Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Moeilijk starten.

 
Schrijver Rob Dijkhuizen
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 7 juli 2014 20:21 
Ik vraag dit omdat ik niet zeker weet of het een cx kwaal is of niet.
Mijn cx (z) van 79 start moeilijk. Als hij 1 week of langer stilstaat moet ik wel bijna 7 of 8 x op de startknop drukken. Duurt wel een minuut voordat hij aanslaat.
ik heb zelf zeer recent de dynamo vervangen. De accu is vol en capaciteit is nog wel voldoende. Dat hoor ik aan het rond draaien van de starterkrans.
Bougies zijn nieuw type D8ea of zo iets.
Carbs zijn schoongemaakt. Niets veranderd aan de sproeierbezetting. Synchroon stellen heb ik nog niet gedaan.
Misschien dat dat het probleem is ??
Zit ook geen scheuren in de inlaatrubbers.

Is dit moeilijk starten bij jullie ook zo, of hoort hij met 1 of 2x startknop te starten ??

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 7 juli 2014 20:29 
Hoi Rob,

Hierover is in het verleden al erg veel geschreven op het forum.
Als je de zoek functie van het forum gebruikt vind je veel informatie.

(niet de bovenste zoeken die in de "zwarte" balk staat , maar eerst klikken op prikbord en dan de rode tekst "zoeken", naast "registreren")

Als je er daarmee niet uitkomt, post weer even iets in dit topic, dan denken we (de CX-ers) verder!

Vriendelijke Groet
Erik

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 7 juli 2014 20:33 | Aangepast door: JiMi 
Ik heb gemerkt dat de stand van de chokehandel erg bepalend is tijdens het starten. Bij mijn motor werkt het als volgt:
Je trekt de chokehandel vol uit. Dan druk je op de startknop. Zodra je iets van leven begint te horen, duw je de chokehandel half in. De motor komt nu echt tot leven en loopt dus met halve choke. Na enkele tientallen seconden kan de chokehandel helemaal ingeduwd worden.

Als ik het niet precies zo doe, dus te veel of juist te weinig choke, dan krijg ik de motor niet aan de praat of pas na lang starten.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 7 juli 2014 20:36 
Wat ook een wereld van verschil uitmaakt is als je, voordat je gaat starten, de oude benzine die nog in de carbs zit aflaat via de aftapschroef onder de vlotterbakjes en er vervolgens nieuwe, verse, benzine in laat lopen.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 7 juli 2014 21:01 
JiMi

Of als je bijna thuis bent de benzine kraan dicht draait tijdens het rijden, dan kom je met (bijna) lege carbs thuis, als je wil starten heb je verse benzine en start de CX makkelijker (zo'n CX heb ik ook een tijd gereden)

Erik

Schrijver Rob Dijkhuizen
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 7 juli 2014 21:14 
Sorry , had beter de zoekfunctie moeten gebruiken. Brinkcx had een heel handige tip. Dopje op onluchtingsnippel carb.

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 7 juli 2014 21:15 
Ik heb weer een andere manier
ik zet eerst de benzine kraan open en na even wachten druk ik even op de startknop en laat hem wat omwentelingen met de choke helemaal open
dan ga ik naar binnen en drink een koffie of trek mijn pak vast aan
na een minuut of 5 druk ik weer op de startknop met de choke vol open en dan begint hij vaak gelijk al te sputteren dan de choke half en hij loopt
tja het is wat zo'n cx altijd wat anders
misschien helpt bij jou regelmatig tegen hem praten wel

gr Arnold

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 7 juli 2014 21:16 
Zoekfunctie is goud waard.....
Of een rijdende CX ......
Of een startende Cx.....



Erik

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 7 juli 2014 21:38 
Het afdichten van het ontluchtingspijpje op de carburateur kan inderdaad helpen in dergelijke gevallen.

En als de motor dan net lekker loopt moet je de aftapslangetjes eens dicht knijpen........


Harmony,
Hans.
( lucht, je ziet het niet, maar 't is zo belangrijk )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 7 juli 2014 21:57 
Hans,

d'r zijn ook dingen waar je niet in moet knijpen, zoals die slangetjes dus
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver S Gjaltema

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 24 juli 2014 15:38 
Is misschien het vacuumslangetje dat van de carb naar het kraantje loopt poreus / beschadigd?
Niet proberen, maar doen.

Schrijver S Gjaltema

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 24 juli 2014 15:39 
Is misschien het vacuumslangetje dat van de carb naar het kraantje loopt poreus / beschadigd?
Niet proberen, maar doen.

Schrijver GL5
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 31 juli 2014 17:18 
Na reinigen en 'invetten' tankkraantje was het startprobleem bij mijn motor grotendeels voorbij.
Meteen toen ook maar even de startmotor gereinigd.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Moeilijk starten.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven