Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Koppeling probleem?

 
Schrijver Pdekoning
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 5 okt. 2014 16:35 
Direct nog een draadje:

Vorige week olie en filter vervangen. Shell Helix 10w40.

Nu wil de motor rijden, bij ingetrokken koppeling in de eerste versnelling, bij starten. Dit was mij voorheen niet opgevallen. Starten in zijn vrij gaat wel prima.

Proberen de motor weg te zetten met ingetrokken koppeling geeft toch weerstand in elke versnelling. Ik weet vrij zeker dat dit met de oude olie niet zo was.

Eenmaal warm (ont)koppelt hij prima. Hij slaat ook niet af.

Dit kan de olie toch niet zijn? Ik lees alleen maar tegengestelde berichten, dat juist een slippende koppeling als gevolg heeft.

Dan de vraag hoeveel ik de koppelingskabel strakker kan zetten. Ik heb deze informatie nog niet gevonden op het forum. Hoe test je dit?

Dank voor de info weer,
Pieter

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 5 okt. 2014 17:18 | Aangepast door: Hansv 
Tja, ik heb acht jaar geleden mijn eerste CX gekocht. Toen wist ik nog niets van deze eigenzinnige en zeer aparte motoren af.

Nu, ruim acht jaar later, weet ik er nog steeds niet zoveel van af.


Ik gebruik olie voor motoren. Is wat duurder, maar ik ben eigenwijs. Ook mijn CX wil al acht jaar lang wanneer ik na het starten in de eerste versnelling ga meteen wegrijden. Als de olie een beetje opgewarmd is, of de motor, dan is het 'probleem' over. Tot nu toe heb ik me er niet zoveel zorgen over gemaakt.

De hevel beneden aan, bij de koppeling, staat bij mij ongeveer horizontaal. Een mede CX-er die een moeilijke en zwaar gaande koppeling had, had de hevel een flink stuk meer naar beneden wijzen. Bijstellen hielp toen.

Misschien helpt het jou ook......

En om het lekker ingewikkeld te maken: ik heb gehoord van verkeerde olie die juist een klevende koppeling ten gevolgen had.

Harmony,
Hans.
( die geleerd heeft, door schade en schande )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 5 okt. 2014 17:24 
Het koppeling handel moet in alle standen van het stuur 2 mm speling hebben dan weet je zeker dat de koppeling niet slipt door dat de kabel te strak staat
kijk wel even of de kabel soepeltjes beweegt
dat hij word vastgehouden door de buiten kabel

en over de olie die gebruikt word of gebruikt moet worden bestaan vele meningen. staan allemaal al op deze site zoek er maar na
gr Arnold

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 5 okt. 2014 17:38 
Pieter
probeer eens een paar foto's hier te plaatsen.
En als ik alles lees weet ik het niet zo.
Beging voor je nog meer geld uit geeft eens te kijken naar het frame.
En het Electra.
Vervolgens even compressie meten moet tussen de 10 en 12 bar zitten.
De koppelingsplaten zullen wel vol zitten met vuil.
Als je het motorblok aanpakt, pakkingen set compleet met filters en alle rubbers is bij Marco +- 140 euro maar dat weet ik niet zeker even mailen met Marco.
Stator +-140 euro
Een paar banden hier in den helder bt45 achterband 125 euro compleet met omleggen.
Verder een donorfiets kopen voor 400 euro zou ik niet doe 100 euro Max.
En kijk even of iemand van de cx clup in de omtrek waar je woont even mee wil kijken.
Dat kan nooit kwaad.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Pdekoning
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 5 okt. 2014 18:24 
Tja, alle meningen over olie had ik al doorgenomen. Ik had begrepen dat Shell Helix op zich prima zou zijn.

De koppelingshevel staat inderdaad op 90 graden. Speling is met het stuur volledig naar rechts vrijwel nul, dus strakker kan eigenlijk niet, met kans op een slippende koppeling, denk ik zo.

Foto's zal ik wel eens plaatsen. Ik heb de uitleg gelezen en vanaf een iPad is dat wat bewerkelijk.

Dank voor de snelle reacties!

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 5 okt. 2014 20:37 


Bij een te hoog olie peil kan je dit soort problemen wel krijgen dat de koppeling gaat plakken. Tevens olie keuze kan een probleem zijn, echter jouw keuze lijkt mij niet verkeerd op dit moment.

Dus dan kan het zijn dat de platen versleten zijn. Nu kan de koppeling niet snel genoeg zijn olie afvoeren omdat de groeven te ondiep zijn.

Dan kunnen we nog de speling op de kabel bekijken.


En eventueel de koppeling platen zelf nog na lopen. Helaas is dat filmpje mislukt, dus die kan ik niet tonen. Wel de losse informatie over de koppeling.



en deze...


Voor onderdelen en prijzen kun je gewoon mailen naar: marcobecker@zonnet.nl
Ja, en hierboven hebben ze dat al aangegeven.
Er zijn er steeds meer die dat doen.
Groetjes Marco.
Voor meer info:

https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver udent

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 5 okt. 2014 22:17 
Starten, gas geven dan in zijn een schakelen.
koude dikke olie wordt dan tussen de kopp.platen uit geslingerd, zodat de platen wel vrij komen.
als de olie warmer wordt en dus dunner dan is het probleem weg. Gewoon doorrijden dus.
Gr theo.
theo cx ds

Schrijver antoon

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 6 okt. 2014 08:38 
ECHTE MOTOR olie gebruiken, anders heb je kans dat de koppeling blijft plakken, heb ik ook gehad!
Gr Antoon

Schrijver sieds

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 6 okt. 2014 13:05 | Aangepast door: sieds 
Inderdaad Antoon:
Motor olie met een JASO MA1 of MA2 code voor natte platenkoppeling!
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'- 3 x '83
'Leaver dea as slaef'

Schrijver Pdekoning
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 6 okt. 2014 16:46 
Heren, dank voor alle tips. Gezien mijn stator problemen gaat de olie er waarschijnlijk eerder uit dan bedoelt.

Tevens heb ik dan direct de kans de koppeling na te kijken. Om in ieder geval de groeven leeg te vegen.

@Marco: ik had je filmpjes gebruikt voor de motor- en cardanolie bijvul techniek. Dus max op de peilstok, zonder in te draaien. Van de drie liter flessen heb ik iets minder dan een halve over. Ik kan iets proberen af te tappen, als tijdelijke oplossing.

Pieter

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Koppeling probleem?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven