Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

vervangen nokkenas

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Rob Dijkhuizen
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 13 juni 2014 21:58 
Weet iemand een youtube filmpje of duidelijke foto's hoe je een nokkenas dient te vervangen. Ik heb op mijn reserveblok een ietwat beschadigd schroefdraad (het dopmoertje v/d water pomp schoep). Misschien dat ik het nog kan herstellen, maar in het ergste geval dient dus de nokkenas vervangen te worden.
Ik heb het handboek meerdere keren gelezen, maar snap het nog niet over de timing en uitlijning.

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 13 juni 2014 23:13 
let in ieder geval op het kleine ringetje achter de schoep
ten eerste dat je hem niet vergeet en ook dat hij mooi schoon en vlak is bij hermontage anders gaat het schoepenwiel aanlopen en slingeren en gaat het spul kapot

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 13 juni 2014 23:15 | Aangepast door: JiMi 
Voor het uitbouwen kun je misschien mijn fotoserie van het demonteren-monteren bekijken. Vanaf pagina 3 begint zo'n beetje het uitbouwen van de nokkenas. Let op je moet de moer v/d nokkenas al losdraaien voordat je de distributieketting en vliegwiel verwijdert. Anders heb je niets om de as te blokkeren.

Voor de uitlijning/timing moet je heel goed de tekening in het handboek lezen. Satéprikkers hielpen mij wel in het bepalen van de juiste uitlijning, maar je moet ook heel goed de nokjes in het blok in de gaten houden. Zie foto:
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Rob Dijkhuizen
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 14 juni 2014 00:20 | Aangepast door: Rob Dijkhuizen 
In mijn reserveblok was dat ringetje dus niet aanwezig. Dat is volgens mij een gegroefd ringetje (want hij moet over de splines v/d nokkenas).

Ik denk niet dat je een gewoon standaard ringetje kan gebruiken.

Het uitbouwen zal nog wel lukken, maar het terugmonteren en dan vooral de uitlijning snap ik even niet.
Ik kan nooit die merktekens ontdekken.

Zit die linker sateprikker boven de woodruff key(spie) ?
Ik heb een nederlands boek älles over uw motor". Daar staat een tekening afb.27 over de aligning marks van de nokkenas en daar hebben ze het ook over centre between 2nd and 3rd teeth from woodruff key.

tekst over nokkenas afstelling


Maar het plaatje laat ook zien dat de 2 nokkenas boutjes op het nokkenastandwiel horizontaal staan. Er schijnt dan links en rechts daarvan bij de grote paspennen en merkteken te staan.
Misschien toch maar eens mijn leesbril en goed lamp pakken om dat merkteken te zien...

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 14 juni 2014 09:33 | Aangepast door: JiMi 
Zit die linker sateprikker boven de woodruff key(spie)

Klopt, hij zit er precies bovenop.

Er schijnt dan links en rechts daarvan bij de grote paspennen en merkteken te staan.

Dat is maar ten dele waar, want als ik me goed herinner staat er slechts aan de rechterkant een (1) merkteken (een soort nokje). Links zit er niets zichtbaars, het referentie punt daar is de overgang van het schroefgat naar de paspen.
Merkteken (6) op de tekening is ook duidelijk zichtbaar. Ik gebruik nog wel eens een klein rechthoekig kartonnetje of memoblaadje dat ik precies haaks op de nokkenas houd (op de sateprikker), zodat ik kan zien of de krukas goed opgelijnd zit met merkteken (6).
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 14 juni 2014 09:52 
Nee het is een klein ringetje met aan een zijde afgeronde kantjes r=2 en aan de andere kant is het scherp (net het braampje er af die zijde moet tegen het schoepwiel aan en controleren of het schoepwiel niet slingert

Schrijver Rob Dijkhuizen
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 14 juni 2014 12:01 | Aangepast door: Rob Dijkhuizen 
Duidelijk wat betreft dat ringetje..
vraagje: Mocht ik nou de nokkenas eruit moeten halen, zijn er veel sleutelaars die een nokkenas tandwiel hulpstuk maken. zo'n lange metalen plaat met een tandje wat naar beneden wijst.

Is er ook een andere manier ?
Bijv. vastzetten met zo'n universele kopplings korf tang/vliegwiel vasthouder en dan met een lucht sleutel de moer 27 losdraaien


Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 15 juni 2014 11:09 
pas op met luchtsleutels een tik de verkeerde kant op en als breekt af of er vorm zich een scheur zodat het spul afbreekt als je het blok onder de motor heb en ermee gaat rijden
een blok is een stuk techniek en geen wagen wiel
dus bij een blok geen luchtsleutel

Schrijver Rob Dijkhuizen
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 15 juni 2014 12:26 
Je hebt gelijk. luchtsleutel is als met de botte bijl hakken.

Zoiets bedoel ik:
nokkenas 1

hulp stuk

Maar ja, als het losschiet beschadig je wellicht het tandwiel. Je moet met een hand de dopsleutel vasthouden en met de andere die koppelingstool.
Toch niet zo handig.

Op het amerikaanse cx500 forum kwam ik dit tegen:

gebroken nokkenas

gebr. nokkenas 2

geb nokkenas 3


nokkenas 4

nokkenas 5

nokkenas 7


Knap hoor als je dat allemaal kan, maar nu even terug naar mijn nokkenas.
Dit is van mijn donorblok.
Omdat de speciale ring en niet tussen zat, en ik dus de dopmoer te strak draaide (MB waarschuwd daar al voor) gebeurde er dit:

einde nokkenas

draad nokkenas

Niet helemaal kapot, maar ook niet lekker fris.

Proberen met een draadsnijder:

draadsnijden

Hmm, dat gaat dus niet. De 2 pennen loshalen en met de hand die snijplaat draaien is ook geen succes:

draadsnijden 2

wat nu (behalve vervanging v/d nokkenas) Dopmoer er straks maar opdraaien, en nooit meer loshalen ?
Dat idee zit me niet echt lekker, maar ik ken gasten die dit wel doen.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 15 juni 2014 17:13 
Mijn dank....
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Rob Dijkhuizen
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 15 juni 2014 17:56 
Hmm ? bedoel je dat die foto's van die gerepareerde nokkenas van jouw zijn ?

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 15 juni 2014 19:48 | Aangepast door: Hansv 
Nee, die foto's zijn niet van mij.

Ik bekijk de site van de Dutch Honda CX-V club altijd via de Home-page, op www hondacx500 nl / index.html
Vandaar ga ik naar 'prikbord' ALs er dan foto's op volle breedte geplaatst zijn, dan zijn die voor mij op z'n best voor de helft te zien.
Iemand die via www hondacx500 nl/phpdata/forum/index.php direct op de forum-pagina uitkomt heeft daar geen last van, omdat die pagina op 'volle breedte' opent.
Wel mis je dan de agenda, de verjaardagen, de berichten van het bestuur, de snelkoppelingen naar techniek en showroom, etc.....

Ik vind het binnenkomen op de forum-pagina een beetje als door het raam een huis binnenkomen. in plaats van door de voordeur. Via de voordeur kom je uiteindelijk ook in de kamer terecht, maar via het raam ben je er eerder.....

De eerste keer dat ik die afbeeldingen zag waren ze schermvullend. En een paar uur later waren ze een stuk kleiner. Beter te lezen voor mij. Vandaar een klein bedankje.

Harmony,
Hans.
( ouderwets, misschien, maar de wereld gaat al snel genoeg....... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Rob Dijkhuizen
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 15 juni 2014 22:23 
Ahh, ik begrijp wat je bedoelt.
Normaal kom ik ook via hondacx500.nl "binnen" Soms klik ik met rechtermuistoets op de link "open in nieuw venster".
Zodoende laat hij volle breedte zien.
Wat er dan met de plaatjes gebeurt weet ik ook niet, want later zie ik ze ook kleiner.

Maar even terugkomen op de nokkenas tip. Is daar nog iets aan te doen ?
Misschien er toch uithalen en opnieuwe proberen met het snijijzer (anders bij MB een andere regelen) .
Ik dacht dat hij er 1 had liggen.

Schrijver MAST

Moderator 
#14 | Geplaatst: 15 juni 2014 23:13 
Heren, ik heb de foto's van Rob aangepast. Het laden van pagina's met van die grote foto's duurt lang als je niet zo'n snelle verbinding hebt en om de reden die HansV aangeeft.
Je kan als plaatser van een foto gebruik maken van de fotolink knop van het forum.(met de drie kleurtjes). Dan krijg je vanzelf het juiste formaat foto die men kan aanklikken om ze groter te kunnen bekijken.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 16 juni 2014 00:07 
Rob,

Ik zou het eerlijk is waar niet weten. Dergelijke toverkunsten vallen buiten mijn kennis. Ik heb een nokkenas liggen, dacht ik, maar bij mijn weten is de staat daarvan bedroevend.
De optie van het amerikaanse forum om een nieuw kopje erop te zetten is natuurlijk wel spannend, maar ik kan het niet.

"out of the box" gedacht: Er zijn lieden die de fan hebben verwijderd, en daar een andere, electrische, fan voor hebben terug geplaatst. Is zoiets misschien ook mogelijk voor de waterpomp?

Harmony,
Hans.
( ik weet het, ik heb rare ideeën, maar iemand moet ze hebben.... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 vervangen nokkenas

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven