Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

accu laad problemen....

 
Schrijver chantal

Bestuur 
#1 | Geplaatst: 27 juli 2014 14:24 
hallo mede cx liefhebbers

van de week had ik een klein probleempje... Flicka dr accu was helemaal leeg terwijl ik de dag ervoor vanaf hoogerheide naar arnhem en later op de dag weer terug gereden was. dus mijn eerste reactie was dynamo kapot... na meten bij de accu gaf hij gisteren 13,5 v aan tijdens stationair draaien. nu bedacht ik me vandaag ineens misschien is het wel meer als ik gas geef... en vandaag kwam ik niet eens aan de 13V....

na wat te hebben gelezen hier op forum over spanninsregelaar en dynamo denk ik dat ik eerst nog wat andere dingen moet checken voor ik het blok eronderuit haal en de dynamo vervang... vooral omdat het over 2 weken natuurlijk SJK is en ik met Flicka ernaar toe ga...

nu is mijn vraag of iemand me even heel duidelijk en simpel op kan sommen wat en waar ik allemaal moet meten, en op welke stand ik de multi meter dan moet zetten. ik weet op dit moment alleen maar dat ik hem op 20 moet zetten bij de V met streepje om te meten hoeveel er naar mn accu gaat.

hoe dan ook ik ga op FLicka naar SJK desnoods met extra accu's en druppellader....

gr chantal (nu al heel veel zin in SJK)

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 27 juli 2014 20:17 
Maak eerst de polen van de accu goed schoon en monteer dan aansluitingen goed vast zodat daar geen overgangs weerstand kan ontstaan zorg dat er genoeg vloeistof in de accu aanwezig is vul eventueel bij met gedistileert water en een injectie spuit
dan weet je zeker dat daar de fout niet kan ontstaan
als je meet zet dan al de verbruikers uit wat alles wat stroom gebruik kan het laden beinvloeden
even ter verduidelijking als je meer stroom gebruik dan de dynamo levert zal de accu de ontbrekende spanning leveren tot hij leeg is

Schrijver MAST

Moderator 
#3 | Geplaatst: 27 juli 2014 22:15 
Chantal, de drie gele draden van de dynamo ( onder het zadel) moeten een bepaalde waarde aan wisselspanning hebben. Welke weet ik niet uit mijn hoofd. Zoek even op het prikbord of pak het wp handboek. De multimeter moet je op V(olt) en het golfje zetten.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Joram
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 27 juli 2014 22:33 
60 volt per draad ongeveer.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 27 juli 2014 23:00 
Ik dacht ( 't gebeurd ook wel eens ) dat de waarde groter dan 80 Volt wisselspanning moet zijn bij 5000 tpm.
Ik kan er zomaar 20 volt naast zitten....

Je kunt een standaard zAB CX starten zonder dat de gele draden stekker is aangesloten. Accu krijgt dan geen laadspanning.
De zwarte (min) pen moet aan de massa liggen, en je meet tussen elk van de drie gele draden en massa.
Voltmeter op 100 (oid) en op het 'golfje' wisselspanning symbool.

Succes....

Harmony,
Hans.
( die soms wil dat er een eenvoudige manier is om e.e.a. door te meten..... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Joram
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 27 juli 2014 23:56 
Denk dat je het verward met de witte/blauwe draden, die geven hoger voltage.

Gele zitten rond de 50/60 per draad.

Schrijver chantal

Bestuur 
#7 | Geplaatst: 28 juli 2014 06:53 
Dank jullie wel mannen, daar kan ik wat mee, ga vandaag gelijk aan de slag.

gr chantal

Schrijver chantal

Bestuur 
#8 | Geplaatst: 28 juli 2014 14:26 | Aangepast door: chantal 
nou alles is gemeten, met grote dank aan het schema wat ik van HansV heb gekregen. en wat zijn de waardes:

ontsteking meting (2 achterste blokken onder zadel) :
wit + blauw = 79 ohm
wit + groen = 393 ohm
blauw + groen = 484 ohm
oranje + groen = 115 ohm
lichtblauw + groen = 115 ohm
oranje/rood + groen = 92 ohm
lichtblauw/rood + groen = 95 ohm
oranje/wit + groen = 210 ohm
lichtblauw/wit + groen = 210 ohm

dus dat is geloof ik allemaal goed.

de wisselspanning op achterste stekkerblok was :
wit 72 V
blauw 92 V

dus dat is te laag als ik het goed heb

de weerstand van de 3 gele draden is bij allemaal 1 ohm dus dat is ook niet goed. zowel bij onderling meten als met massa heb ik steeds 1 ohm

de wisselspanning op de draden is bij allemaal verschillend, daar heb ik 10V, 4V en 16V gemeten. ook dat is teweinig.

de accu is wel goed, die geeft 12,8 aan en de gelijkrichter 13,4.... iets te weinig maar denk niet dat daar het probleem licht.

mijn conclusie is dus dat mn dynamo kaduuk is... ben ik tot de juiste conclusie gekomen?

dat word dus blok eronderuit en andere dynamo erin... (als mijn conclusie juist is)

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 28 juli 2014 17:29 | Aangepast door: marcobecker 
dynamo is overleden.
Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 accu laad problemen....

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven