vandeweek tijdens de wekelijkse boodschappen bij de lokale supermarkt van Duitse origine een spuitbusje 'motorstarter' gescoord, met een prijs waarvan je zegt 'baat het niet, het schaadt ook niet'.
gistermiddag de carbs uit het frame gehaald (inclusief verbinding naar de cylinders, want de rubbers zijn na ruim 40 jaar uiteraard uitgehard en vallen al uit elkaar als je er naar kijkt, bij wijze van spreken), kabels losgehaald en vervolgens de ronde en 5hoekige dekseltjes los geschroefd en bekeken. om te voorkomen dat ik de schroeven allemaal rond zou draaien, eerst ingespoten met kruipolie en ze vervolgens met hamertje en slagschroevendraaier los gekregen. de gedeelten onder de ronde dekseltjes uit elkaar (nou ja 'uit elkaar') gehaald en met remmenreiniger (misschien is dat vloeken in de kerk, maar ik had effe niks anders) en een oude tandenborstel gereinigd. van een van de vlotterbakjes was de kop van 1 van de schroefjes een beetje rond gedraaid, en de kruiskop had er nauwelijks grip op. met een ijzerzaagje een insnede gemaakt en met een platte schroevendraaier er weer ingeschroefd. vervolgens het geheel weer verbonden aan de kabels en teruggeschoven in het frame en vanaf de cylinders de boel vastgezet. de rubber moffen van het luchtfilterhuis zijn tenslotte wat flexibeler dan de rubbers naar de cylinder.
vanochtend met spuitbus naar de garage gelopen en een eerste poging gewaagd zoals beschreven op de spuitbus. psssht voor 1, 2, 3 tellen en daarna gestart. en ja! ze doet het nog, al sloeg ze (natuurlijk) vrij snel weer af, omdat de brandstofmixnevel verbruikt was. daarna nog een aantal keer gedaan en iedere keer startte ze en sloeg ze af. ze wil dus wel...uit de korte keren dat de motor draaide maakte ik wel op dat er 'ergens' in de uitlaat 'een lekje' zit
, waarschijnlijk in de overgang(en) naar de collector en naar de dempers. ik heb namelijk niet het idee dat daar pakkingen tussen zitten
overigens heb ik het idee dat de kill-switch niet meer doet waar hij voor gemaakt is, maar dat moet ik nog eens bekijken, als ik weer eens met de spuitbus startvloeistof in de buurt van de motor
ben.
volgende stap in het project is de brandstoftoevoer maken en aansluiten zoals Honda het indertijd bedacht heeft. de nieuwe benzinekraan en -filter liggen al een tijdje klaar om gemonteerd te worden. ik moet alleen nog even kijken of ik de vacuumbediening al heb overgezet. wat is wijsheid: vertrouwen op het benzinefilter in de tank, of nog een 2e filter in de leiding tussen kraan en carb, wat trouwens maar een slangetje van nog geen 15cm is.
't feit dat de motor aanslaat op de startvloeistof, betekent dat 'automatisch' dat de sproeiers open zijn? wanneer vonk, lucht, en benzine doen wat ze moeten doen, volgt een eerste ritje buiten de deur. iemand een banden-advies? er zitten nu Metzlers (geloof ik) onder, waarvan mijn lokale motormonteur zei dat ze 1. vrij duur zijn (geweest) en 2. niet meer leverbaar zijn.
mede op zijn advies ben ik nu dus eerst bezig om de motor draaiend te krijgen, en pas daarna op zoek te gaan naar nieuwe banden.
(plaatsen van foto's is iedere keer weer een uitdaging
)
GL500 73k miles |
2x Saab 9000 |
Pan European 1100 & 1300 |
Volvo V70 |
Mercury Capri 1.6 16v cabriolet