Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

CDI of carburateurs

 
Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 27 juni 2014 11:37 | Aangepast door: Jaime Pescador 
Afgelopen dagen heb ik wat door Nederland rondgereden op de CX. Het viel me op dat de motor bij lage toerentallen,lager dan 3000rpm, slecht gas aannam. Bij half gas of meer trok hij nauwelijks. Bij gedoceerd gasgeven van zo´n kwart tot een derde gas geen probleem en bij oplopend toerental kon er steeds meer gasgegeven worden. Bovenin liep de motor normaal.
Wat kon dit zijn. Iets met de carburatie, luchttoevoer of iets dergelijks dacht ik in eerste instantie. Even verder doorgedacht omdat aan die zaken niet zoveel spontaan kan veranderen. Toen toch even mijn reserve CDI unit gemonteerd en zie alle problemen voorbij. De motor draait als nooit te voren nu kan ik weer genieten van het ongekend goede vlakke koppelverloop van de CX.
Mijn vraag luidt. Wat zijn de instortingsverschijnselen van een CDI en is dit fenomeen bekend.
gr.
Jaap
P.S. JiMi bedankt voor de CDI unit en HansV bedankt voor het uittesten ervan.

Schrijver coenox

Voorzitter 
#2 | Geplaatst: 27 juni 2014 12:55 
Ik heb in 2005 in Frankrijk meegemaakt dat de motor van de één op andere dag niet meer wilde starten. CDI was zonder voorwaarschuwing overleden. Dat kan dus ook.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Mark Bouwman
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 27 juni 2014 13:31 
Bij mij is de CDI overleden tijdens de rit. Begon wat slecht te lopen gevolgd door compleet uitvallen van de motor en niet meer willen starten. Dit allemaal in een paar 100 meter.

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 27 juni 2014 13:33 
Het klinkt mij in de oren alsof de rubbers van je carburateur gescheurd zijn, of er op een andere manier "valse"lucht in komt.
Zou ook kunnen dat je luchtfilter vies is.....
CDI problemen klinken meestal ander, maar het kan, CDI's zijn eigenaardige dingen.....

Geen idee waar je rond rijd. Ik heb reserve CDI liggen (kan je mee testen) ik heb ook carburateur rubbers liggen (niet echt over, maar als het nodig is.....)

Heb je roestvorming in je tank? een benzinefilter voor je carb? Kan zijn dat de doorstroon van benzine niet genoeg is.
En soms komt het voor dat je vlotters in de carburateur verkeerd staan waardoor er niet genoeg brandstof in de carb zit. Geeft soortgelijke problemen.

Je leest het, mogelijkheden genoeg.

Goed kijken, goed denken en natuurlijk hulp vinden op de cx site!

Succes
&
Groet
Erik

Schrijver Joram
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 27 juni 2014 13:51 
Erik hij legt uit dat de CDI het probleem was

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 27 juni 2014 14:54 
Ja Joram inderdaad. Wat Erik beschrijft was bij mij ook onderdeel van de afwegingen van wat het allemaal wel niet kon zijn en ook mijn verdenking ging eerst sterk richting de ademhaling van de motor. Totdat ik me bedacht dat de vonkvorming bij lage toerentallen onder volle compressiedruk weleens richting CDI kon wijzen. Dat bleek het dus ook daadwerkelijk te zijn.
Nu nog op zoek naar een andere reserve CDI-unit.
Gr,
Jaap

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 27 juni 2014 15:27 
Helemaal waar Joram,
Blijkbaar niet goed gelezen.....


Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 27 juni 2014 18:53 
Jaap die verschijnselen traden ook op bij de motor van joke.
Cx500
en nu en dan een knal uit de uitlaat.
Een Ignitech geplaats en de motor loopt mooi rond.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 27 juni 2014 20:30 
Ik zou idd precies het zelfde doen als André heeft gedaan, een Ignitech monteren. Ik kan me voorstellen dat een purist zegt "dat is niet origineel" maar als je een metalen plaat maakt in de vorm van de CDI en daar plak je de Ignitech op met dubbelzijdig tape dan heb je een pracht oplossing denk ik!!

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 27 juni 2014 22:15 
Ook eens zoiets gehad en toen een serie van vier "goede" CDIs vergeleken op dezelfde motor, rijdend en met de stroboscoop. Dan zie en merk je toch flinke verschillen. Mooi ontwerp in 1978, maar inmiddels zijn het 30+ jaar oude analoge dingen, ze verouderen gewoon.

Inmiddels heeft de eigen CX preventief een ignitech, werkt uitstekend. Als ik nog met de CDI ver weg moest ging er een reserve mee.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 28 juni 2014 08:25 
Goede raad Frans en anderen. Over zo'n ignitech moet ik maar eens serieus nadenken. Vooral omdat ik toch wel eens flinke tochten met de CX rijd. Heeft iemand er misschien nog een te koop? Verder iedereen bedankt voor het geven van zijn ervaringen.
gr.
Jaap

Schrijver Joram
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 28 juni 2014 08:48 
Je zou ook een nieuwe CDI uit Finland kunnen halen, kost 80 euro en hij is beter dan de originele.

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 28 juni 2014 09:42 
JiMi heeft me dat ook al eens gesuggereerd en ik heb al contact met hem voor de contactgegevens van die Fin. Ik wil dat wel eens proberen. Je hoort ervan.
Bedankt voor de tip.
Gr.
Jaap

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 29 juni 2014 09:38 
Ik heb bij Aki ( de Fin die de analoge CDI bouwt ) een CDI unit besteld voor E90,- incl verzendkosten.
Ik ben benieuwd hoe die werkt en vind het wel een leuk idee om een nieuwe analoge CDI rond te gaan rijden. Ik hou jullie op de hoogte van mijn ervaringen
Gr
Jaap

Schrijver Joram
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 29 juni 2014 14:53 
Met de CDI is niks mis, Ignitech loopt je motor niks beter door, en je bent gebonden aan de accu.

Ik ga waarschijnlijk ook binnenkort eentje halen, was ik al eerder van plan om zo oude cdi problemen te voorkomen.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 CDI of carburateurs

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven