Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Doormeten spanningsregelaar

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Rene77

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 2 mei 2015 20:02 | Aangepast door: Rene77 
Vanmiddag was ik dan eindelijk mijn cx project aan het afronden. Ik had een achterlichtje gevonden die ik nog even moest installeren. Aangezien het lampje niet wilde branden, heb ik even zitten pielen met de bedrading en kennelijk zodanig dat de 30A zekering kapot ging en een van de hoofdzekeringen bij het contact.
Sindsdien doet hij helemaal niets meer, geen koplamp, niet starten ... Nada. (Uiteraard wel zekeringen vervangen)

Ik meet spanning tot aan de regelaar, daarna niet meer, zowel met contact aan als uit.

De weerstand gemeten tussen de drie gele draden en groen is oneindig, tussen geel en zwart ook, tussen geel en rood meet ik 2 a 3 ohm. Nu is mijn verstand van electra zeer beperkt maar volgens mij is dit niet goed.

Type regelaar is overigens de SH232-12

Iemand enig idee of het de regelaar is of wellicht iets anders ? Mocht het de regelaar zijn, iemand toevallig een nieuwe/andere in de aanbieding ?
A hard-on doesn't count as personal growth

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 2 mei 2015 22:29 | Aangepast door: brinkcx 
De regelaar doet alleen iets bij draaiende motor. Als je denkt dat het probleem in de regelaar zit dan gewoon hete ding helemaal losmaken. Daarna met de voltmeter aan de slag en vanaf de accu werken tot je geen spanning meer ziet.

En voortaan niet meer aan draadjes pielen hoor gewoon schemaatje gebruiken en netjes werken.

Succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver peter cxje

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 2 mei 2015 23:30 
Wat ook wel eens gebeurt, onder de gelijkrichter naast het start relais zitten drie stekkers. Daar wil nogal eens de draden zo gecorrodeerd van zijn dat ze niets meer doorgeven, hier zit ook de draad aangesloten (rood) die naar het contactslot gaat.
Dus heb je daar niets aan spanning, en zoals brinkcx zegt meten is weten.
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

Schrijver Rene77

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 2 mei 2015 23:36 
Dank voor je bericht Frans,

Ik kom juist op de regelaar omdat ik daar niets meer meet. Kun je iets opmaken uit die weerstand die ik heb gemeten?

Verder heb je overigens gelijk.. Ik zit te vaak te pielen met draadjes
A hard-on doesn't count as personal growth

Schrijver Rene77

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 2 mei 2015 23:39 
Ps morgen rij ik bij goed weer vanaf R'dam naar A'dam en weer terug voor de Rusty Gold Swap Meet. Mocht iemand op de route een (test)regelaar hebben liggen dan hoor ik het graag.
A hard-on doesn't count as personal growth

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 2 mei 2015 23:46 | Aangepast door: Hansv 
Rene,
In mijn schema's van de CX500 (zAB) gaat er vanaf de accu een rode draad naar de zekering. Die is eventjes belangrijk in jouw verhaal. Na de zekering moet nog steeds 12V op die draad staan. Is die er niet, check zekering en nog een keer, ik weet waar ik het over heb, uit eigen ervaring.
Die 12v gaat naar het contactslot. Aansluitng BAT (middelste pen onder, boven de lip)
Bij inschakelen van het contact wordt die 12V op de zwarte draad gezet. Aansluiting IGN1, naast de aansluiting BAT. En moet je kunnen starten.
In de schema's die ik hier heb gaat er ook een rode draad vanaf de accu naar de gelijkrichter. Maar die gaat eigenlijk andersom, van de gelijkrichter naar de accu.
LINK naar SCHEMA
LINK naar Slot beschrijving

Succes.
Harmony,
Hans.
( die het met Frans eens is : gebruik een schema, en niet pielen met de draadjes)
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver peter cxje

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 3 mei 2015 11:38 
Rene77:
Ps morgen rij ik bij goed weer vanaf R'dam naar A'dam

Nou dan zal je nu wel niet aan het rijden zijn, wat een ruk weer
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 3 mei 2015 13:28 
Beste rene,
Waarom ben je met de spannings regelaar bezig.
Als je een cx aan de praat wil krijgen, en verlichting moet weer werken, dan is het eerste waar je naar kijkt:
Accu,
Polen van de accu.
Zekeringen.

En de spaningsregelaar komt pas aan het eind.
Uit ervaring weet ik dat die dingen bijna nooit kapot gaan.
Ik verkoop ze wel, dat is het probleem niet, maar ik stel er altijd een vraag bij, is je dynamo goed.
En dan blijkt met hulp via de mail dat de dynamo dan kapot is.

Echtyer jouw verhaal is mij totaal niet duidelijk waarom je met de spnningsregelaar aan de gang gaat.

Ik ga er nog steeds van uit dat de hoofd zekering naast het start relais niet goed is.
Tevens de twee zekeringen op de stuur.
En ik verwacht dat ergens geen goede massa is.
Je hebt immers gewoon kortlsuiting gemaakt, en daarna is het probleem ontstaan.
Spannings regelaar is voor de dynamo naar de accu toe tijdens bedrijf.
Als de motor uit is, dan werkt alleen de accu.

Kan ook nog eeen contact slot zijn die niet helemaal lekker is.

Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Rene77

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 3 mei 2015 15:17 
Marco,

Dank voor je bericht en de tips.

Ik duik zo weer even de schuur in om te kijken, ik snap je verhaal tav de regelaar. Ik ga eerst de massa en zekeringen dubbelchecken.
Weet jij overigens of er ergens in de draadboom nog een masspunt hoort te zitten, ik ontdekt namelijk een pluk groenen draden met een koperen oogje eraan (zat het nodige tape onheen)

Grtn Rene (die nu eerst gaat opwarmen, A'dam -> R'dam in regen zonder regenkleding is koud)
A hard-on doesn't count as personal growth

Schrijver Arno Luierweert
Gast 
#10 | Geplaatst: 3 mei 2015 15:26 
Hallo Rene

Wat voor spanning meet je op de accu bij een draaiende motor

Groet Arno

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 3 mei 2015 15:57 
Groene draden.
Dat is massa.
Er zijn bij de cx en gl een paar massa punten met groene draden terug te vinden.
1 hele belangrijke, onder het zadel naast de cdi unit, of er op zeg maar, en bij de gl500 gl650 cx500e cx650e zit hij ook onder het zadel, bijna op dezelfde plek maar dan aan de ander kant van het frame. Massa draden met een oogje zit zover ik weet alleen op die plek, en volgend mij ook bij de bobine unit.

Als je deze draden los laat, zal de accu over koken. De spanningsregelaar meet hier het verschil tussen plus en massa.
Dus massa, groene draad met oogje is dus heel belangrijk.

groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Rene77

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 3 mei 2015 20:05 
Dank voor de info heren, ik ben al iets verder.

De motor loopt inmiddels weer, koplamp doet het ook en het remlicht werkt ook. Vreemd genoeg heb ik geen spanning op de bruine draad bij contact aan. In de "P" stand krijg ik er wel spanning op. Gevolg is dus dat het remlicht werkt , achterlicht ook maar alleen in de "P" stand.

Iemand een idee wat ik nog over het hoofd kan zien ?
A hard-on doesn't count as personal growth

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 3 mei 2015 23:02 | Aangepast door: Hansv 
Heb je, bij contact 'aan', spanning op de bruin/wit draad?
Zo ja, storing in contactslot.
Zo niet, zekeringen op het stuur nakijken.

Maar ik hou het even op het contactslot. Lees ter info en vermaak het verhaal van het ACHTERLICHT , wat de weg beschrijft die de stroom door de CX af legt om dat lampje 'aan' te krijgen.

Zekering kan ook, en ik hoop voor jou dat dat het is. Zoveel simpeler....

Harmony,
Hans.
( draadjes en contacten en stekkers en ..... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Rene77

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 3 mei 2015 23:35 
Je bent me net voor Hans

Het volgende schoot mij bij het bestuderen van het schema te binnen;

Ik heb de tellers NIET aangesloten op het systeem, en heb gezien dat de bruin/witte draad bij contact AAN de bruine draad van spanning moet voorzien. In de P stand wordt de bruine draad door de rode voorzien van spanning. (En dat werkt zoals gezegd)
Via de zekeringen worden de twee grote connectors en daarmee de bruin/witte draden van spanning voorzien, en ik denk dat zonder tellers dit niet zonder aanpassing kan werken.

Er vanuit gaande dat ik mijn tellers niet ga plaatsen is het dan wellicht handig om het achterlicht op de bij de blauwe draad (stadslicht) erbij te prikken en daarmee dus de koplamp aan het achterlicht knopen ?

Grtn Rene (die nu echt gaat slapen)
A hard-on doesn't count as personal growth

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 4 mei 2015 12:37 
Rene,
Niet achterste-voren gaan denken.

Je kunt zonder problemen de bruine connector loshalen, en dan zou je nog steeds verlichting moeten hebben, zowel voor als achter. De teller-verlichting heeft weinig tot niets te maken met de hoofdverlichting. Wel is de 7Volt, temperatuurmeter op dit blokje aangesloten. Toch wel een beetje belangrijk.

Het groene stekkerblok is van belang. Dat is het blok waar de kabel naar de twee zekeringen en de diode (kun je ook niet missen) in zitten. Deze kabel gaat naar het kastje midden op het stuur.

De bruin/zwart draad voorziet, via de zekering, daarna bruin/wit, via het groene blok, contactslot TL2 naar TL1, de bruine draad van spanning voor het achterlicht.

Dus is de vraag: heb je spanning op bruin/zwart bij de twee zekeringen op het stuur? En daarna op de bruin.wit, aan de andere kant van de zekering. Dan is de volgende de bruin/wit op het contactslot. (eigenlijk moet de volgende de bruin/wit in het groene blok zijn, maar dat is wat 'gepiel' om te meten).

Dat wat betreft het achterlicht.

Wat betreft het niet plaatsen van de tellers: Zoals hierboven staat maakt dat niets uit voor je verlichting. Wel, nogmaals, voor de temp.meter. Maar die heb je bij een cafe racer ook niet nodig.

Harmony,
Hans.
( die nog steeds de lol van een cafe racer niet inziet )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Doormeten spanningsregelaar

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven