Het lijkt...een kapotte dynamo.
Al eerder was de ontsteking er mee gestopt. Toen geen laadproblemen en prima meetwaarden van de 3 spoelen. De Ignitech deed vanaf dat moment dienst als prima ontsteking. Nu echter plots nauwelijks nog laadspanning. bij 600t/min liep de spanning 3 volt op naar 12,68v. Ik meet geen sluiting naar massa van de spoelen. Ik meet op één set spoelen wel een veel lagere ohmse waarde. En lopend komt de spanning op 2 van de spoelsets net op 5 volt! de laatste set blijft 0 volt. Ik ga er vanuit dat dit toch echt een kapotte dynamo betekend.
De hamvraag wordt nu wat voor dynamo terug zetten. Aangezien er een Ignitech is geplaatst heb ik begrepen dat de 2 speciale spoelen voor de ontsteking niet meer nodig zijn en er dus een zwaarder type (CX500E?) dynamo gemonteerd kan worden. Iemand hierover advies?
Verder ben ik nog benieuwd of het zinvol is de keramische kering nu te vervangen, lekken doet hij niet. Het blok is wel eens open geweest maar heb geen idee wat er toen is gebeurd. Ook denk ik nog aan kering schakelpook en distributie. Als de spanner over de helft is vervangen?
Ernst-Jan
CX500A 1979