Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

geen vonk rechter cilinder

 
Schrijver serge
Gast 
#1 | Geplaatst: 7 feb. 2004 09:18 
geachte cx-ers

ik heb een klein probleempje met mijn cx uit 1980. Afgelopen zomer heeft mijn cx de geest gegeven en na onderzoek bleek dat de krukas kapot was en nog een paar dingen meer.
Dus leek hij mij verstandiger een ander blokje onder mijn cx te bouwen, ik heb een blok kunnen vinden bij woesthof en deze eronder gezet. Meteen starten en mooi lopen( ikke heel blij) maar toen ik hem de tweede keer wilde starten liep hij maar op een cilinder. De rechtercilinder krijgt nu geen vonk meer?? Ik heb de bedrading van mijn cdi kastje al omgedraait om te kijken of hij dan wel vonkt en dat doet hij wel. Ook heb ik al een andere cdi( nog bedankt willem) geprobeert maar nog steeds geen vonk.
Heeft er iemand nog een idee?

groetjes serge

Schrijver Ray
Gast 
#2 | Geplaatst: 7 feb. 2004 12:59 
Als je de boel omdraait, en rechts doet het wel, doet links het dan ook, of juist niet? En asl je hem een tijdje laat lopen zodat ie wat warmer wordt? Ik heb gelezen dat het wat vaker voorkomt, dat ie koud soms maar even op 1 cylinder loopt. En wat gebeurt er als je probeert meer toeren te maken? Valt de rechtercylinder dan wel in, of helemaal niet? Het lijkt dat je CDI, je bougies, bougiekabels en bobines onder de tank wel OK zijn. Wellicht zou het dan de stator in het blok zijn, maar dat is zeldzaam, dus schrik niet te hard. We zullen alders even moeten wachten tot Rupert of Idsart dit lezen, want dat zijn de experts binnen de club wat dat betreft...
Probeer hem eerst maar eens warm te laten lopen, en kijken of ie op een gegeven moment mee gaat doen. Kijk ook even wat ie bij hogere toeren doet, zo ongerveer 3500 a 4000....Je CX kan daar wel tegen voor een keer...
Succes
Ray (die dit verhaal bekend voorkomt van eerdere topics hier...)

Schrijver serge
Gast 
#3 | Geplaatst: 7 feb. 2004 15:26 
als ik de boel omdraai doet links het niet.
hoger in de toeren laten lopen dan doet de rechtercilinder wel mee.
ik ga vanmiddag even proberen alle contactjes schoonmaken en inspuiten met wd40.
Maar ik denk zelf niet dat het in het blok zit omdat er een ander blok onder zit, en het vorige blokje had hier ook al last van dat zal dus erg toevallig zijn.

groetjes serge

Schrijver rupert
Gast 
#4 | Geplaatst: 8 feb. 2004 09:38 
Serge,
Is deze samenvatting juist :
1) eigen CDI, zowel oud als nieuw blok : lage toerentallen : geen vonk rechts
2) eigen CDI : wel vonk bij 3-4000 toeren.
3) rechts en links op CDI gewisseld : rechts wel vonk, links niet
4) andere CDI normaal aangesloten : rechts nog altijd geen vonk
Bevestig dit even, wil je ?

Schrijver serge
Gast 
#5 | Geplaatst: 8 feb. 2004 10:12 
rupert
zoals je het hierboven samenvat is helaas helemaal correct.
gisteren heb ik alle stekkertjes en contactjes nog een keertje schoongemaakt en ingespoten met wd40 maar helaas.
kan het iets te maken hebben met de spanningsregelaar?

groetjes serge.

Schrijver jerrimy
Gast 
#6 | Geplaatst: 8 feb. 2004 11:34 
rechts een breuk in je bougie kabel, of slechte massa op je bobine ???

groet jerrimy

Schrijver serge
Gast 
#7 | Geplaatst: 8 feb. 2004 11:45 | Aangepast door: serge 
jerrimy

als ik de kabels omdraai uit de cdi-unit dan heb ik rechts wel een vonk dus vanaf de cdi kast lijkt me alles in orde.

groetjes serge

Schrijver mcu
Gast 
#8 | Geplaatst: 8 feb. 2004 13:10 
Klinkt als helaas!!
Waarshijnlijk toch een van de geverspoelen in het blok defect.
Deze moet je maar eens nameten volgens vraagbaak procedure.

Succes Marc.

Schrijver rupert
Gast 
#9 | Geplaatst: 8 feb. 2004 17:25 | Aangepast door: rupert 
Serge,
Volgens mij is er inderdaad iets mis met de kablering van de ontsteekpuls rechts. Ik zou voorzichtig een speld in de isolatie van de licht-blauwe draad prikken AAN de CDI box. Meet tussen deze speld en de massa de weerstand. Je zou iets moeten meten in de orde van 100 Ohm. Eventueel kan je vergelijken door de naald in de oranje draad van de CDI box te prikken. Hier moet je dezelfde waarde meten.
Dat de rechter cylinder bij 3-4000 toeren wel vonkt is normaal omdat de vervroegingsspoel dan voldoende stroom begint te geven.
Volgens mij heeft de spanningsregelaar er niets mee te zien omdat de CDI installatie is helemaal "zelfbedruipend". Ze gebruikt nergens de 12 V batterijvoeding.
Rupert

Schrijver serge
Gast 
#10 | Geplaatst: 8 feb. 2004 17:57 
rupert

bedankt ik ga dit proberen te meten moet ik alleen nog even kijken waar ik een weerstandmeter(of hoe zoiets heet) kan lenen.
moet ik dit meten op contact of met draaiende motor (of is dit een stomme vraag).

groetjes serge

Schrijver rupert
Gast 
#11 | Geplaatst: 8 feb. 2004 18:39 
Ik zal enkel op je eerste vraag antwoorden : gewoon zonder kontaktsleutel in het slot.
Succes

Schrijver serge
Gast 
#12 | Geplaatst: 8 feb. 2004 21:43 
ik ga volgend weekend er weer mee aan de slag.
Aangezien ik voor mijn werk de hele week van huis ben.
als er nog vorderingen zijn laat ik het jullie nog wel even weten.
alvast bedankt voor de reacties en tips

groeten serge

Schrijver Idsart
Gast 
#13 | Geplaatst: 10 feb. 2004 09:16 
Tja, wat moet ik er nog aan toevoegen?
Kan zijn dat er diverse onderdelen niet meer helemaal okay zijn. Wellicht nieuwe bougies er in. Bougie doppen?
Idsart

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 geen vonk rechter cilinder

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ hupypupy ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven