Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

mijn GL500

 
 
Pagina  Pagina 9 van 9:  « Vorige  1  2  3  4  5  6  7  8  9

Schrijver PHGL500

Forum Lid 
#121 | Geplaatst: 21 april 2024 17:33 
volgende aflevering in het project GL500...

na montage van de kuipdelen en ontvangst van de petcock ben ik de uitdaging aangegaan om de GL aan de praat te krijgen. motor draait rond, en vanochtend geconstateerd dat er op beide bougies prik staat. er is dus momentum, vonk, lucht, brandstof op de vloer, maar geen boem.

dit doet mij vermoeden dat de carburateurs verstopt zijn. op zich niet verwonderlijk, als je de carbs niet leegstookt (als in: motor laten lopen tot-ie afslaat wegens geen benzine) en vervolgens bijna 10 jaar met verouderende benzine laat staan.

hoe los ik dit op? carbs uitbouwen is niet moeilijk, ik heb ze er al eens uit gehad. maar hoe reinig ik ze? kan dat alleen ultrasoon?
GL500 73k miles |
2x Saab 9000 |
Pan European 1100 & 1300 |
Volvo V70 |
Mercury Capri 1.6 16v cabriolet

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#122 | Geplaatst: 21 april 2024 20:57 
Vooraan beginnen... uitbouwen, omdraaien, vlotterbakjes los maken en dan eens zien. Doe eens een plaatje er van hier, dan kunnen we beter inschatten wat nodig is.

En je kan ze ook zonder ultrasoon wel schoon krijgen, maar als er 10 jaar gom en hars in zit heb je hoe dan ook een uitdaging Ik heb wel carbs van dat soort weggegooid omdat je die kleine kanaaltjes niet schoon krijgt - maar dan moet je natuurlijk wel betere hebben of kopen. En eerst eens er in kijken, ze kunnen ook best redelijk schoon zijn maar alleen de vlotter pennetjes vast of dergelijke, zo simpel kan ook.

En er is op het net vast wel een filmpje "CX carbs schoonmaken", er is zelfs een (amerikaans) boekje over. Gebruik indien mogelijk de originele koperen dingetjes , sproeiers enz. Een setje met tenminste alle rubber zal je wel nodig hebben al was het maar voor de pakkingring van het vlotterbakje.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver PHGL500

Forum Lid 
#123 | Geplaatst: 28 april 2024 15:19 
vandeweek tijdens de wekelijkse boodschappen bij de lokale supermarkt van Duitse origine een spuitbusje 'motorstarter' gescoord, met een prijs waarvan je zegt 'baat het niet, het schaadt ook niet'.

gistermiddag de carbs uit het frame gehaald (inclusief verbinding naar de cylinders, want de rubbers zijn na ruim 40 jaar uiteraard uitgehard en vallen al uit elkaar als je er naar kijkt, bij wijze van spreken), kabels losgehaald en vervolgens de ronde en 5hoekige dekseltjes los geschroefd en bekeken. om te voorkomen dat ik de schroeven allemaal rond zou draaien, eerst ingespoten met kruipolie en ze vervolgens met hamertje en slagschroevendraaier los gekregen. de gedeelten onder de ronde dekseltjes uit elkaar (nou ja 'uit elkaar') gehaald en met remmenreiniger (misschien is dat vloeken in de kerk, maar ik had effe niks anders) en een oude tandenborstel gereinigd. van een van de vlotterbakjes was de kop van 1 van de schroefjes een beetje rond gedraaid, en de kruiskop had er nauwelijks grip op. met een ijzerzaagje een insnede gemaakt en met een platte schroevendraaier er weer ingeschroefd. vervolgens het geheel weer verbonden aan de kabels en teruggeschoven in het frame en vanaf de cylinders de boel vastgezet. de rubber moffen van het luchtfilterhuis zijn tenslotte wat flexibeler dan de rubbers naar de cylinder.

vanochtend met spuitbus naar de garage gelopen en een eerste poging gewaagd zoals beschreven op de spuitbus. psssht voor 1, 2, 3 tellen en daarna gestart. en ja! ze doet het nog, al sloeg ze (natuurlijk) vrij snel weer af, omdat de brandstofmixnevel verbruikt was. daarna nog een aantal keer gedaan en iedere keer startte ze en sloeg ze af. ze wil dus wel...uit de korte keren dat de motor draaide maakte ik wel op dat er 'ergens' in de uitlaat 'een lekje' zit , waarschijnlijk in de overgang(en) naar de collector en naar de dempers. ik heb namelijk niet het idee dat daar pakkingen tussen zitten

overigens heb ik het idee dat de kill-switch niet meer doet waar hij voor gemaakt is, maar dat moet ik nog eens bekijken, als ik weer eens met de spuitbus startvloeistof in de buurt van de motor
ben.

volgende stap in het project is de brandstoftoevoer maken en aansluiten zoals Honda het indertijd bedacht heeft. de nieuwe benzinekraan en -filter liggen al een tijdje klaar om gemonteerd te worden. ik moet alleen nog even kijken of ik de vacuumbediening al heb overgezet. wat is wijsheid: vertrouwen op het benzinefilter in de tank, of nog een 2e filter in de leiding tussen kraan en carb, wat trouwens maar een slangetje van nog geen 15cm is.

't feit dat de motor aanslaat op de startvloeistof, betekent dat 'automatisch' dat de sproeiers open zijn? wanneer vonk, lucht, en benzine doen wat ze moeten doen, volgt een eerste ritje buiten de deur. iemand een banden-advies? er zitten nu Metzlers (geloof ik) onder, waarvan mijn lokale motormonteur zei dat ze 1. vrij duur zijn (geweest) en 2. niet meer leverbaar zijn.

mede op zijn advies ben ik nu dus eerst bezig om de motor draaiend te krijgen, en pas daarna op zoek te gaan naar nieuwe banden.

(plaatsen van foto's is iedere keer weer een uitdaging )
GL500 73k miles |
2x Saab 9000 |
Pan European 1100 & 1300 |
Volvo V70 |
Mercury Capri 1.6 16v cabriolet

Schrijver MAST

Moderator 
#124 | Geplaatst: 28 april 2024 18:29 
Hoe oud zijn die banden? Er staat een DOT code op waaraan je kan aflezen wanneer de banden gemaakt zijn. Is dat meer dan 10 jaar geleden dan sowieso vervangen. Bridgestone of Maxxis worden veel gemonteerd bij de CX/GL.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#125 | Geplaatst: 28 april 2024 23:02 
PHGL500:
't feit dat de motor aanslaat op de startvloeistof, betekent dat 'automatisch' dat de sproeiers open zijn?

nee, dat betekent alleen dat de lucht en het spuitbusspul aangezogen worden.

PHGL500:
wat is wijsheid: vertrouwen op het benzinefilter in de tank, of nog een 2e filter

slangetje er aan, en als je dan kraantje open doet moet er een mooi straaltje schone benzine uitkomen. Dat slangetje dan vastmaken en kijken of er benzine in de carburateurs komt door de aftapschroeven onderop even los te maken. Tweede filter zou niet nodig moeten zijn.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver GL5
Forum Lid 
#126 | Geplaatst: < 1 dag | Aangepast door: GL5 
Filter in de tank is een grof filter.
De vraag is hoe schoon de tank is, dan is een tweede filter wel zo handig.

Hoe hoog is je startspanning? CX/GL zijn hier behoorlijk gevoelig voor.

Pagina  Pagina 9 van 9:  « Vorige  1  2  3  4  5  6  7  8  9 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 mijn GL500

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven