Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Slaat af en wil niet meer lopen.

 
Schrijver benpater
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 5 aug. 2014 11:05 
Tijdens een ritje is mijn CX500C uit 1980 bij het wachten voor een rood licht afgeslagen en ik kreeg hem niet meer aan de praat. Motor mocht ik bij Broekhuis in Ede parkeren en de volgende dag heb ik hem met een aanhanger opgehaald. Tijdens het ritje had ik het idee een branderige lucht te ruiken maar dacht in eerste instantie dat het ergens anders vandaan kwam (maar ben daar nu niet meer zo zeker van). Thuis gekomen heb ik het e.e.a. gecontroleerd zoals het vonken van de bougies, noodstop knop en zekeringen. Dit lijkt mij allemaal in orde en benzine zit er voldoende in. Heeft er iemand een idee waar ik het zoeken moet of is er iemand in de buurt van Bennekom/Ede die mij hier verder mee kan helpen? Groetjes, Ben

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 5 aug. 2014 11:17 
vraag is nu, start hij nu wel of niet????


Antwoord op e andere stukje tekst.
Als de cx500 afslaat voor rood stoplicht..... en wil niet meer starten,........ dan is dat bijna altijd de dynamo.

Vonken zeg je. Wat voor vonk?
geel
blauw,
rood,
groot klein?
of bijna niet te zien?



dit zijn vonken.......



Bij jouw kan de andere spoel kapot zijn.....

En als hij warm is, zal er te wijning spanning naar de cdi unit gaan. De vonken zijn dat te slecht.
En de spoel heeft een hoge weerstand.

Als de motofiets koud genoeg is, wil het nog wel eens lukken om hem te starten. Starten blijft slecht....

Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver benpater
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 5 aug. 2014 11:46 
Marco, ik heb de vonken nog wat beter bekeken maar krijg zeker geen vonken zoals die te zien zijn in je eerste filmpje. Ik moet al heel goed kijken en zie dan wat kleine gele vonkjes...

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 5 aug. 2014 12:03 
Ben, je hebt een PB

Harmony,
Hans,
( van af 't werk )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 5 aug. 2014 17:47 | Aangepast door: Hansv 
Zo, zojuist bij Ben vandaan gekomen, waar ik, gewapend met een geringe hoeveelheid kennis, een multimeter en een lijstje met meetwaarden naar de CX500c ging kijken.

Eerst maar even de meetwaarden op het grote stekkerblok:
(waarden in ohm)
wit - groen 347-473 --> 420
blauw - groen 464-568 --> 510
oranje - groen 95-116 --> 109
lichtblauw - groen 95-116 --> 110
oranje/rood - groen 81-99 --> 93
lichtblauw/rood - groen 81-99 --> 93
oranje/wit - groen 185-225 --> 207
lichtblauw/wit - groen 185-225 --> 207

Dat ziet er allemaal prima uit. Gaan we verder naar de spanning op wit en blauw, die uiteindelijk voor de ontsteking moeten zorgen. En dan was heel gek:

wit >90V 8,7 volt
blauw >100V 17,4 volt

Dat heb ik drie-vier keer gemeten, en het werd niet beter. Ik weet overigens een beetje hoe ik met een multimeter moet omgaan, dus ik snapte er niks van.
Deze waarden werden gemeten met de auto accu erbij, zodat de startmotor de zaak voldoende snel kon ronddraaien.

Ook maar het laad circuit gemeten, de drie gele draden van het voorste stekkerblok. Ook daar vreemde waarden
(waarden in ohm)
geel1-geel2 0 --> 1,8
geel2-geel3 0 --> 5,1
geel3-geel1 0 --> 4
En dat moet echt allemaal nul zijn.

De weerstand van elek gele draad naar massa moet oneindig zijn, en dat is het ook al niet:
(waarden in ohm)
geel1-massa - --> 500
geel2-massa - --> 450
geel3-massa - --> 450

Hier klopt iets helemaal niet !!

Zoeken, meten en zoeken. Zoeken, denken en zoeken. We kwamen er niet uit.

Totdat ik Ben zijn verhaal nog eens liet vertellen. En Ben had het over een branderige lucht die hij had geroken......

Peilstok losgehaald, en daar eens aan geroken. En of we zijn beiden slachtoffer van een massa hallucinatie, of er is een rooklucht aan de peilstok te ruiken. Te warm geweest? Of sluiting, en daardoor schroeien/brandje in de dynamo door een los metalen schilfertje? Dat laatste zou de afwijkende weerstandswaarden kunnen verklaren.

Mijn (voorlopige) conclusie: stator overleden: moet nieuwe in.
Wie heeft er een beter/sneller/goedkoper idee ?

Oh ja,.....
Ik weet dat er gezegd wordt dat een stator niet door te meten is, maar ik ben eigenlijk zo gruwelijk eigenwijs..........

Harmony,
Hans.
( die het best jammer vind dat 'ie niet meer behulpzaam kon zijn )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver benpater
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 5 aug. 2014 18:22 
Hartelijke dank Hans voor je snelle komst naar Bennekom!! Ik sluit me helemaal aan bij je bovenstaand verhaal.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 6 aug. 2014 09:29 
Hans, je bent niet eigenwijs. Je wil alleen uitsluiten wat er fout zit. Je bent juist iemand die tot het gaatje gaat. Ik vind dat persoonlijk niet verveldend, mooi juist. Nu weet je wel waar je over praat. Nu begrijp je ook waar ik zelf mee worstel als ik over waarden ga praten op de site.

1 ding begrijp ik niet helemaal. Je hebt zitten meten met de witte en blauwe draad. Ik hoop naar de groene. Deze neer waarden zijn zeker te laag. 66 tot 80 volt is wenselijk. Ook ik heb vaak zat met ohm zitten meten, maar daar ben ik ook al vaker tegen de lamp gelopen.

Je moet echt meten met belasting, en de spanning. Dan weet je ook hoe of wat.

Ik ben juist heel blij met jouw verhaal. Voor mij leerzaam.


een nieuw vervangende imitatie dynamo kan ik leveren. Zal zo rond de 170 euro kosten.
Voor meer info/offerte mail gerust naar:
marcobecker@zonnet.nl

Ik bouw ze ook in voor derden.
of lever de onderdelen die nodig zijn.

Trouwens, op het filmpje stinkt die vonk behoorlijk. Dus ja, je kunt en zou het kunnen ruiken.

Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Slaat af en wil niet meer lopen.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven