Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Voorwiel zwabbert

 
Schrijver Joram
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 25 juni 2014 10:11 
Laatste tijd wat snelweg meegepakt en merk dat mn stuur gaat zwabberen.

Moet aardig wat corrigeren en druk uitoefenen wil ik niet als een gek zitten te zwabberen.

Pak ik het stuur wat losser vast begint het eng te worden.

Lagere snelheden heb ik er geen last van, 80 wegen niet en kan stuur ook loslaten en dan trilt er niks.

Voorband is nieuw, nieuwe balhoofdlagers, voorvork is vorige week uit elkaar geweest, nieuwe keerringen en 20w olie erin.

Verdenk zelf et voorwiel zelf, misschien onbalans en slecht uitgebalanceerd?

Bij aankoop 100km snelweg gereden en toen had hij er geen last van, heb nu wel heel andere houding erop maar zou weinig moeten uitmaken.

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 25 juni 2014 12:30 
kijk even op het prikbord ,Techniek
bij zoeken vul je voorwiel in
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Joram
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 25 juni 2014 15:10 
Ik heb gezocht ja, maar daar gaat het over zwabberen met de handen los en lage snelheid.

Daar komt iedereen met de balhoofdlagers of een slechte band aan maar die zijn het niet.

Schrijver Nocx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 25 juni 2014 15:14 
Kan ook je band zelf zijn he. Je zal niet de eerste zijn die met een "maandagmorgenband " de weg op gaat en problemen krijgt. Wissel je voorwiel even met een ander.
Iedereen wist dat het niet kon, totdat er iemand kwam die dat niet wist.

Schrijver Joram
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 25 juni 2014 15:18 
Lijkt me sterk aangezien de band er op zat toen ik hem kocht, en er toen weinig aan de hand was.

Heb toen 100km snelweg gereden en had toen alleen last van sterke wind, maar niet het gedrag wat hij nu vertoont.

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 25 juni 2014 15:39 
Kan nog steeds je balhoofdlager zijn. Misschien heb je ze nog te los gezet. De eerste maal mogen ze strakker dan normaal om in te werken.

Schrijver Joram
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 25 juni 2014 15:41 
Heb geen speling op de balhoofdlagers, kan ook tijdens rustiger rijden handen los doen, gaat perfect rechtuit.

Het is ook pas echt als je 120 rijdt ofso dat ie onrustig wordt, 80 wegen en tijdens snel accelereren gaat hij netjes rechtuit zonder zwabbers of trillingen.

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 25 juni 2014 16:05 
Wie weet zelfs te strak, maar als je zegt dat ze goed zitten zal het niet.

Anders denk ik aan balanceren van je wielen, eventueel wiellagers die versleten zijn? Of misschien de bandenspanning eens veranderen en proberen?

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 25 juni 2014 16:24 
Als je het zo leest is er niets aan de hand.
Dit is maar een suggestie.
Stap 1 Zet eens een krik onder het blok en draai het zo hoog dat je voorwiel net van de grond is.
Vervolgens kijk of het wiel soepel loopt.
En kijk ook gelijk je wiel na op gebreken.
Stap 2 Laat dan de krik zakken dat je voorwiel net de grond raakt.
Ga achter de motor staan en kijk langs het achterwiel en voorwiel of alles in de lijn staat.
Stap 3 draai de vier moeren los van je kroonplaat die de voorpoten vast houd.
Zet nu je stuur goed recht en je, voorwiel in lijn met je achterwiel.
draai alles weer vast.
Een band kan te allen tijde in onbalans raken.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 25 juni 2014 17:01 
Balhoofd lager wil wel eens zetten.
Pas het verhaal hier boven toe.
En zet hem eventueel strakker.
te strak is tijden lage snelheid vervelend, omdat hij dan juist gaat zoeken.
Bij hoge snelheid heb je geen problemen met te strak staand balhoofd lager.
Ik spreek uit ervaring.

Dan dat zetten.
Soms wil het gebeuren dat het onderste lager deel in het frame op een braam blijft steken. Pas na rijden, en of stakker aan draaien kan hij op zijn plek schieten.
Ik monteer ( pers) altijd het lager droog er in, kijk of hij goed zit, en dan pas ga ik met vet aan de gang. Ik zet hem er zo strak droog in dat het stuur zwaar loopt. Dat doe ik bewust, om het lager goed te zetten, daarna ga ik weer terug losse stellen.

Loop lagers van je wielen na,
en ook je achter wiel, loop dat ook eens na.
Bij de gl650 wil het wel eens voorkomen dat het lager er uit loopt.
En dan krijg je ook dit soort verhalen.
In jou geval kan het zo zijn dat het pijpje in de cardan is vergeten, en dan zal het lager er ook uit lopen. Kan he, ik zeg niet dat het zo is, maar je moet het wel uitsluiten. Dus pak wiel vast, en voel die lieve even aan de tand.
Groetjes marco, die door zijn melig heid geen verschil meer ziet tussen de tieten van een vrouw, en of cx.....
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Nocx

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 25 juni 2014 19:33 
Je kunt er onderhand een boek schrijven over alle mogelijk-en onmogelijkheden. Om e.e.a. uit te sluiten is het toch het simpelst om een ( goed ) voorwiel van een collega CX er in je motor te zetten. Ga dan rijden met de snelheid waarbij de problemen zich voordoen. Zijn ze er nog dan zit het niet in je voorwiel. En moet je verder zoeken. zelfs je achterschokbrekers zouden nog wel eens de oorzaak kunnen zijn.

Gr. Luc, die ondanks ( of dankzij ) zijn leeftijd god zij dank het verschil tussen een CX en de tieten van een vrouw nog steeds weet. Ik weet alleen niet voor hoe lang nog.
Iedereen wist dat het niet kon, totdat er iemand kwam die dat niet wist.

Schrijver borisz
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 25 juni 2014 20:06 
Check ook eens of je motorsteun (waar je radiator in hangt) goed vast zit. Arnold had bij zijn E ook een rare zwabber. Ondertussen van alles geprobeerd: balhoofd gecheckt, wiel gebalanceerd enz.

Bij inspectie bleek de motorsteun niet goed vast te zitten, de moeren konden met de hand gelost worden.

Makkelijk te checken, kost ook nog niks.
Wie later remt is langer snel!

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Voorwiel zwabbert

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven