Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Loopt op één kant, carburateur??

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Paul van Ginneke

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 22 april 2015 15:55 
Hallo techneuten,

Ik probeer onze blauwe druif te laten lopen voordat ik hem demonteer om te restaureren maar hij wil maar niet op twee pitten lopen. Links doet het maar rechts niet.
Het volgende heb ik reeds geprobeerd:
Vonk: er is een vonk en verwisselen van de bougie geeft geen verschil.
Benzine: Daar zit hem waarschijnlijk het probleem. De rechter bougie blijft droog.
Carburateurs: ik heb beide carburateurs schoongemaakt en alle sproeiers nagekeken en doorgeblazen. Vervolgens heb ik een testopstelling gemaakt in de bankschroef en perslucht door de carburateurs geblazen (gewoon vanuit de luchtfilterkant naar voren blazen terwijl er een fles benzine aangesloten was). Ik kan geen andere manier bedenken om te kijken of een carburateur echt werkt.....
Beide carbs geven dan aan de cylinder kant een wolk van lucht en brandstof, zou je denken dat het werkt, toch?
Eenmaal weer terug op druif blijft hij alleen op de linker pit lopen.
Vragen:
1) Wie weet een goede manier om te testen of een carburateur nu eigenlijk wel doet waar hij voor gemaakt is?
2) Zie ik volgens jullie dingen over het hoofd die ik nog kan proberen of perse moet doen?

Groet,

Paul
Vriendelijkereiziger

Schrijver Rene77

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 22 april 2015 16:25 | Aangepast door: Rene77 
Je zou het volgende nog kunnen doen:

Bobines wisselen en/of de roze en gele draad. Ik had bij het in elkaar zetten van mijn CX de fout gemaakt om de kabeltjes verkeerd om te doen en daardoor had ik alleen af en toe een flinke knal in de uitlaat maar lopen deed iet niet. Timing was dus totaal verkeerd door het omwisselen van de draden, prima vonk en benzine maar op het verkeerde moment.

Verder zou ik de bougiedop nog even checken, ik heb gemerkt dat een klein beetje spanning op de dop als kan zorgen voor een slecht contact en dus geen vonk als de boel op het oog goed is aangesloten.

Succes
A hard-on doesn't count as personal growth

Schrijver beussie
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 22 april 2015 16:48 
weerstand uit de bougiedop halen en een balpenveertje er voor in de plaats want de tegenwoordige bougies hebben al een ingebouwde weerstand en als de compressie van de desbetreffende cyl. op z`n hoogst is kan dit de storing zijn (proberen kan geen kwaad toch)
succes

Schrijver Paul van Ginneke

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 22 april 2015 17:01 
Hoi Rene,
Bedankt voor de tips. Ik heb gekeken of de bougie vonkte door te starten terwijl de bougie eruit hangt maar wel aan de kabel (schroefdraad tegen chassies houden). Er is een vonk. Omdat de rechter kant niet meedoet en die bougie helemaal droog blijft kwam ik dus op dat carburateur verhaal. De stekkertjes kloppen en de timing ook (anders zou hij ook waarschijnlijk helemaal niet lopen, ook niet op één cylinder).
Ik wacht even af of er nog meer mogelijkheden komen.
Groeten,
Paul
Vriendelijkereiziger

Schrijver Paul van Ginneke

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 22 april 2015 17:03 
beussie

Dan zou de bougie toch nat moeten zijn? Kan idd geen kwaad, zal ik eens proberen.
Groet,
Paul
Vriendelijkereiziger

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 22 april 2015 17:44 
Staat de motor wel rechtop (op de middenbok)?
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Paul van Ginneke

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 22 april 2015 17:50 
JiMi
Yep, hij staat op de middenbok (zoals op de profiel foto).
Vriendelijkereiziger

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 22 april 2015 20:03 | Aangepast door: Hansv 
Ik ben geen expert op het gebied van carburatie en verbrandings-dingen, maarre.....

Als je lucht blaast vanuit luchtfilter naar cilinder, krijg je gasmengsel aan de cilinder kant, schijf je.
Mijn gedachtegang: de luchtstroom die opgewekt wordt door de motor komt van een zuiger die naar beneden gaat en daarbij een vacuum trekt. Hierbij staan de inlaatkleppen open. Gevolg, gasmengsel vult de cilinder, op het onderste punt gaan de kleppen dicht, compressie, ontsteking volgt en BOEM etc etc etc.

Bij jouw druifje gebeurt dat niet aan de rechterkant dus.
Is er een luchtstroom? oftewel; Gaan de kleppen open, en gaat de zuiger naar beneden. Heb je de compressie al gemeten, is die er wel ?

Ik kan er ook helemaal naast zitten, dat gebeurt ook vaak.....

Harmony,
Hans.
( die toch wat probeert te helepen )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Paul van Ginneke

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 22 april 2015 22:23 
Hoi Hans,

Er is luchtstroom en ik heb compressie. Mijn compressiemeter heeft een te kort 'tuitje' om door dat lange gat bij de bougie aansluiting te komen maar als ik het handvat van een kleine schroevendraaier gebruik om het bougie gat dicht te houden en dan op de startknop druk kan ik die schroevendraaier niet tegenhouden, ergo, ik heb compressie.

JiMi,

Waarom vroeg je of druif op de middenbok staat?

Groet,

Paul
Vriendelijkereiziger

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 22 april 2015 23:20 
Okee Paul, maar dan nu de andere kant. Heb je vacuum meters? 't Zal wel...

Ik vind het zo gek dat de bougie aan die kant droog blijft. Dat lijkt wel of de carburateur aan die ene kant het niet goed doet. Maar toch heb je met de luchtstroom-truuk een gasmengsel weten te produceren.

Chantal had afgelopen zondag, bij de onderdelendag, ook een cilinder die het niet deed, ook die bougie was droog. Later de carb. nog eens goed doorgeblazen, en daarna werkte het.

Zoals ik al zei, ik ben hier niet goed in. Sta dus ook voor een raadsel....

Harmony,
Hans.
( die het jammer vind dat 'ie niet verder kan helpen. )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 23 april 2015 09:35 | Aangepast door: marcobecker 
Ik mis wat. ( remmenreiniger test)
Ik zal proberen om in snelle stappen hier wat tips te geven die ik zelf ook gebruik.

Test 1, inspuiten remmen reiniger. Hoor ik dan het blok starten aan twee kanten?
test 2 veertjes uit de bougie doppen halen. ( stond hier al boven)
Test 3 zijn er vonken
test 3,5 staan de kleppen goed? heb je compressie?
test 4 carbs schoon maken en na lopen.
test 5, nu zou het dus moeten werken, werkt het nog niet dan is een cdi unit wissel van belang.
Test 6, cdi unit doet het ook niet, motor loopt nog steeds niet, dan dynamo vervangen.
Test 7, hij moet het nu echt wel doen, anders weet ik het ook niet meer.

Een belangrijke opmerking.
Vonken in de open lucht is niet het zelfde als vonken bij 9 bar compressie. Dit geeft een dermate hoge weerstand dat cdi unit, en dynamo, bougie doppen hier op kunnen reageren. Dat houd in dat de cdi unit, en of dynamo een fout genereren. Daarom zijn dit soort storingen moeilijk op te lossen. Ik ga niet de werking uit leggen, want dat is te moeilijk.

Ik ben er nu wel uit dat bij dit soort storingen waarbij men er niet uit komt de kenner moet gaan kijken wat het is, en dan nog blijft het moeilijk.
Wel is het van belang dat als je kunt wisselen van onderdelen dat je dat ook gaat doen. Dus een cdi wissel, en of carburateur wissel is voor dit soort problemen wel van belang. En voor mij is remmenreiniger ook van groot belang in deze test.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Paul van Ginneke

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 23 april 2015 13:12 
marcobecker

Remmenreiniger? Die test ken ik niet. Waar spuit je dat? Bougiegat?, vacuüm meter aansluiting? En dan?
Kun je dat misschien uitleggen?
Ik heb geen extra onderdelen maar ik kan natuurlijk de dynamo's omwisselen en kijken of dat verandering geeft.
Ga vanmiddag weer aan de gang. Houd jullie op de hoogte.
En alvast bedankt voor de hulp tot nu toe.
Vriendelijkereiziger

Schrijver MAST

Moderator 
#13 | Geplaatst: 23 april 2015 13:29 
Remmenreiniger spuit je bij de luchtfilterbox. Als je gelijk daarna probeert te starten zal de motor mogelijk eerder aanslaan op de vluchtige stoffen uit de remmenreiniger. Als hij dat doet, weet je dat er met de carburatie iets niet goed is. De remmenreiniger werkt vergelijkbaar als zgn startpilot.
De dynamo omwisselen zal niet zomaar gaan, daarvoor moet het blok open. Je kan wel de bobines omwisselen.
Met de vacuüm meters kan je de carburateurs synchroon zetten, maar dat komt wel als het blok eerst op twee cilinders loopt.
Kijk ook bij Marco zijn youtube kanaal.
Carb's afstellen
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Paul van Ginneke

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 23 april 2015 13:51 
MAST:
De dynamo omwisselen

Hoi Marcel, schrijffoutje, ik bedoel natuurlijk de bobines
Ik ga het eens proberen.
Vriendelijkereiziger

Schrijver Paul van Ginneke

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 23 april 2015 15:12 
Witte rook!!!!
Blauwe druif loopt maar ik durf hier amper te schrijven wat het nou was.
Alleen als jullie het heel lief vragen . . .

Groet,

Paul
Vriendelijkereiziger

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Loopt op één kant, carburateur??

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven