Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Wiellagers vraag

 
Schrijver Phoenicx
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 18 april 2015 19:12 
Vandaag op m'n gemak de wiellagers vervangen. Heb er Koyo 2rs lagers in gezet.

Dit doe ik met 2 stalen schijven, de oude buitenlagerschaal en een stuk draadeind, 1 voor 1. werkt eigenlijk altijd heel goed. nu merk ik dat de lagers niet soepel ronddraaien nu ze in het wiel zitten. Het lijkt of ze er te diep in zitten, want het opvulstuk tussen de lagers zit ook nogal klem. Bij het controleren van de oude lagers was dit nog losser. Voor zover ik kan zien zit het er wel recht in, want de as gaat er doorheen. de lagers zitten er ook recht in, dat heb ik gemeten.

iemand een idee wat het kan zijn? Dacht zelf dat mss het tussenbusje te lang is,

Schrijver Phoenicx
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 18 april 2015 19:15 
Had het ook al op het amerikaanse forum geplaatst, maar die denken meteen dat je iets fout doet. Kan natuurlijk altijd

Schrijver peter cxje

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 18 april 2015 19:15 
idd, ze zitten er te diep in, want dan drukt de binnenbus de binnenlagers naar buiten en gaan ze stijf draaien.
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

Schrijver Jeroen de Rijke
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 18 april 2015 20:19 
Zoveel is duidelijk, maar als alle passingen goed zijn moet het toch niet mogelijk zijn volgens mij? Binnenbus is niet veranderd dus dan zou het toch in de lagers moeten zitten? Er bestaan wel lagers met een binnenring die iets hoger is dan de buitenring, zou dat aan de hand kunnen zijn? Enige oplossing is hoe dan ook zorgen dat de lagers weer iets naar buiten komen....zoals het nu zit draait het zeker weten kapot.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 18 april 2015 21:18 
Het zou niet mogelijk moeten zijn nee, maar het blijft massa productie en kleine toleranties zijn gewoon duur. Precies hetzelfde is me ook wel eens overkomen, opgelost door één lager er weer uit te halen. Daarna met wiel platgelegd en naaf met hete lucht opgewarmd, lager uit de vriezer er in tot net goed tegen de afstandbus, dus niet buitenring tegen aanslag. Dat is op zich niet erg, hoogstens kunnen de lagers in het wiel schuiven en dat zal niet snel gebeuren lijkt me.

Oorzaak kon ik ook niet echt vinden. En misschien zijn de lagers gewoon te goed. Ja, dat kan ook. Voor wiellagers gebruiken de Japanners vaak C3 lagers, dat is met meer speling af fabriek. Waarom ze dat doen heb ik nooit begrepen, maar kan zijn dat ze dan gewoon altijd wel passen. Als wij dan aankomen met mooie strakke standaard lagers van een goed merk klopt het ineens niet meer..

Als er iemand beter weet hoor ik 't graag !

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 18 april 2015 21:51 
Het hele plaatje is gebaseerd op het opsluiten door de as dus als je de moer op de as draait sluit hij in principe alles op inclusief de snelheids opnemer De buitenringen van de lagers worden opgesloten door de schijven van de rem deze zorgen er dus voor dat het wiel niet van de lagers af kan lopen Als je dus de lagers in het wiel met te veel kracht in de passing heb gemonteerd kan het wiel zwaar gaan lopen dus eigenlijk heb je voor deze situatie de buitenring van de lagers met te veel kracht gemonteerd
de oplossing ( sla met een slagstuk (kops hout of koper ) tegen de binnekant van de remschijf daar waar de bouten zitten waarmee de schijven bevestigd zijn ) en laat zo het wiel schrikken dan krijgen de lagers misschien net genoeg ruimte om soepel te gaan lopen

Schrijver Phoenicx
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 18 april 2015 22:11 
zo iets moet het zijn, ik heb de lagers er heel netjes en met beleid in gedaan, zoals ik bij andere motors al vaker heb gedaan.

Je zou ervan uit moeten gaan dat de lagers er tot de aanslag in moeten. Ik ga de manier van A Koopmans eens probere. Lukt dat niet, dan zal er een lager uit moeten. Wordt je niet vrolijk van, maar vooruit.

Dan zal ik de tussenbus eens meten en deze op de maat maken, die klopt. Het voorwiel komt trouwens in een CBR1000RR voorvork.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 18 april 2015 22:18 
Bij de CX zitten de buitenringen (voor) aan de buitenkant niet opgesloten, ook niet door de remschijven, maar inderdaad houdt de as de boel bij elkaar en al zitten ze niet aan de binnenzijde tegen de rand aan kunnen ze niet weg.

Als je de afstandbus wilt inkorten dan alleen als je het in de draaibank kan doen om 't recht te houden anders ben je nog verder van huis.

Nou nog iemand die uitlegt waarom je (volgens 't Honda boek) eerst het rechter lager moet plaatsen ?
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Joram
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 18 april 2015 22:56 
Je merkt geen verschil in de speling van lagers als ze koud zijn, dus dat is onzin.

C3 lagers worden het vaakst gebruikt, hoe meer toeren een lager draait hoe hoger de temperatuur. Zo gebruik je bijv. c4 lagers als iets meer dan 16K toeren draait ivm dr uitzetting door de warmte, maar dat draait je wieltje never nooit niet.

Als de boel niet soepel draait als de lagers erin zitten heb je ze er of niet 100% recht in, of de lagers zitten vast tegen de tussenbus.

Schrijver Phoenicx
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 19 april 2015 07:42 
De lagers zit ten inderdaad tegen de middenbus te drukken. Kan de tussenbus op een draaibank inkorten, of een nieuwe maken.

Ik heb geen Wob, maar hoezo moet het rechtse lager er eerst in?

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 19 april 2015 08:33 
de lagers moeten tegen de middebus aanliggen want daar trek je ze met de as juist tegen elkaar aan die bus raakt alleen de binnenschaal van het lager en sluit die op dat was de strekking van mijn eerste reactie

Schrijver Phoenicx
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 19 april 2015 09:10 
Klopt, maar op de een of andere manier zitten ze er te strak tegen. Ik kan het lager nu niet eens draaien als ik er mijn vinger in stop. Ik heb er koyo 2rs lagers ingezet, de buitenring was 13mm, maar het kan zijn dat de binnenringen iets meer naar binnen komen en daardoor te veel drukken op de tussenbus.

Zo ga ik er iig niet mee rijden. Zal sowieso nog wel een paar maanden duren voor de motor klaar is.

Ik ga er een lager uithalen en morgen op het werk eens op de 3D bank leggen. Moest er toch nog mee oefenen

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 20 april 2015 14:09 
Wat ik hier allemaal lees geloof ik geen moer van.

Volgens mij heeft honda het wiel Lagerhuis ten aller tijde iets te smal gemaakt om zo binnen de toleranties te blijven.
Laat ik het anders zeggen, al je de binnen bus afdraait, zal het altijd fout gaan. Een van de lagers moet zich gewoon nog zetten.
En het binnen busje pijpje zit altijd erg strak. Monteer je nieuwe lagers, dan loop dat zeker stroef, wel zo stroef dat je echt weerstand voelt met je vinger.
Als je alles goed gemonteerd hebt, en dat kan bijna niet anders, dan moet je de wielas gewoon opspannen, en dan gewoon draaien aan het wiel.
1 van de lagers zal dan vanzelf goed gaan staan.
Meer is het niet.
Afdraaien tussen pijpje is uit den boze. Niet doen.

Trouwens, ik heb net nieuwe wiel lagers binnen gekregen met stof ringen er bij. Setje kost 19,50 euro.
Helaas nog niet op marktplaats staan.
groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Phoenicx
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 21 april 2015 16:21 
Hoi Marco, bedankt voor je terugkoppeling. Ik ben aan het meten gegaan, en voor zover ik het nu kan zien, is de afstand tussen de 'houders' van de lagers iets kleiner als de lengte van de tussenbus. Lager zitten er wel recht in iig. Ik laat het nu ff zo.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Wiellagers vraag

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven