Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

mijn GL500

 
 
Pagina  Pagina 8 van 9:  « Vorige  1  2  3  4  5  6  7  8  9  Volgende »

Schrijver PHGL500

Forum Lid 
#106 | Geplaatst: 12 juni 2023 13:01 | Aangepast door: PHGL500 
switchback: in de behuizing van je knipperlicht heb je dan een duplolamp (dus met 2 gloeidraadjes, 5/21W). als je het kontakt aanzet, gaan de 5W draadjes branden. op het moment dat je richting aangeeft, b.v. naar rechts, schakelt het 5W draadje uit en gaat het 21W draadje knipperen. het 5W draadje in het andere knipperlicht blijft dan gewoon branden. schakel je je knipperlicht weer uit, dan gaat het 5W-draadje weer branden.

stadslicht: een van de 2 kuipjes had een koplamp met een (gele) halogeen 55/60W lamp, maar geen mogelijkheid voor stadslicht. de kuip van de motor heeft die wel, maar het frame rond het glas (dat dus de koplamp vasthoudt) mist een plaatje met schroefgat, waarin je de schroef vastzet die de koplamp in het vasthoudt. de stadslichtloze koplamp is wat dat betreft beter. maar doordat de zekering (de meest rechtse van de 4) is doorgebrand, heb ik het idee dat die het dimlicht, switchbacks en achterverlichting zekert. want grootlicht doet het namelijk wel. (stadslichtje is fysiek kaduuk, beide kabelbomen hebben wel de bedrading voor stadslicht, heb ik het idee).
GL500 73k miles |
2x Saab 9000 |
Pan European 1100 & 1300 |
Volvo V70 |
Mercury Capri 1.6 16v cabriolet

Schrijver PHGL500

Forum Lid 
#107 | Geplaatst: 2 juli 2023 17:49 
vandaag weer even wat geknutseld aan de GL500.

het achterspatbordje was nog grijs en er lag een bruinmetallic naast (die had ik meegenomen naar 't hoge noorden om de kleur te vergelijken, normaal gesproken ligt-ie op zolder). inmiddels was ik vergeten hoe de sluiting van het koffertje gezekerd zat. daardoor dus een borgclip (à €5, bleek later...) naar de vaantjes gedraaid. uiteindelijk het grijze spatbordje gedemonteerd en meteen de Krauser zijkofferbeugels-met-knipper verwijderd. aangezien ik nog 2 toerbuffels van Honda heb, denk ik niet dat ik op de GL500 zij- en topkoffers nodig heb. scheelt ook weer sleutels aan de sleutelbos.

het uitruilen van de spatbordjes ging aardig goed. alleen het terugbouwen van de slotmechanieken van het topkoffertje (of buddyseat) is altijd weer een gevecht met de constructie en de beschikbare ruimte. uiteindelijk zit dat ook weer, zij het aan één kant. vervolgens 2 knipperlichten en een netter achterlicht (dat leek wel NOS) gemonteerd. die kwamen samen met het topkoffertje en nog wat grut uit een handeltje dat ik een paar jaar geleden uit regio Den Helder had overgenomen van iemand die zijn GL/CX ombouwde naar een café-racer en die onderdelen niet meer nodig had. de bedrading van de knippers is ook weer aan het juiste draadje aangesloten, al is de verbinding wat ruim, dus dat vraagt even wat knijp-aandacht. alleen het achterlicht nog monteren en aansluiten.

twee weken geleden met het voorwiel met daaromheen een lege band naar de lokale motormeneer gereden die mijn neus in de juiste richting duwde: 'ik wil er best een nieuwe band omheen leggen, maar kijk eerst eens of je 'm rijdend kan krijgen. de band die er nu om ligt, is niet meer te krijgen (BT45), en voor een hobby-motor is dat best een dure band'. de banden zijn nu 9 jaar oud. ze zijn er om gekomen in de voorbereiding van een €500-challenge van het motorforum, die voor mij uiteindelijk niet door ging.
GL500 73k miles |
2x Saab 9000 |
Pan European 1100 & 1300 |
Volvo V70 |
Mercury Capri 1.6 16v cabriolet

Schrijver PHGL500

Forum Lid 
#108 | Geplaatst: 14 juli 2023 11:41 
afgelopen weekend het achterspatbord (grijs) vervangen voor een bruine. was een beetje pielen, maar uiteindelijk wel gelukt. ook de montage en weer werkend krijgen van de OEM knippers en remlichten aan de achterkant is gelukt. ook de switchbacks aan de voorzijde werken weer. de stekkertjes van een van de nieuwe achterpinkers waren wat kleiner dan de hulsjes waar ze in moeten, dus dat gaf af en toe een continu brandende richtingaanwijzer, maar ook dat is creatief opgelost.

probleem waar ik nog af en toe tegenaan loop is de bevestiging van het topkoffertje. de twee 'sloten' waar het topkoffertje in moet klikken, zijn op zich goed, maar ik moet het koffertje met veel kracht in de sloten drukken, waarbij ik de kracht op de bodem van het koffertje moet zetten, dus niet op het deksel, want dan breekt de boel, vrees ik. ondertussen nog op zoek naar een sluitclip voor het slotsysteem. die 'verbogen paperclips' moeten dus €5 per stuk kosten...

verder nog op zoek naar een 'in-tank' benzinefilter. al denk ik dat het handiger is om een compleet nieuw benzinekraantje, inclusief vacuum-bediening te bestellen.
GL500 73k miles |
2x Saab 9000 |
Pan European 1100 & 1300 |
Volvo V70 |
Mercury Capri 1.6 16v cabriolet

Schrijver PHGL500

Forum Lid 
#109 | Geplaatst: 8 okt. 2023 13:33 
de veertjes voor de sloten van het topkoffertje zijn inmiddels gemonteerd, en het koffertje laat zich weer vastklikken op het frame. de Krauser-zijkoffers, inclusief knippers in de bevestigingsdelen zijn inmiddels vervangen door pinkers voor een 'gewone' GL500.

waar ik nu naar op zoek 'moet', is een betaalbaar alternatief voor het in-tank benzinefilter, want €45 voor een stukje plastic vind ik te gortig. ik zie op E-bay benzinekraantjes met filters voorbij komen die geschikt zouden zijn voor de GL500, maar daar zit dan geen vacuum-aansturing aan, en het uitlaatje voor de benzineslang naar de carburateurs zit 'verkeerd': bij de huidige wijst het uitlaatje naar achteren (richting achterwiel) en heeft vacuum-aansturing, bij die op E-bay wast het naar rechts (richting het midden van het frame), en die heeft geen vacuum-aansturing, waardoor ik me afvraag of die wel geschikt is.
GL500 73k miles |
2x Saab 9000 |
Pan European 1100 & 1300 |
Volvo V70 |
Mercury Capri 1.6 16v cabriolet

Schrijver GL5
Forum Lid 
#110 | Geplaatst: 9 okt. 2023 16:52 | Aangepast door: GL5 
Zat er bij Ali niets voor je bij, mbt een filter onderdeel?

Schrijver Ron
Forum Lid 
#111 | Geplaatst: 9 okt. 2023 19:21 
Dit is leuk leesvoer voir ons, goed bezig Aan een vacuum benzinekraan met filter kan ik je helaas niet helpen, maar kun je er niet een filter overheen schuiven van een gewone, standaard benzinekraan?
Per aspera ad astra

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#112 | Geplaatst: 10 okt. 2023 09:52 
Deze deur zal al wel ingetrapt zijn, maar gewoon een filter in de leiding zetten ? Begrijp ik iets niet?
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver PHGL500

Forum Lid 
#113 | Geplaatst: 20 okt. 2023 13:47 
nou, ik begrijp zelf ook iets niet.

het benzinekraantje heeft een soort van twee-delige afsluiter. of eigenlijk een twee-delige opener: fysiek met het vleugeltje aan het kraanhuis, zeg maar. maar ook nog een vacuum-gedeelte met een rubberen membraan. die wordt bediend door (als ik het goed heb) het vacuum van een van de carbs (de rechter?).

wat ik uiteindelijk, per saldo, nodig heb is een benzinefilter voor bovenop het deel van het kraantje dat de tank in gaat, en een afdichtingsring tussen tank en kraantje. maar zoals gezegd: dat filtertje kost dus €40+, en dan weet ik nog niet eens of dat afdichtingsrubbertje meegeleverd wordt. en daarbij mijn vraag: als ik er een ander kraantje in zet, zonder vacuumbediening, wat doe ik dan met de vacuum-aansturing vanuit de carbs. wat ik dan dus wel moet doen: a l t ij d het benzinekraantje dichtdraaien als ik afstap, want dan heb ik een constante benzinestroom naar de carbs. denk ik..

(best leip: ik val over €40 voor een plastic filtertje, maar betaal wel €24 voor twee klemmetjes (van 4cm lang per stuk) om het slot van een koffertje vast te kunnen zetten )

misschien eerst maar eens kijken of de motor überhaupt wel wil starten. met een benzinehulptankje, aangesloten op het benzineslangetje (of is er een andere manier om de vlotterkamers van de carbs te vullen? #nitwit) ze staat tenslotte al een jaar of 8 stil, maar draait wel rond. Het is Japans, dus zal het wel, maar toch effe zeker weten...
GL500 73k miles |
2x Saab 9000 |
Pan European 1100 & 1300 |
Volvo V70 |
Mercury Capri 1.6 16v cabriolet

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#114 | Geplaatst: 20 okt. 2023 14:06 
Niet gebruikte vacuum aansluiting afdoppen op de carburateur.

Kraantje dicht bij stilstaande motor altijd een goed idee, in theorie niet nodig. Totdat er een vlotter in de carb blijft openstaan en dat zal wel eens gebeuren

Plezier, Frans

(voorstander van klassieke handbediende kraantjes, vacuum bediend te vaak kapot gezien)
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver PHGL500

Forum Lid 
#115 | Geplaatst: 20 okt. 2023 14:28 
ik heb indertijd het rubberen membraan met bijbehorend veertje en overige dingetjes, vervangen. rubber verdraagt benzine niet zo, denk ik, vooral niet als het rubber zo dun is als het membraan.

via cmsnl het onderdeelnummer kunnen vinden, alsook het onderdeelnummer van het vervangende kraantje. via via bij Amazon terecht gekomen. daar gespot inclusief vacuum-aansturing voor net over 2 tientjes. 'geschikt voor GL650'. dus ook voor de GL500, denk ik dan.

en eigenlijk maakt het ook niet zo bar veel uit waar het uitstroomtuutje heen wijst: naar rechts of naar achteren. als het maar lekvrij te monteren en aan te sluiten is..
GL500 73k miles |
2x Saab 9000 |
Pan European 1100 & 1300 |
Volvo V70 |
Mercury Capri 1.6 16v cabriolet

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#116 | Geplaatst: 21 okt. 2023 00:58 
Puur voor de aardigheid moet je eens een stukje transparante slang voor de vacuum aansluiting gebruiken, dan kun je (met een beetje geluk) zien hoe hard dat membraan heen en weer schijnt te rammelen - op toerental van de motor. Als je dan ziet dun het rubbertje is - nog knap dat 't niet gelijk kapot gaat maar pas na jaren Daarna wel goede slang terug zetten.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver PHGL500

Forum Lid 
#117 | Geplaatst: 22 okt. 2023 09:31 
de verbinding tussen carb en membraan is bij de GL500 met een (rood) siliconenslangetje. evenals de 'leegloop' die tussen het frame door naar beneden hangt. de rubber slangetjes waren bij aanschaf van de motor in 2014 al niet al te best meer. bij montage straks ook het stukje brandstofslang tussen kraan en carb maar vervangen, ik kan er nu toch goed bij. bovendien zit de uitstroom aan het kraantje anders dan bij het huidige. verder de gebruikelijke controle (en eventueel vervangen) van de vloeistoffen, na lang stilstaan.

Leukste uitdaging: het aflezen van het oliepeil. dat was indertijd (2014) nogal een dingetje. de ene keer zat er teveel in, en 10 minuten later weer te weinig. officieel moet er iets van 3,5 liter in, geloof ik. maar dat is wel op te zoeken
GL500 73k miles |
2x Saab 9000 |
Pan European 1100 & 1300 |
Volvo V70 |
Mercury Capri 1.6 16v cabriolet

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#118 | Geplaatst: 22 okt. 2023 11:39 
Olie, altijd leuk onderwerp waar je eens goed voor kan gaan zitten. Biertje (0%?) en popcorn er bij, kan wel even duren voor er overeenstemming is.

Maar 3,5 liter is beetje veel, dan loopt het er bovenaan weer uit . Begin maar met twee en dan nog wat erbij. Na blok uit elkaar of lange stilstand beetje daarvan langs de cylinderkoppen bij de stoterstangen gieten, dan krijgt de nokkenas ook verse olie om te beginnen.

(jawel Honda geeft in het FSM heel precies aan hoe je moet peilen)

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver PHGL500

Forum Lid 
#119 | Geplaatst: 22 okt. 2023 12:39 
het Grote Sleutelen zal pas beginnen als ik het brandstofkraantje binnen heb (of ik wacht tot het voorjaar). in de tussentijd heb ik nog even wat op te lossen bij mijn Pan European 1100. die heb ik vanochtend aan de praat en rijdend gekregen (het rolt zóveel beter zonder schijfslot...), maar heeft nu een brandstoflekkage. wellicht ergens een uitgedroogde pakking die zich krom schrok toen het na dik een jaar stilstand ineens brandstof langs zich heen kreeg

weet iemand trouwens de buitendiameter van een remschijf van een GL500? die ik hier heb zijn ongeveer 24cm in diameter en dunner dan 4mm. die ik gevonden heb op internet (weliswaar voor een CX500) zijn 27,6cm.

olie peilen van de GL500 is me bekend: vuldop uitdraaien, schoonvegen en terugleggen zonder in te draaien, en vervolgens aflezen.
GL500 73k miles |
2x Saab 9000 |
Pan European 1100 & 1300 |
Volvo V70 |
Mercury Capri 1.6 16v cabriolet

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#120 | Geplaatst: 23 okt. 2023 10:09 
Die grote (27 cm) zijn voor de Amerikaanse uitvoering met 1 schijf, minimum dikte 5 mm. Die van 24 cm zijn voor dubbele schijf, minimum dikte 4 mm. Niet onderling verwisselbaar. Zeker voor een GL500 (remklauwen met twee zuigers, schijven met "gaatjes") die dikte aanhouden, die schijven heb ik wel eens krom gezien, die van een oer-CX nog nooit (exact zelfde 24 cm afmetingen, breder vlak voor de remblokken zonder die gaatjes).

(nog even over dat olie peilen - blijft een vermakelijkheid - het FSM geeft ook nadrukkelijk aan wanneer je moet peilen, scheelt nogal. Genoeg daarover, zie boek )

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Pagina  Pagina 8 van 9:  « Vorige  1  2  3  4  5  6  7  8  9  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 mijn GL500

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven