Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

opening schuin onder waterpomp ?

 
Schrijver Wtuinman
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 9 okt. 2014 20:48 
Hallo wie weet waar de opening links onder de waterpomp in het achter carter voor dient? Had de koelbuis aangesloten en dacht; als ik blaas is hij dan luchtdicht? Alleen daar ontsnapt lucht uit. Na loshalen van waterpompdeksel zie ik links onder de schoep net buiten waar de seal komt een schuin gat, waar is dat voor ?

Schrijver beussie
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 9 okt. 2014 21:19 
de seal waar je het over hebt is om koelwater wat achter de schoep van de waterpomp komt af te voeren naar buiten toe anders komt het in de olie en dat is dan niet goed

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 9 okt. 2014 21:24 | Aangepast door: Hansv 
Als ik je beschrijving drie keer door lees, dan denk ik dat je doelt op het afvoergaatje.

Harmony,
Hans.
( die denkt dat 'ie het snapt, maar er ook heel goed naast kan zitten )

PS Terwijl ik een plaatje erbij zocht had Beussie het antwoord al geschreven...
Meestal is het hier een wedstrijdje in goede antwoorden geven......



Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Wtuinman
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 9 okt. 2014 21:46 
Maar misschien domme vraag, maar als je motor niet draaid, is het niveau daar dan zo laag dat het niet daar wegsijpelt , het koelwater welteverstaan.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 9 okt. 2014 22:28 | Aangepast door: Hansv 
Daar hoort helemaal geen koelwater te komen. Dat moet worden tegengehouden door de waterpompseal, in het nederlands de waterpompafdichting, of mechanische afdichting.

De reden dat dat gaatje er is, is dat de afdichting het kan begeven, in meer of mindere mate. Zonder dat gaatje zou er dan koelwater bij de olie kunnen komen, en dat is iets wat je echt niet wilt.

Het eventuele koelwater loopt nu door het gaatje naar buiten op het achterdeksel, waar het een spoortje achterlaat. En dat spoortje geeft aan dat het blok er onder uit moet om de waterpomp seal te vervangen.

In het tekeningetje hierboven bevind zich links van de oliekeerring olie, en rechts van de waterpompkeerring, dus de mechanische afdichting, water. Tussen beide keerringen zit niets, nou ja, lucht dus. Komt er olie daar: foute boel. Komt er water daar: foute boel.

Harmony,
Hans.
( die zo'n geval heeft staan, compleet met lekspoortje )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Wtuinman
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 9 okt. 2014 22:37 
Oke dus kan ik concluderen dat als ik door middel van blazen daar lucht uit krijg hij vervangen moet worden of is het door de viscositeit van water dan wel gedicht ? Heb alles los gehad en volgens peters handboek in elkaar gezet seal en ringetjes etc .

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 10 okt. 2014 07:03 
niet op blazen in de seal zit een rubber en dat blaas je kapot bij een te hoge druk
en de seal zijn simpel gezegd 2 schijfjes die op elkaar draaien en door een veer op elkaar worden gehouden die moeten oficieel als nieuw gemonteerd worden mer wat zeep (afwas) tussen de shijfjes dan lopen ze makelijker op elkaar in en luchtdruk is daar niet echt welkom

gr Arnold

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 opening schuin onder waterpomp ?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 4
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven