Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Koppeling komt niet lekker vrij

 
Schrijver Smallride
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 15 mei 2015 21:39 
Goedendag,

Zijn er nog tips voor een koppeling die niet lekker vrij komt?
Alles lijkt goed afgesteld expres niet te veel speling op de hendel, in de hoop dat het iets helpt.
Het aangrijpen met wegrijden is netje en zeker niet dicht bij het stuur.
De koppeling "kleeft" koud erger dan met een warme motor, maar trekt toch iets bij het stoplicht en is lastig in de vrij te zetten..
Iemand nog een goede tip, wat zijn de ervaringen met het weglaten van de dikke ongevoerde plaat?

M.v.g. Gert

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 15 mei 2015 22:42 
A : hoe oud zijn de platen
B : welke olie zit er in
Dit probleem heb ik kortgeleden opgelost.
Bij koude motor in zijn een en wild deze gelijk gaan rijden.
Bij warme motor kwam hij niet geheel in zijn vrij dus een lichte trek als of de koppeling niet vrij komt.
De koppeling heb ik geheel vervangen platen waren versleten.
En verkeert in elkaar gezet.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 16 mei 2015 00:31 
De kabel vervangen lost vaak problemen met de koppeling op, die al gewisseld? Dat en ingeslagen putten in de kooi en naaf glad vijlen verhelpt nog meer. Die dikke plaat met vering hoort er tussen, en ook nog op de juiste plaats in de stapel graag. Niet zomaar weglaten dan wordt de stapel te laag en werkt het helemaal niet meer.

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 16 mei 2015 08:52 | Aangepast door: marcobecker 
Als de koppeling plakt is dat voor mij al een teken dat ze zijn versleten.
De groeven zijn te ondiep waardoor aangrijpen moeilijker gaat, en waardoor hij gaat plakken.
Die groeven zijn er om de olie af te voeren, en de vrij loop te bevorderen.

Verkeerde montage, kromme platen, en of sommige verkeerde soorten olie kunnen dit probleem verergeren.
Op dit moment is 1 olie soort goed bekend. Het is de helix van de action. Deze olie niet gebruiken.
Voor de rest gaan veel soorten olie wel goed in het cx500 blok.
Dikte olie is 10w40.
Niet dikker, en zeker niet dunner.





www.youtube.com

Gewoon nieuwe platen monteren, ik heb ze op marktplaats ook wel staan.
groetjes marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Smallride
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 16 mei 2015 21:39 
Bedankt voor de snelle reacties.

De platen zijn minstens tien jaar stilstaan oud en de rest weet ik niet.
De cx heeft tien jaar stil gestaan en nu weer 250 polder km's gemaakt..
De cx500 heeft volgens de teller maar 20.000 km gemaakt.

De kabel en bediening gaat goed en soepel en is extra gesmeerd voor de zekerheid.

De olie is verse mineraal 10w40 van roukema.
De helix van de action "goed" bekend, als in juist bekend met koppenlings problemen?
Ik gebruik een normaal een half synthetische merk olie 10w40 zonder koppenlings problemen.

Ik zal eens controleren of de korf is ingesleten, als ik zo een dop met vier lipjes had had ik meteen gekeken toen ik de afdichting van de bedienings- as heb vernieuwd.. er viel zo niets op...

Ik begrijp dat alleen de dikke plaat weglaten niet kan. Ik herken dit systeem niet en dacht misschien vernieuwen voor b.v. twee of drie onbeklede platen? Maar als het normaal gesproken goed werkt niets aan doen natuurlijk.

2x het advies de platen te vernieuwen...dan toch maar daar beginnen en dan natuurlijk kijken hoe de korf is.

Allemaal bedankt.

M.v.g. Gert.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 16 mei 2015 23:09 | Aangepast door: brinkcx 
Hmmm, als ze maar 20000km meegedaan hebben zou versleten bijzonder zijn. Even nameten ?

Als de motor 10 jaar heeft stilgestaan zitten ze misschien wel vol oude olie prut. Schoonmaken? Er zijn mensen die ze uitkoken in zeepsopje (echt waar, verzin ik niet) of afschrobben met een oplosmiddel, zelf heb ik 't nog nooit gedaan, niet nodig geweest tot nu toe.

En idd controleren dat de goede platen er in de goede volgorde in zitten (zie boek !) zeker als blok eerder open geweest is.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 17 mei 2015 08:06 
Als er verkeerde olie in heeft gezeten kunnen de platen van de koppeling daardoor vervuild zijn
hoe erg is het probleem? want nu er goede olie inzit heb je dikke kans dat na een tijdje rijden het probleem zichzelf op lost
gewoon er mee rijden (slippen zoveel mogelijk voorkomen)en over een tijdje olie op nieuw verversen inclusief filter

ik heb een suzuki 750 als ik daarbij de olieheb ververst en ik schakel hem in zijn 1 bij een iets te hoog toerental(choke) dan heeft hij ook last dat de koppeling blijft plakken 3echterna een paar weken lost dat zichzelf op

bij een motor die lang heeft stilgestaan niet gelijk alles open gooien als hij rijdt en remt gewoon eerst los rijden (net als een nieuwe motor niet te hoog in de toeren en steeds verschillende toeren tallen komt het blok vanzelf weer los

gr Arnold

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 17 mei 2015 18:56 | Aangepast door: Honkie Tonkie 
Let op , GEEN mineraal olie maar half-synthetisch!!! O, er is al zoveel over geschreven, ik ben er moe van, ik ga slapen....
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver Smallride
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 17 mei 2015 19:24 
Er staat 20.000 op de klok en de rest van de motor toont weinig technische slijtage.. maar wel veel patina haha

De eigenaar van de motor was overleden en de weduwe kon weinig vertellen over het onderhoud, km stand e.d.
De koppeling slipt niet door maar komt vooral koud slecht vrij.

Ik kan het nog even aankijken en wil zo een zo rond de 1500 km de olie nog een keer wisselen.

Als de prijs meevalt is het waarschijnlijk net zo plezierig de platen gewoon te vervangen.
Weet iemand de diameter van de moer? dan kan ik vast eens kijken voor een passende dop.

M.v.g. Gert

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 18 mei 2015 16:20 
Nog even terug komen op het moeilijk in zijn vrij krijgen.
Ik heb de GL500 van mijn vader na veel schakel problemen over gezet op semi Syntheet olie, en van af dat moment wil die GL500 wel makkelijk in zijn versnelling en of vrij stand.
Dus olie op zich kan een hoop doen.
Toch kan het slijtage van de platen zijn.
Ook na 20.000 kilo meter.
De één rijd zonder pardon 100.000 kilo meter met een platen set, terwijl de ander ze al met 15.000 kilo meter er uit heeft liggen.
Sterker nog, bij verkeerd koppeling gebruik kan een 500 nog wel wat hebben, maar bij een 650 model kun je de platen er uit vikken in enkele minuten. En dat komt regel matig voor. Oorzaak, versleten platen, verkeerde olie, verkeerd rij gedrag, en vooral negeren van deze problemen. Dan bij het stoplicht even lekker op trekken, en,, en,,,, oeps, vario matic is dan ook even leuk, maar dat is van heel korte duur, en daarna volledig vrij stand, onbeperkt. Bij een 650 model kan de hitte niet goed afgevoerd worden van een plaat, en kan er zomaar in 1x verpulveren. Dan is één zijde van een plaat totaal weg. En dat is dan gelijk te veel.

Schade aan korf. Ja je zal altijd sporen vinden, alleen wanneer is het te veel, of niet meer geschikt om te rijden, daar kan ik geen mening over geven. Ik kom onderdelen tegen van hoe is het mogelijk dat dit nog reed, en andere delen kom ik tegen, waarbij er niet meer gereden kan worden. Dus zeg het maar, het is een samen spel van platen en korf.

Mocht je willen weten wat nieuwe imitatie platen kosten, mail gerust, of kijk op marktplaats. Op dat gebied kan ik een hele complete set aan bieden, pakkingen en al.

groetjes Marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Smallride
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 18 mei 2015 20:27 
Tja die olie van roukema ik dacht probeer het gewoon eens ik wil er toch niet zo lang mee rijden...
Ben normaal van minstens de half synthetische olie maar op het Amerikaanse forum raden ze het af..
Met een modern setje platen durf ik half synthetisch aan maar wie weet hoe oud de platen zijn die er nu inzitten en van welke kwaliteit ze zijn. De 20.000km blijft een beetje gissen maar het zijn er geen 120.000 aan de technische staat van de motor te zien.

Ik denk dat ik de slijtage aan de korf en de invloed op het functioneren wel kan beoordelen als ik het zie.

Ik zag de dikke plaat wel in het boek maar weet niet hoe die werkt ik dacht misschien zit er een verende voering tussen die door de jaren heen sponzig is geworden of zo iets.

Ik heb je mailtje ontvangen marco ik zit even te dubben of ik eerst de olie probeer of eerst de platen wisselen,
Of gewoon beide tegelijk... haha

Ik heb onlangs de platen en olie van een xs650 gewisseld die ook slecht vrij kwamen en ook nog slipten maar er als nieuw uitzagen en maar nog zo goed als de nieuw opgegeven dikte waren. Die koppeling werkt nu weer zoals je verwacht.

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 18 mei 2015 21:53 | Aangepast door: JiMi 
Honkie Tonkie:
Let op , GEEN mineraal olie maar half-synthetisch!!! O, er is al zoveel over geschreven, ik ben er moe van, ik ga slapen

Het is juist niet goed om vol-synthetisch te gebruiken. Maar mineraal en half-synthetisch zijn gewoon prima.

Zelf zou ik eerst beginnen met het vervangen van de koppelingskabel, voordat ik platen ga vervangen. Dat is het makkelijkste. Want als de kabel is uitgerekt, dan helpt smeren niet
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 20 mei 2015 09:14 
XS650 Yamaha 2M1 type 1978 ( bij Fried ane Pool ingekocht), ja daar weet ik ook heel veel van.
Ik rij zelf met een 710cc set DID zuigers een van der Heyden set tuning.
Het vermogen is wel degelijk omhoog gegaan.
Ik heb met de koppeling toen ook veel problemen gehad. Hij begon begeven moment te vel aan te grijpen waardoor er echt klappen op de ketting kwamen. Was in file rijden zeker niet lekker. Ook nog eens omdat ik met 30 tanden rij, 33 is normaal, en ik had er 36 op zitten.

Ik had vanwege de vermogens toename zwaardere koppelingsveren gemonteerd. Hierdoor werd het probleem alleen maar erger. Daar kwam bij dat alleen in de 3e versnelling is soms met veel toeren, en gas geven dus vario matic kreeg. Uiteindelijk heb ik een hele set koppelingsplaten nieuw origineel met veren gemonteerd, en toen reed het een stuk beter. Nu eigenlijk geen last meer van het probleem.
Trouwens bij de xs65o deed ik er ook half syntheet in en was toen wel bang dat dit niet goed voor de platen is. Nu rij ik al tijden met deze olie.

Groetjes Marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Smallride
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 4 juni 2015 12:52 
Ik heb gisteren de nieuwe platen gemonteerd en de verse olie er in gedaan.
Ik was niet in de gelegenheid om te gaan proefrijden maar het voelt weer prima zo op de tafel.
Er was niets te zien en meten aan de (orginele) platen en er staan nouwlijks gebruikssporen in het koppelingshuis.
Misschien was alleen nieuwe olie wel genoeg geweest??
Vanavond maar eens proefrijden.

groeten Gert

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Koppeling komt niet lekker vrij

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ PHGL500 ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven