Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Uitlaat knallen en carterontluchting probleem

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 25 april 2015 14:59 
Dag cx'ers,

Ik zit met een probleem met de cx.

Even wat voorgeschiedenis: Motor reed voor de winter perfect. Deze winter motor uitgehaald want had een lekkende achterpakking. Motor teruggestoken en twee weken geleden eerst eens mee gereden. Hij liep slecht.

Motor knalde en popte constant wanneer ik het gas losliet. Het was een testrit van 5km, niet meer. Het was precies hoe warmer de motor werd, hoe meer hij knalde. Voor de winter deed hij dat dus niet. Hij knalde ook stationair.

Volgend probleem: Ik kwam thuis en gaf nog eens stilstaand gas en zag dat er rook uit de carterontluchting kwam. Ik verdacht ergens dat er iets mis was met de koppakking want ik had deze winter een klein beetje mayonaise teruggevonden in de slangen van de carterontluchting. De rook was er alleen wanneer de motor warm was. Niet wanneer hij koud is.

Ik haal de slangen er af en links was het lopende mayonaise. Dus daarvan heb ik dan deze week de linkse koppakking vervangen. Ondertussen ook de carburateurs eruit gehaald en snel is uitgekuist. Alles is doorgeblazen etc. Motor weer in elkaar gestoken en ja, nog altijd hetzelfde probleem. Zowel het knallen als rook uit carterontluchting.

Over de carterontluchting gok ik dat mijn rechterkoppakking wat koelvloeistof lekt in de kamer waar mijn carterontluchtingslang aangesloten is, en dan verbrand wanneer de motor warm wordt met als gevolg de rook uit die ontluchtingsslang. ? Ik dacht eerst verlies via de zuigerringen, maar het is enkel wanneer de motor opwarmt en het ruikt eerder naar verbrandde koelvloeistof.

Over dat knallen, hierjuist heb ik nogmaals de carburateurs uitgekuist, en de acv's aan de zijkant geblokkeerd. Geen verandering, echt gewoon compleet hetzelfde. Hij knalt zelf wanneer hij stationair draait. Maar hij begint enkel te knallen wanneer het blok begint op te warmen, dus wanneer hij koud is niet.

Ik heb eens remmenreiniger op de luchtfilters gespoten (ik heb kelken) en wanneer ik op de rechter spuit gaat het toerental omhoog, wanneer ik op de linker spuit gaat het toerental omlaag. Ik weet niet wat dit kan betekenen?

Tis een lange uitleg, hopelijk een beetje overzichtelijk. Alvast bedankt.

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 25 april 2015 18:16 | Aangepast door: JiMi 
Kan me haast niet voorstellen dat je enkel door het vervangen van een achterpakking ineens structurele problemen hebt met je koppakking en carburateurs e.d. Mijn gok: de bougiekabel is niet goed meer, waardoor je geen goede vonk meer hebt. Haal de kabel tussen de bougiedop en bobine maar eens los. Die is vast zwartgeblakerd en dat komt nu ineens tot uiting doordat je hem bewogen hebt tijdens de (de)montage van het blok.

Enige mayonaise in de carterontluchting is normaal. Ik haal daar elke zoveel maanden ook wel een paar cm3 mayo uit.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 25 april 2015 18:25 
Jihaaaaa vandaag de carburateurs dus driemaal uit elkaar gehaald. Zelfs de volledige uitlaat stuk per stuk gelost en opnieuw vastgezet. Derde keer goede keer zeker? Nu draait hij vlot. Het ploffen is weg! Man wat een frustratie.

Ik ga zeker de bougiekabel ook checken zoals je zegt jimi. Kan nooit geen kwaad.

Maar ik heb nog steeds rook dat uit de carterontluchting komt. Ik heb er aan geroken en het heeft een eerder zoete geur gelijkaardig als koelvloeistof in mijn ogen. Dus zou het kunnen dat mijn rechterkoppakking wat koelvloeistof lekt in het stuk waar de ontluchtingsslang zit, en wanneer het blok dan begint op te warmen de koelvloeistof begint te verbranden?

Schrijver peter cxje

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 25 april 2015 18:41 
Geen water in de olie? bij het lossen van de achterdeksel moet ook de waterpomp los, en de water afdichting komt dan ook los, als daar een lekje ontstaat drupt er water in de olie. En dat verdampt als het blok heet is.
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 25 april 2015 18:51 
Hmm ik ga morgen eens kijken. Ik heb gekeken via de vuldop en wat olie uitgezogen met een spuit maar die zag er goed uit. Ik heb ook geen witte uitlaatrook. Morgen haal ik er die is uit om goed te bekijken dan.

Met waterafdichting bedoel je dan die twee O ringen aan de zijkanten?

Schrijver MAST

Moderator 
#6 | Geplaatst: 25 april 2015 19:45 
Nee, Peter bedoeld de "mechanical seal" die bij/achter de waterpomp waaier zit.
Het ploffen komt meestal door het aanzuigen van valse lucht. Bij de inlaat, of bij de uitlaat. En het kan ook bij de luchtafsluitmembramen in je carb's komen, maar dan ploft hij meestal bij het gas loslaten na een stuk rijden op hogere snelheid.
Ik denk dat je rechter cilinderkop ook lekt.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 26 april 2015 13:38 
Dag Marcel,

Als de mechanical seal lekt, gaat de koelvloeistof normaal door het weep hole naar buiten en toch niet in het blok? Soit, straks controleer ik eens.

Klonk idd als valse lucht, maar alles was goed. Luchtafsluitmembramen dacht ik ook en die heb ik dan geblokkeerd. Volgens mij was één van die stationaire sproeiers verstopt. Ik heb me een half uur bezig gehouden met die gangetjes door te spuiten en te blazen.

Ik ga straks de olie eens checken, en anders ja. Moet die koppakking vervangen worden spijtig genoeg.

Schrijver peter cxje

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 26 april 2015 16:51 
Boterkoek:
Als de mechanical seal lekt, gaat de koelvloeistof normaal door het weep hole naar buiten en toch niet in het blok? Soit, straks controleer ik eens.

nee als die lekt komt het in de olie terecht.
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 26 april 2015 18:54 
Als die gewoon wat lekt zou het toch door het gaatje gaan, daarvoor dient die weep hole juist om te vermijden dat het onmiddellijk in de olie terecht komt. En daar net achter zit ook nog een oliedichting, ook al is die bedoeld om de olie buiten het kvs circuit te houden ipv omgekeerd en die zijn allebei reeds vervangen. Moest die keramische waterpomp dichting lekken zou ik ook druppels krijgen op het achterdeksel onder de waterpomp. Tenzij het gaatje verstopt is, maar dat is het zeker niet.

Ik heb de olie gecontroleerd en ik zie niets dat er op wijst dat er kvs in zit. Alles eens afgehaald van slangen en uitgekuist. Deze week ga ik er eens mee rijden wanneer het niet regent en als het nog steeds zo is dan vervang ik gewoon de koppakking. Gewoon korte pijn en gedaan ermee

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 28 april 2015 22:14 
Bij mijn CX-C heeft Terry een keer het blok gerepareerd, ook helemaal open geweest, nieuwe ketting geplaatst door Marco (even heen en weer gereden naar Terry). seal en dynamo vervangen. Daarna afgemonteerd en vervroeger (heet dat ding zo?) geplaatst.
Kleine dekseltje er op en klaar.......was dat maar waar!
Proefdraaien en alleen maar knallen. Bij Marco bleek wat wij fout hadden gedaan, de vervroeger was 180 graden gedraaid. Er zitten 2 gleuven in, een brede en een smalle. Wij dachten dat hij in de smalle zat, maar hij was er naast gekomen en in de brede gleuf gekomen, Dus kon onmogelijk op tijd afgesteld worden.
Mijn custom heeft transistor ontsteking, maar volgens mij maakt dat voor het bovenstaande geen verschil. Dit is een idee waar nog niet op is gewezen. Of dat bij jou zo is.......?????????

Groeten van Henk
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 28 april 2015 23:41 
Dag Henk, bedankt voor de tip. Ik had dat ook al eens gehoord dat hij dan niet goed draaide, misschien heb ik het zelfs wel hier op het forum gelezen? Dat zal wel even geduurd hebben eer je dat gevonden hebt

Maar bij mij is dat ploffen en knallen al opgelost. Het moet ergens in mijn carburateurs gezeten hebben. Ik heb ze driemaal schoongemaakt. Derde keer goede keer zeker?

De rook nog niet, maar dat zal de koppakking zijn. Die ga ik deze week gaan vervangen wanneer ik wat tijd over heb.

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 14 mei 2015 20:39 | Aangepast door: Boterkoek 
Et voila! Hiernet eindelijk nog eens kunnen starten.. zonder rook!!!

Wat heb ik gedaan: de kop er af gehaald, en meteen gezien dat de kleppen lekken. Ook was er al schade van koelvloeistof dat ingebrand was. Hoog tijd dus dat die kop er af kwam.

Kleppen uitgehaald en wat bleek. 1 lekkende inlaatklep en beide uitlaatkleppen die lekten! Dan heb ik die kop binnengedaan in een revisiebedrijf. Die hebben de kop gevlakt, alle kleppen en zittingen geslepen, nieuwe dichtingen gestoken en voila. Vele euro's armer, en een dag later le moment supreme. Hij start en rookt niet meer! Wel nog niet mee gereden want hij is nog niet klaar, maar dat is dus voor dit weekend

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 14 mei 2015 21:29 
Boterkoek:
gezien dat de kleppen lekken.

Hoe kun je dat zien?

Boterkoek:
Ook was er al schade van koelvloeistof dat ingebrand was.

Hoe kun je dat zien?
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 14 mei 2015 22:37 
Je giet benzine over de kleppen heen, stopt het wat af zodat de benzine niet vervliegt en je wacht een kwartiertje. Als je ziet dat er benzine weggelopen is, of in het ergste geval (zoals bij mij dus) dat je in de in of uitlaatpoort benzine ziet doorlopen dan weet je dat de kleppen goed lekken.

Beste is benzine over de kleppen gieten, de in of uitlaatpoort afstoppen, en dan met de compressor langs de andere kant luchtdruk door persen. Als je belletjes krijgt lekken de kleppen dus ook.


Waterschade zie je rondom de kleppen zelf. Het is echt ingebrand, putjes. Nadat de kop gekuist was kon je dat erg goed zien ik zal er eens een foto van uploaden. Het zijn putjes zoals je zou zien wanneer je harde roest hebt die het metaal aangetast hebben.

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 14 mei 2015 22:55 | Aangepast door: Boterkoek 
Zie de aantasting in het midden

Cylinderkop

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Uitlaat knallen en carterontluchting probleem

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven