Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Blok er uit

 
 
Pagina  Pagina 1 van 3:  1  2  3  Volgende »

Schrijver Bertbig

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 23 nov. 2014 15:17 
Goedemiddag,

Over een poosje wil ik het blok uit de blauwe CX halen. Kan ik goed bij de roest in het frame en lekker het blok goed schoonmaken en spuiten. Is hard nodig. Mooi klussie voor de winter.

Nou heb ik jaaaren geleden zo'n liftding gekocht, eigenlijk om mijn XT500 op te krikken. En die wilde ik onder het blok zetten. Blijkt dat ding in de laagste stand een centimeter te hoog (30 of zo), dus dat gaat niet. Kon ik eindelijk dat ding een keer gebruiken

Nu heb ik ergens op de site een zelfgemaakte bloksteun gezien, maar dat is weer extra werk.

Iemand nog een slim idee?

En moet het blok echt zakken om het er uit te halen of is zijdelings wegrijden voldoende als ik de bouten en motorsteunen er uit heb?

Of dan toch maar een takel kopen?



CX500c '83 Candy Universal blue en een CX500 '81 in Candy Sapphire Blue (en een Yamaha XT500)

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 23 nov. 2014 15:55 
Met een krik er onder een met wielen.
Is al veel over geschreven.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Bertbig

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 23 nov. 2014 15:57 | Aangepast door: Bertbig 
Ok, zo'n garagekrik...

Ik ga me aanleren om eerst te zoeken in het forum

Dank je,

Bert
CX500c '83 Candy Universal blue en een CX500 '81 in Candy Sapphire Blue (en een Yamaha XT500)

Schrijver peter cxje

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 23 nov. 2014 16:25 
En ja het blok moet iets zakken om hem er uit te halen.
Dan zet je de cx op de bok en zet je hem op een balkje, kan je dat ding toch nog gebruiken.
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

Schrijver Bertbig

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 23 nov. 2014 16:32 | Aangepast door: Bertbig 
Das een goed idee. Dan neem ik een dik balkje kan ik ook nog wieltjes onder dat hydraulische ding maken!

Hoeveel cm moet het blok ongeveer zakken? Dan kan ik uitrekenen hoe dik de balkjes moeten zijn...
CX500c '83 Candy Universal blue en een CX500 '81 in Candy Sapphire Blue (en een Yamaha XT500)

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 23 nov. 2014 17:22 | Aangepast door: A Koopmans 
Pas op met het omhoog zetten van de cx
Het zwaartepunt kan dan zover komen te liggen dat hij door zijn middenbok heen klapt
Dus zorg ervoor dat de middenbok niet weg kan

Schrijver Bertbig

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 23 nov. 2014 18:09 | Aangepast door: Bertbig 
Ja inderdaad. Ik was daarom van plan om ook een balkje onder de bok te zetten.

Als iemand weet hoeveel het blok moet zakken om het er uit te halen ga ik balkjes zagen
CX500c '83 Candy Universal blue en een CX500 '81 in Candy Sapphire Blue (en een Yamaha XT500)

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 23 nov. 2014 22:59 | Aangepast door: Hansv 
Bert,

Ik weet het niet precies. ( als ik iets fout zeg wordt het vast wel verbeterd )

Ik neem aan dat uitlaat, cardan borging en carburateurs los zijn gemaakt en weggehaald, en dat eventuele kabels en elektra ook losgehaald is....
.
Als je het blok (en dus de motor) ondersteund hebt kun je beginnen om de boel los te halen.

Ik noem nu even op in de volgorde van onder-achter naar voor-boven.
Onderste bout, twee kleinere bouten links en rechts, schetsplaten, met de midden-ophanging, en dan het hulpframe. (volgorde is niet heel erg belangrijk, dacht ik)

Het blok is nu (theoretisch,) voor-uit te rijden, los van de motor.

Waar je mee komt te zitten, om het blok er onderuit te krijgen, is het hulpframe, wat achter de radiator loopt. Daarvoor moet (in elk geval de voorkant van) de motor een paar centimeter omhoog. Het is al weer een tijdje geleden, maar een centimeter of vier-vijf moet je ongeveer wel incalculeren. Hoe verder je het blok naar voren schuift, hoe minder het frame omhoog, of het blok omlaag moet.

En kijk uit aub. Het wordt een onstabiel geheel, zo met alles los en zwaartepunten en dergelijke.....

Harmony,
Hans.
( die het lang geleden ook eens heeft moeten doen)

PS bovenstaande geld voor een CX500(zAB) , dus er zal best wel een afwijking t.o.v. een "C" in zitten....
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Bertbig

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 24 nov. 2014 00:52 | Aangepast door: Bertbig 
Hee Hans,

Duidelijk verhaal, dank je!

Het gaat om een CX500B als ik het goed heb (zwarte wielen, rechthoekig remvloeistofpotje) dus jouw beschrijving moet kloppen. Ik heb ook een C, maar dat blok hoeft er niet uit.

Nu weet ik voor hoeveel ruimte ik ongeveer moet zorgen!

Bert
(Die de CX500B niet kan houden maar gaat restaureren om hem te redden van de ondergang)
CX500c '83 Candy Universal blue en een CX500 '81 in Candy Sapphire Blue (en een Yamaha XT500)

Schrijver beinhart

Bestuur 
#10 | Geplaatst: 24 nov. 2014 01:33 
Hans,

Wij doen de rat en flicka precies hetzelfde een blok er onderuit halen.
bert: flicka is de custom van mijn vriendin en de rat is mij gewone cx (allemaal hebben ze een naam)
Maar met een verhuiskarretje en 2 stoeptegels erop gaat het ook goed. Zo doen wij het altijd. En dan als laatste de onderste achterste bout bij de voetsteunen en als 1na laatste de bovenste bout, want dan kun je het blok eruit kantelen.

Groetjes werner ( maandag eens een ander stuur proberen op mijn rat)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver chantal

Bestuur 
#11 | Geplaatst: 24 nov. 2014 08:00 
voor je je blok eruit haalt dubbelcheck of alles los is aan kabels en cardan enz. heel lastig om tot de ontdekking te komen dat je toch wat vergeten ben en je er alleen voor staat en het blok al halverwege naar beneden is......

Schrijver Bertbig

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 24 nov. 2014 08:08 
Dank voor jullie reacties. Daar heb ik wat aan.

@Werner: geinig dat de motoren namen hebben . Bij ons heeft de auto ook een naam. De motoren niet. Komt waarschijnlijk omdat mijn vrouw niet motor rijdt.
CX500c '83 Candy Universal blue en een CX500 '81 in Candy Sapphire Blue (en een Yamaha XT500)

Schrijver coenox

Voorzitter 
#13 | Geplaatst: 24 nov. 2014 09:22 | Aangepast door: coenox 
<off topic>

Bij ons ook namen, Bertbig. Mijn vrouw Lieke en dochter Stephanie rijden ook motor. Combineer dat met een uit de hand gelopen hobby dan krijg je dit:

Merlijn (Silverwing van Lieke)
Ouwe Rooie (mijn eerste CX)
Groen Draeck (CX500 C van Lieke)
Angel (witte Deauville van Lieke)
Silverding (mijn Silverwing)
Double Trouble (mijn 'moet ooit nog in elkaar' project)
Lala (Rebel 125 van dochter)
Lola (Vespa bromscoooter)
Sumsi (Vespa V90)
Gandalf (GL1000 Goldwing)

Voordeel is wel dat we gelijk weten over welke het gaat, kentekens onthoud ik niet meer </off topic>

Overigens sta er op de site ook hoe je zelf een hulpje kan maken voor het uitbouwen van het blok: hulphondje
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 24 nov. 2014 10:08 
Ten tijde van de stator-reparatie aan mijn "Rode Rakker"(weer een naam) moest ik ook zo'n hulp-hondje maken.
Dat ging als volgt LEES HIER
Later bleek dat met een klein schaarkrikje tussen onder- en bovenplank de hele boel erg makkelijk op-en neer te bewegen was.

Harmony,
Hans.
( die naast zijn "Rode Rakker" ook een "Zwarte Zwerver" heeft, en ooit ook een "Bah'kup" en een niet zo engelachtige "Blauwe Engel" heeft gehad )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Bertbig

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 24 nov. 2014 10:37 | Aangepast door: Bertbig 
Leuk, wordt bijna het 'grote hoe-heet-de-motor topic'.

Bedankt voor de reacties!
CX500c '83 Candy Universal blue en een CX500 '81 in Candy Sapphire Blue (en een Yamaha XT500)

Pagina  Pagina 1 van 3:  1  2  3  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Blok er uit

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven