Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Knallen en ploffen bij gas dicht draaien

 
Schrijver S Gjaltema

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 10 juli 2014 21:00 
Hallo mede cx'rs.
Sinds vorig jaar ben ik de trotse eigenaar van een CX650Custom. Een echte wolf in schaapskleren.
Vorige week ben ik met de CX van Groningen naar Utrecht en weer terug gereden. Een genot.
Tussen Lemmer en Joure zit in de snelweg een brug, hoe verzinnen ze het. De brug stond open dus ik moest stoppen. Viel de motor plotseling stil bij het stationair draaien, dat had ie nog nooit gedaan. Gelukkig startte ie wel weer toen de brug weer dicht ging. Bijna thuis en bij de afslag van de snelweg draai ik het gas dicht en komen er opeens dikke ploffen, knallen en een hoop gesis uit de uitlaten??
Dus ik diverse items gelezen, ook op dit forum.
Weerstanden uit de bougie doppen gehaald, carburateurs losgehaald en schoongemaakt, acceleratorpomp zat vol smurrie (zie foto).

Daarna de boel weer in elkaar gezet en een eindje gaan rijden. Hij rijd prima, komt geen vermogen te kort, trekt goed op enz. Echter bij het gas loslaten ploffen, knallen en sissen de uitlaten. De motor blijft nu wel stationair 1500 toeren draaien. Te arm mengsel, kan dat zomaar optreden. Gaatje in uitlaatsysteem, ik heb het niet kunnen ontdekken.

Wie heeft een idee waardoor dat ploffen, knallen en sissen kan ontstaat.
Niet proberen, maar doen.

Schrijver S Gjaltema

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 10 juli 2014 21:06 
Hier de foto
Niet proberen, maar doen.

Schrijver norby
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 10 juli 2014 22:21 
het zouden de membraamjes kunnen zijn van de carburateur, soort rubbertjes die op beide carbs zitten, dat moet ook in het boek staan.zitten aan zijkant en kun je er zo afschroeven.
maar uit ervaring weet ik dat dit soms moeilijk te vinden is, je zou zeggen dat die te veel benzine krijgt als je de handel dichtdraait, dit lijkt mij het meest logische, gr norby
nb

Schrijver MAST

Moderator 
#4 | Geplaatst: 11 juli 2014 09:11 
Norby heeft een punt. De zgn air-cutoff valves doen het niet meer. ( membramen)
Ze zitten achter het kleine dekseltje aan de zijkant van de carb. Bij de een kan je er zo bij, de andere is wat lastig te bereiken. Vergeet het kleine O ringetje niet als je de spullen weer terug monteert.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 11 juli 2014 13:32 
Ik ben het eens met Norby en Marcel!

Voor "de andere" kan je het best een kleine ratel gebruiken of een schroevendraaier met een 90graden hoek (vind je soms in de 5euro bak van de bouwmarkt)

Groet Erik

(die het ploffen wel mooi vind bij gas los....)

Schrijver S Gjaltema

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 11 juli 2014 14:03 
Dank jullie wel voor de reacties.

Ik zal deze membranen gaan vervangen.
Zou die vriendelijke meneer in Biddinghuizen ze hebben?
Niet proberen, maar doen.

Schrijver MAST

Moderator 
#7 | Geplaatst: 11 juli 2014 16:36 | Aangepast door: MAST 
Vast wel maar hij is op vakantie. Bij de motorzaak te koop, of via Roukama, Polo, Motozoom of ebay.de. Let op of je de juiste hebt voor jou motor!
Suces, Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver S Gjaltema

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 22 juli 2014 19:13 
Ik heb de membramen vervangen, maar de motor is nu ook gaan ploffen / knallen tijdens gewoon rijden.
Ik zal morgen eens de bougies gaan vervangen en de klepspeling controleren.

air cut-off membramen
air cut-off membramen
Niet proberen, maar doen.

Schrijver S Gjaltema

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 23 juli 2014 11:49 
Oke,

"probleem" is opgelost.

Het lag waarschijnlijk aan een aantal zaken die niet in orde waren.

Na het schoonmaken van de carb's en vervangen van de air cut-off valves ben ik verder gaan kijken.

Om de een of andere reden waren de stationair mengsel schroeven veel te ver naar buiten gedraaid. Ik heb niet bijgehouden hoe ver, maar in mijn beleving bleef ik maar draaien om ze helemaal dicht te zetten.
Vervolgens heb ik ze 2.3/8 uit gedraaid (volgens boekje).

Aan een kant was het messing schroefdopje in de bougiekap iets los gekomen, ook weer vastgezet.

Aan de rechterkant stond een inlaatklep iets te strak, deze weer goed gezet.

Accuklemmen bleken vuil te zijn en geoxideerd, met een fijn schuurpapiertjes schoongemaakt.

Alles weer in elkaar en starten en.... geen ploffen meer
Niet proberen, maar doen.

Schrijver MAST

Moderator 
#10 | Geplaatst: 23 juli 2014 11:57 
Dank dat je jou ervaringen hier deelt! Daar steken wij ook weer iets van op.
Veel plezier verder met je CX.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Knallen en ploffen bij gas dicht draaien

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven