Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Benzine/ vlotterbakje(s)

 
Schrijver Joost Hilders
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 9 juni 2015 21:10 
Wie heeft er nog een (of twee) benzine/vlotterbakjes over.
Tijdens mijn terugreis uit Frankrijk, lekte de linker carb. continue een beetje. Ik ving dat toe op in een plastic flesje wat
met een bandje aan mijn achterstepje vastzat. Bij het tanken steeds eerst het flesje legen in de benzinetank.
Het was een raar gezicht, maar werkte prima.

Heb vandaag de carbs er onder vandaan gehaald en de linker open geschroefd;
Oorzaak van de lekkage is een scheurtje in het overloopbuisje (eerder gelezen !?).
Het lijkt wel of het buisje kapot is gevroren, de scheur loopt over vrijwel de gehele lengte.
Stel dat er in de winter condens in het buisje zit (iets met capilaire werking of zo?), tja dan zou dat kunnen, maar ik blijf het
vreemd vinden.

Enfin, de oorzaak is gelukkig gevonden en nu op zoek naar een ander bakje en ook de andere carb. checken.

tot zover;
Joost Hilders
* Lichtblauwe CX500 met Honda-kuip. * Zwarte CX500 * GL650D Interstate

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 9 juni 2015 21:32 | Aangepast door: A Koopmans 
of je schuift er een stukje krimkous overheen dan zit het weer dicht
of een stukje kunststof slang kun je tegenwoordig in alle maten kopen

Schrijver Joost Hilders
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 9 juni 2015 22:00 
Daar heb ik inderdaad ook aan gedacht, maar moet er dan niet iets tussen, kit of zo?
slang, als het maar geen rubber is, misschien een stukje plastic isolatie van een snoer of zo?
Verder dacht ik nog even aan solderen, ben ik wel handig in ?
* Lichtblauwe CX500 met Honda-kuip. * Zwarte CX500 * GL650D Interstate

Schrijver MAST

Moderator 
#4 | Geplaatst: 9 juni 2015 23:09 | Aangepast door: MAST 
Joost, ik heb dat ook een keer gehad en de scheur in dat buisje heb ik weer dicht weten te solderen. Het is te proberen.
Een krimpkous erover kan ook goed of een passend plastic slangetje zoals door Arnold al gezegd is.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Joost Hilders
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 10 juni 2015 00:20 | Aangepast door: Joost Hilders 
Hoi Marcel,

Niet geschoten is altijd mis; Heb je topic gelezen en dat gaf dezelfde soort scheur in het buisje als bij mij.
Heb vervolgens een mooi verguld stukje draad van een halfgeleider afgeknipt (was mooi lang) en met een tangetje zo plat mogelijk geknepen aan beide zijden, zodat het recht bleef.
Dit platte strookje van ca. 1 mm breedte heb ik precies over de scheur gesoldeerd. Gefixeerd met krokodillenklemmen.
Goed door laten vloeien en het ziet er mooi uit en door dat strookje blijft er meer soldeer hangen.
Het ziet er naar uit dat het weer dicht is; morgen testen.
PS; Ik denk toch aan condensvocht wat bevroren is geweest, motor heeft erg koud gestaan.

groet, Joost
* Lichtblauwe CX500 met Honda-kuip. * Zwarte CX500 * GL650D Interstate

Schrijver Joost Hilders
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 10 juni 2015 19:07 
Scheur in overloopbuisje vlotterbak foto 1

De scheur is duidelijk te zien en loopt over vrijwel de gehele lengte van het buisje.

Scheur in overloopbuisje vlotterbak foto 2

Net voor het punt waar het buisje in het alluminium is geperst stopt de scheur.

Dichtgesoldeerde scheur in overloopbuisje vlotterbak

De dichtgesoldeerde scheur. Aan de bovenzijde is het stukje platgeknepen koperdraad nog net te zien.

Het testen van de soldering gebeurde met een fietspomp.
Lucht blazen in de aansluiting aan de onderzijde van de vlotterbak en de gehele zaak onder water houden in een emmer.
Je vinger op de opening van het buisje en vervolgens een beetje druk opbouwen met de fietspomp.
Het is net alsof je een fietsband controleert op lekkage.

Enfin, inmiddels is de set carburateurs weer onder de motor (nummer 7) geschroeft, een mooie zwarte cx uit 1980.

groet,
Joost
* Lichtblauwe CX500 met Honda-kuip. * Zwarte CX500 * GL650D Interstate

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 11 juni 2015 18:02 | Aangepast door: brinkcx 
Komt vaker voor. Noodmaatregel : slangetje omhoog opbinden tot boven bakje, benzine staat dan in slang maar er gebeurt verder niets. Wel zeker weten dat je dit probleem hebt en niet een lekkende vlotter

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 12 juni 2015 09:39 
Ik heb ooit een keer de slangetjes met een bochtje omhoog achter het zijdeksel gehad. Dit in verband met het sputteren bij regen. Er bleef een druppel water aan de slangetjes hangen, onder aan de motor, en dat vond een carburateur niet leuk.
Na veel denken ben ik tot de conclusie gekomen dat die ene carburateur ( weet even niet of het links of rechts is ) een verstopt beluchtingspijpje moet hebben. En als je dan benzine in dat overloop slangetje laat komen, en de luchttoevoer naar de vlotterkamer dus onderbreekt, dan doet 'ie het niet meer.

Harmony,
Hans.
( die nog wel meer klusjes heeft, en dit geen prio geeft )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Benzine/ vlotterbakje(s)

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven