Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Vraag over de koppeling

 
Schrijver cb-kees
Gast 
#1 | Geplaatst: 5 feb. 2004 13:21 
Als er geen olie in het blok zit werk de koppeling(shandel) dan wel gewoon ?
Of werkt dat alleen als er oplie in het blok zit. Motor waterpompkeringen enz vervangen blok laten stralen en opnieuw gespoten nu ben ik hem weer aan het opbouwen en nu werkt de koppeling niet. Iemand een idee ?

Groetn Kees

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 5 feb. 2004 15:50 
Hallo Kees, de koppeling van de cx is een zgn "natte platen koppeling" (net als die van veel motorfietsen) en draait dus in de carterolie.
Kijk ook eens op de volgende site:Alles over CX en GL klik daar op "technics", dan op technical drawings, en daarna bij "clutch"
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver cb-kees
Gast 
#3 | Geplaatst: 6 feb. 2004 15:32 
Nou ik bedoel eigenlijk het handeltje wat op het blok zit kun je dan voelen of hij de platen vrij drukt?

kees

Schrijver fjmiedema
Gast 
#4 | Geplaatst: 10 feb. 2004 11:57 
Het theoretisvhe verhaal van een natte platen koppeling is: dat deze tijdens het ontkoppelen "gesmeert"wordt door de olie. Het kan dus heel goed dat je koppeling wel werkt, maar omdat er geen olie in het blok zit er geen ontkoppeling plaats vind. Daarbij is het ook nog zo dat de eigelijke vrijloop maar enige milimeters bedraagt waardoor de koppeling in droge toestand dus niet ontkoppeld. Mijn verhaal is gebaseerd op techniek die in tractoren wordt gebruikt. Hoe het bij jou motor zit kan ik niet goed beoordelen, maar de werking en het principe blijft het zelfde.

Succes Folkert Miedema

Schrijver mcu
Gast 
#5 | Geplaatst: 10 feb. 2004 16:30 
Ja kun je ook proberen zonder olie in het blok.
Alleen het hefboompje benodigd veel kracht als de kabel er niet in zit en de normale bediening gebruikt wordt.

Gr Marc.

Schrijver kaspar
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 10 feb. 2004 20:34 
Als ik me niet vergis zou de ontkoppeling het gewoon moeten doen zonder olie. Kaspar
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Vraag over de koppeling

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven