Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

gb500 vraag

 
Schrijver Roger
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 19 feb. 2015 21:10 
naast mijn cx500 heb ik nog een gb500. Een beetje of topic maar het gb/xbr forum is niet erg actief...
... sinds een tijdje is het erg lastig om de motor in de vrije versnellen te krijgen. het is dan een gevecht tussen de 1ste, 2de versnelling en soms beland je jawel in de vrij.

Iemand een idee waarom dit verslechterd is?
Bedankt,

Roger

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 19 feb. 2015 21:22 
GB 500 ???
Schakelen is meestal een probleem als de koppelings platen niet goed vrij komen
dit ka een aantal oorzaken hebben
1 de eenvoudigste nastellen van je kabel of vernieuwen
2 Olie zit er de goede olie in en is die niet te vervuild
3 ingeslagen koppelings kooi door de platen koppeling uitbouwen en de kooi randen glad maken
4 beschadigde tandwielen in je versnellingsbak

gr Arnold

Schrijver Roger
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 19 feb. 2015 21:31 
Dag Arnold,
sorry ik was niet compleet: het betreft een Honda gb500 (1 cilinder café racer)
Tijdens het rijden is er verder geen probleem en gaat het redelijk soepel allemaal. Ik zal beginnen met wat nieuwe olie.
Bedankt

Schrijver MAST

Moderator 
#4 | Geplaatst: 19 feb. 2015 21:32 
Ik ken de GB500 niet qua techniek. Maar er zijn een paar dingen die je zou kunnen controleren.
Heb je de juiste olie in het blok?
Staat de koppeling juist afgesteld?
Zoek anders eens op buitenlandse fora, (bv met de zoekterm GB500 gear) daar vind je ook veel info.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver cosmar

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 20 feb. 2015 09:03 
Mooie motor Roger.

Wat Arnold al zei.
Kijk of de kabel goed is afgesteld, met schakelen in de versnellingen is de koppeling in principe niet nodig.
Als je de vul dop losschroeft zou je de koppeling moeten zien en dan moet je op nummer 3 van Arnold letten.
Omdat het een 1 cilinder is krijgt de koppeling meer klappen en krijg je vertanding in je kooi.
een mooie blauwe uit 79, en een vreemde groene uit 97 nu zelfs een gele 650E. Alle stamtafels zijn mij bekend.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 20 feb. 2015 09:25 
Ik mis wat.
Versleten koppelingsplaten, die moet er nog bij staan.
Voor de cx500 is dit bijna altijd het probleem.
Verkeerde olie kan, maar dan is dat juist een teken dat de platen versleten zijn.
Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver MAST

Moderator 
#7 | Geplaatst: 20 feb. 2015 09:54 
Zoals Arnold terecht opmerkt, de koppelings korf kan ingesleten zijn.
Dat ziet er zo uit (bij een CX, maar dat zal bij een GB niet veel anders zijn)
Ingeslagen korf
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Roger
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 20 feb. 2015 12:05 
top, bedankt voor de antwoorden.
Nadat mijn cx weer over het asvalt kan draven zal ik de GB onderhanden nemen en de koppeling open maken
To be continued.....

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 20 feb. 2015 16:13 
Hallo Roger.
De koppeling van deze 1 cilinders is inderdaad vrij kwetsbaar. Zelf bezit ik een XR 600 R met vrijwel hetzelfde blok. Tot op heden trouwens geen problemen.
Na alle goede suggesties mis ik nog een mogelijkheid. Als er vaak met een ( te veel ) slippende koppeling is opgetrokken dan moet je erop letten dat de stalen onbeklede koppelingsplaten niet blauw geworden zijn door te grote verhitting. Ze zijn dan ook vaak niet vlak meer zijn en kan je niet meer goed ontkoppelen met jouw probleem tot gevolg. Blauwe platen moet je dus altijd vervangen en niet alleen letten op de beklede platen.
Zo met al deze suggesties moet je er wel uitkomen denk ik.
gr.
Jaap ( nog steeds in Portugal)

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 gb500 vraag

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven