er nog in zitten het wil wel eens gebeuren dat de schroefjes eruit gaan en veel schade veroorzaken.

Groet Arno uut Hengelo

Schrijver Rob Dijkhuizen
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 6 juni 2014 07:25 
De carbs heb ik een paar dagen voor dit gebeurde nog nagekeken, en ik weet in ieder geval dat die schroefjes niet los zijn. zal altijd wel gissen wat het geweest is.

Schrijver MAST

Moderator 
#15 | Geplaatst: 6 juni 2014 08:57 
Distributie ketting gebroken en daardoor de kleppen door de zuiger geslagen/de tuimelaars afgebroken. Is een gokje want zo vaak breken de distributie kettingen niet.
Marcel. (hoe een plofje een grote plof kan worden)
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 cx500 ploft

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven