Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Stem lengte balhoofd?

 
Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 25 juni 2014 16:07 
Hallo,

Iemand een idee wat de stem lengte is van de honda cx? De staaf die door het balhoofd gaat?

Dit omdat ik een andere voorvork op het oog heb en wil weten of het een groot verschil is in afmetingen.

Alvast bedankt.

Schrijver Joram
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 26 juni 2014 08:30 
Alleen met de lengte ben je er nog niet, je moet ook kijken welke afmetingen hij verder heeft ivm passende lagers.

Je hebt zowel de lengte nodig tot het eerste schroefdraad om hem eerst bovenop het lager vast te kunnen zetten en de totale lengte om te kijken of de bovenste kroonplaat dan nog erop kan.

Welke voorvork wil je erin hangen dan?

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 26 juni 2014 10:38 
Ja idd. Maar om niet te moeten zoeken etc en mijn keuzelijst wat te vergroten zou ik gewoon de CX stem gebruiken en die in de onderste en bovenste kroonplaat steken van de andere voorvork.

Maar, daar zit nu het probleem waarom ik de CX stem lengte moet weten.


Stel dat ik een voorvork koop waarvan die stem veel korter is dan de cx stem. Dan moet ik sowieso al de cx stem overzetten, maar als er een groot verschil in lengte is kan het zijn dat mijn nieuwe voorvork tegen de onderste kroonplaat botst omdat ik er een veel langere stem ingezet heb.


Ik heb er enkele op het oog. Een yamaha fzr voorvork voor geen geld, en eventueel een ducati monster voorvork voor geen geld, maar die is zonder schijven, wiel, clip ons wat me uiteindelijk te duur gaat uitkomen.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 26 juni 2014 10:52 
Kijk eens hier klik
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 26 juni 2014 11:32 
Bedankt, maar dat is de diameter van de vorksteel zelf. Moest iemand de stem lengte weten zou het super zijn, want ik vind die nergens, maar dan ook nergens op internet. Het zou toch een goede indicatie zijn of het me problemen zou geven of niet.

En ik heb mijn vorken er niet uit dus kan het niet meten..

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 26 juni 2014 12:20 | Aangepast door: erikcx 
ok
ik heb er een voor mij liggen:
Van het laagste punt tot helemaal bovenaan de stem = 25cm en 1mm
Bovenste schroefdraad 14 á 15 mm
2e schroefdraad van bovenaf gezien begint na 3cm en is 11 mm "lang".

Stem van boven af tot bovenzijde onderste kroonplaat = 22 cm (+1mm?)

Doorsnedes buitenmaat:
Bovenste schroefdraad =22mm
2e schroefdraad = 25,8mm
stemdikte onder 2e schroefdraad = 26,9mm
Dikte stem bij onderste lager kan ik niet meten omdat er nog een lagerschaal op zit, vlak boven het lager meet ik 29,5mm

(meetfouten voorbehouden......)


Kan je mij laten weten hoe je een andere stem in de onderste kroonplaat zet?
Natuurlijk het liefst met foto's en dergelijke....


Groet Erik

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 26 juni 2014 12:55 
SUPER ongelofelijk bedankt erikcx Dat is wat ik moet hebben! Ik ben je ongelofelijk dankbaar

Ik heb het nog nooit veranderd dus nu weet ik het nog niet. Wanneer ik een goede vork vind zal ik dat posten aan de hand van foto's. Volgens mij moet je de laspunten onderaan de kroonplaat af slijpen, de stem eruit drukken/draaien/wrikken en die in de andere onderste kroonplaat steken en vastlassen met tig. Stel dat dat lukt, moet ik zelfs niet gaan zoeken naar passende balhoofdlagers.

Natuurlijk zal het niet vanzelfsprekend zijn, maar kom. Een oplossing is er altijd.

Schrijver Joram
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 26 juni 2014 13:57 
De stem moet je eruit laten persen, en weer in de andere kroonplaat, die krijg je er zelf niet uit.

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 26 juni 2014 19:12 
Ha Boterkoek

Geen punt.
De HondaCX500 site is er om elkaar te helpen!
CX-ers helpen mij, ik help CX-ers.

Groet Erik

(ben benieuwd naar wat je gaat doen, en natuurlijk naar de foto's...)

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 27 juni 2014 20:47 
Idd dat bewijst zich nogmaals. Enorm bedankt die info helpt me enorm in mijn zoektocht naar een andere voorvork.

Natuurlijk wordt dit een lange termijn project, maar dat is nu al een lange termijn project Dus de foto's kunnen nog even duren denk ik!

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 28 juni 2014 08:48 
Is helemaal goed, Boterkoek.

Ik ken dat, lange termijn..... ik ben al meer dan een jaar bezig met een CX.
Het begint nu in de buurt van af te komen, maar is nog niet klaar.

Succes
Groet
Erik

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Stem lengte balhoofd?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven